Cpmview: Vertrouwd adviseur voor CPM-oplossingen
Het Nederlandse cpmview, een specialist in het realiseren van corporate performance management-oplossingen, schuift steeds meer de advieskant op. Een gesprek met medeoprichter Damien Wiegman over de consultancypropositie en waarom de klanten van de firma hier steeds vaker om vragen.
Sinds de oprichting in 2008 richt cpmview zich volledig op de wereld van corporate performance management (CPM). “We helpen bedrijven met het verbeteren en versimpelen van hun financiële en rapportageprocessen, zoals financiële consolidatie, budgettering en planning en rapportages. Technologie is hierin een belangrijke enabler”, legt Wiegman uit.
Binnen deze niche heeft cpmview zich de afgelopen jaren weten te nestelen als een gevestigde naam. Het bedrijf werkt samen met bekende softwarespelers als SAP, OneStream, Fluence Technologies en Vena Solutions, en heeft de afgelopen periode al meerdere partnerawards in de wacht weten te slepen voor zijn trackrecord bij klanten.
Wiegman zelf is al meer dan twintig jaar actief op het gebied van CPM. Alvorens hij cpmview mede oprichtte, deed hij ervaring op in het vak bij een Big Four-kantoor. Daar leerde hij de andere oprichters van cpmview kennen, Edwin van den Broek en Bart van Onzen.
Nieuwe kansen en uitdagingen
Door de jaren heen is het vak flink veranderd, vertelt Wiegman: “Digitalisering heeft voor compleet nieuwe mogelijkheden gezorgd en klanten verwachten ook meer. Door de complexiteit van bedrijfsomgevingen en de mogelijkheden van state-of-the-art oplossingen gaat het vraagstuk rondom CPM-oplossingen vandaag de dag veel verder dan enkel het implementeren van een technologie.”
“We zien een sterke behoefte aan advisering aan de voorkant”, legt hij uit. “Hoe ziet mijn CPM-strategie eruit? En hoe draagt deze bij aan de doelstellingen van de CFO?”
Ook bij de selectie van een softwarepakket lopen opdrachtgevers tegen een rijkelijk aanbod aan in de markt. Wiegman: “Er zijn rond de 20 à 30 partners. Het vertalen van de requirements naar de meest passende oplossing is hierdoor een vraagstuk dat nu meer leeft.”
Een van de belangrijkste uitdagingen waar bedrijven momenteel mee kampen is dat CPM vervlochten is binnen de gehele organisatie. Ook is schaalbaarheid een kwestie die bij veel opdrachtgevers speelt. “Wij adviseren organisaties die wereldwijd opereren en bijvoorbeeld geregeld acquireren. Dit vereist flexibiliteit in een systeemlandschap en CPM-oplossingen.”
En dan is er natuurlijk het dilemma van regelgeving. “Bedrijven hebben allerlei rapportageverplichtingen, van financiële rapportages rondom closing en BEPS 2.0 (base erosion en profit shifting) tot de groeiende verplichtingen op het gebied van environmental, social en governance.”
Vooral voor het groot-mkb dat internationaal opereert kan compliance een cruciaal aandachtspunt vormen. “Compliance is een grote kostenpost voor bedrijven als het niet efficiënt wordt ingeregeld. Door het scherp in kaart krijgen van de wensen, het automatiseren en digitaliseren van processen (inclusief de data op orde) en het koppelen van datagedreven werken aan besluitvorming kan een enorme winst worden behaald”, legt Wiegman uit.
Zo heeft cpmview bijvoorbeeld SHV Energy, een wereldwijd opererende distributeur van (duurzame) energieoplossingen, begeleid in het selecteren van een passende groep consolidatieoplossing. De implementatie resulteerde in significante procesoptimalisatie (verbeterde gebruiksvriendelijkheid, reductie van doorlooptijden) en performanceverbetering (hogere datakwaliteit), middels het gebruik van moderne technologie.
Onafhankelijk advies
Zoals bij ieder adviestraject geldt, is onafhankelijkheid van groot belang. Cpmview is leveranciersonafhankelijk, dus kan het klanten adviseren over de verschillende pakketten in de markt. “In de zoektocht naar de juiste CPM-oplossing stellen wij de behoeften van onze klanten centraal.”
“Een goede CPM-oplossing ondersteunt de strategische businesscase en de rapportageprocessen, voorziet in gebruiksvriendelijkheid, voldoet aan eisen ten aanzien van de architectuur, past binnen het systeemlandschap en dit tegen de juiste prijs. Deze behoeften verschillen per organisatie. Onze consultancypropositie loopt langs deze elementen en voorziet klanten van advies en oplossingsrichtingen.”
En wat als een klant kiest voor een leverancier waar cpmview geen implementatie-ervaring mee heeft? “Dat is natuurlijk helemaal goed, we hebben ‘Chinese walls’ tussen onze consultancy- en implementatiedienstverlening”, zegt Wiegman.
“En soms nodigt het ons uit tot het aangaan van nieuwe partnerships”, besluit Wiegman met een glimlach. “Het belang van onze klanten staat in alle gevallen centraal.”