Markteffect en DirectResearch sluiten zich aan bij The Relevance Group
Markteffect Research Group heeft zich aangesloten bij The Relevance Group. Door de krachtenbundeling met de Duitse branchegenoot kan de Nederlandse marktonderzoeker zijn internationale ambities versnellen en krijgt toegang tot de nieuwste data-technieken in de markt.
Met rond de 120 onderzoekers is Markteffect Research Group een van de grotere marktonderzoeksbureaus van ons land. De groep bestaat uit twee labels: Markteffect uit Eindhoven en DirectResearch uit Amsterdam.
Hesam Fahimi, medeoprichter van Markteffect Research Group, laat weten dat de aansluiting bij The Relevance Group vooral gedreven is door de ambitie om voorop te blijven lopen in de markt. “The Relevance Group geeft ons meteen veel meer kennis en tooling op het gebied van data en kunstmatige intelligentie.”
“We hebben al langere tijd de ambitie om onze dienstverlening uit te breiden door meer gebruik te maken van data science, marketingtechnologie en kunstmatige intelligentie”, vertelt medeoprichter Edgar de Beule. “Het belang daarvan werd nog eens bevestigd tijdens een marktconsultatie onder onze belangrijkste opdrachtgevers.”
In die marktconsultatie stelde Markteffect Research Group opdrachtgevers de vraag: Hoe moet ons bedrijf er in 2027 uitzien om te kunnen blijven voorzien in jullie behoeften? De feedback was zo duidelijk als een koe, zegt De Beule. “Ze gaven mee dat we moeten investeren in geavanceerde technologieën, waarvan verwacht wordt dat deze een disruptieve invloed zullen hebben op de manier waarop onderzoek wordt uitgevoerd.”
Na enige tijd te hebben ingezet op het uitbouwen van de eigen vaardigheden (“dat bleek een lastige opgave”) of het zelf overnemen van een firma gespecialiseerd in marktonderzoektechnologie, kwam de toenadering van The Relevance Group min of meer toevallig tot stand.
Diverse voordelen
En het bleek bovendien een schot in de roos. De gesprekken tussen de twee partijen en de due diligence-fase wezen uit dat de krachtenbundeling tal van voordelen met zich meebrengt.
“De deal met The Relevance Group is goed voor onze medewerkers, opdrachtgevers en het bedrijf”, aldus Fahimi. “Voor opdrachtgevers betekent deze stap een breder aanbod en een nóg beter resultaat. Voor medewerkers biedt het doorgroei en nieuwe ontwikkelkansen. En voor het bedrijf levert het kennis op, synergieën in de manier van werken, en toegang tot de belangrijke Duitse markt.”
Internationaal uitbouwen
The Relevance Group is een nog relatief nieuwe naam in de wereld van marktonderzoek. De firma werd in 2022 opgericht toen het Duitse Datalogue werd overgenomen door de Zwitserse investeerder Ufenau Capital Partners. Inmiddels bestaat de groep uit vier bedrijven: Datalogue, DataLab en Converto in Duitsland en nu dus ook Markteffect Research Group in Nederland.
De groep heeft de ambitie om “de grootste partij voor research en data te worden in Europa”, stelt Fahimi. Met momenteel rond de 250 medewerkers, heeft de groep nog een aardige weg te gaan lijkt het. Waar de medeoprichter geen verdere details loslaat, laat hij wel weten dat Markteffect Research Group een “belangrijke rol” zal spelen in het najagen van deze ambitie en de verdere internationalisering.
Voor klanten verandert er in elk geval weinig, benadrukt Fahimi tot slot. “De mensen, het DNA, de cultuur en het aanbod blijven gewoon zoals onze opdrachtgevers van ons gewend zijn. Maar ze kunnen wel meteen profiteren van de extra kennis die we in huis hebben gehaald.”