Gorillas blijft de bekendste flitsbezorger voor boodschappen
Gorillas heeft zijn positie als ’s lands bekendste flitsbezorgdienst verder verstevigd. Dat blijkt uit een analyse van Markteffect.
Voor zijn studie nam het onderzoeksbureau een enquête af onder meer dan 1.000 Nederlanders van 18 jaar of ouder. Net zoals bij de vorige meting, is Gorillas de bekendste flitsbezorger van ons land. Het verschil: bij deze editie van het onderzoek kende 60% van de respondenten het bedrijf (sinds eind 2022 onderdeel van Getir), bij het vorige onderzoek ging het om 56%.
Uit de studie van Markteffect blijkt verder dat er op dit vlak verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen. Zo is 62% van de mannen bekend met Gorillas, terwijl dat opgaat voor 57% van de vrouwen. Zij zijn op hun beurt weer veel bekender met Flink: 64% kent deze organisatie, terwijl dat maar geldt voor 51% van de mannen.
De bekendheid met de verschillende bezorgdiensten hangt nauw samen met de leeftijd van de respondenten. Jongeren tussen de 18 en de 35 jaar oud zijn niet geheel verrassend het meest bekend met flitsbezorgbedrijven.
Zo kent slechts 15% van de Nederlandse jongeren geen enkele flitsbezorgdienst. Bij de 55-plussers is dat wel anders: meer dan 30% van hen is niet bekend met één enkele flitsbezorger. Van de respondenten tussen de 35 en 55 jaar oud, kent 17% geen enkele bezorgdienst.
Gebruik
Voor zijn analyse onderzocht Markteffect ook in hoeverre Nederlanders gebruikmaken van flitsbezorgers. Daaruit blijkt dat 18% van onze landgenoten de afgelopen twaalf maanden minimaal één keer gebruik heeft gemaakt van een flitsbezorgbedrijf. Bij de vorige editie van het onderzoek ging het hier om 16%.
Mannen (19%) maken gemiddeld genomen vaker gebruik van flitsbezorgdiensten dan vrouwen (17%). Diezelfde conclusie volgde ook uit de vorige meting van Markteffect, alleen was het verschil tussen beide geslachten toen groter: 18% (mannen) versus 14% (vrouwen).
De leeftijd van respondenten blijkt niet alleen in verband te staan met de bekendheid van flitsbezorgers maar ook met het gebruikmaken van de diensten. Zo heeft 27% van de jongeren (tot 35 jaar oud) wel eens gebruikgemaakt van een flitsbezorgdienst, terwijl dat maar opgaat voor 6% van de 55-plussers.
Opmerkelijk is dat niet. Flitsbezorgers zijn doorgaans actief in grote steden in de Randstad. En daar wonen volgens cijfers van het CBS gemiddeld genomen betrekkelijk veel jonge mensen.
Gebruiksbeweegredenen
De belangrijkste reden voor Nederlanders om zich te wenden tot een flitsbezorgdienst? Niet te deur uit te hoeven, zegt 44% van de respondenten, gevolgd door snelheid (43%) en gemak (41%). Bij de vorige meting was gemak de belangrijkste beweegreden.
Een deel van de respondenten vindt flitsbezorger echter overbodig. Bijvoorbeeld omdat een supermarkt bij hen in buurt de zit, aldus 46%. Het waarderen van een supermarktbezoek (28%) en de toch wel vaak wat hogere kosten van flitsbezorgers (26%) zijn andere, belangrijke redenen waarom Nederlanders er geen gebruik van wensen te maken.