Aantal podcastluisteraars blijft stabiel op zo’n 7 miljoen
Iets minder dan de helft van de Nederlandse bevolking luistert weleens naar een podcast. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect.
Voor hun terugkerende studie namen de onderzoekers een enquête af onder meer dan 2.000 Nederlanders. 48% van hen geeft aan weleens naar een podcast te luisteren. Bij de vorige meting van Markeffect was dat 49% – nauwelijks verschil dus.
In totaal luisteren zo’n 7 miljoen Nederlanders naar podcasts. Daarvan luistert 8% dagelijks, 16% wekelijks, 11% maandelijks en 13% minder dan één keer per maand.
De belangrijkste redenen waarom Nederlanders wel eens naar podcasts luisteren zijn ten opzichte van de vorige meting niet gewijzigd. 56% van de respondenten luistert ter ontspanning naar podcastafleveringen. Bij de vorige editie van het onderzoek ging het om 57%.
41% luistert zo nu en dan naar een podcast vanwege de amusementswaarde. Bij de vorige meting was dat 39%. “Verder gebruikt circa 15% van de Nederlanders podcasts om het nieuws te volgen”, zegt Michael Petit van Markteffect. “Opvallend is dat maar 22% van de luisteraars de informatie uit podcasts betrouwbaar vindt.”
Daarnaast geeft iets minder dan een derde van de ondervraagden (29%) aan podcastsafleveringen te luisteren om interessante mensen te kunnen volgen. Bij de vorige meting ging het om 30%.
Thuis (58%) is nog altijd de meest populaire plek om naar een podcast te luisteren, gevolgd door in de auto (30%) en tijdens het wandelen (27%). 22% luistert naar podcasts in bed, 21% in het openbaar vervoer en 15% op de fiets. Tevens luisteren Nederlanders naar podcastafleveringen als ze met vakantie zijn (14%), tijdens het werken (11%) en tijdens het sporten (11%).
Petit: “We vroegen de respondenten ook of ze in de toekomst van plan zijn om vaker naar podcasts te luisteren. Daaruit blijkt dat 58% van de ondervraagden verwacht in de toekomst net zoveel naar podcasts te luisteren, meer één op de zeven (16%) verwacht minder dan nu, meer dan een kwart (26%) meer.”
Podcastmakers
Iets minder dan vier op de tien Nederlanders (34%) zijn bereid om podcastmakers met een donatie te ondersteunen zonder dat daar iets tegenover staat. Bijna de helft van de bevolking (48%) staat hier niet voor open, terwijl 18% hierover nog geen mening heeft gevormd.
“Onder luisteraars die actief een podcastserie volgen, is zelfs 59% bereid om de maker te belonen met een donatie zonder daarvoor iets te verlangen”, aldus Petit.
Bijna driekwart van de betalende podcastluisteraars is (zéér) tevreden over de content die ze voorgeschoteld krijgen. “Verder staan luisteraars het liefst in contact met podcastmakers via een speciale website of de sociale mediakanalen”, voegt Petit toe.