Aantal podcastluisteraars in Nederland gestegen naar zo’n 7 miljoen

14 juli 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het aantal podcastluisteraars in ons land is de afgelopen maanden gestegen naar ongeveer 7 miljoen. Dat blijkt uit een terugkerende studie van Markteffect.

Bij de vorige meting van het onderzoeksbureau – die afgelopen november plaatsvond – telde Nederland 6,5 miljoen podcastluisteraars. Daarmee is het aantal luisteraars in een half jaar tijd gestegen met bijna 8%, en tevens weer terug op ongeveer hetzelfde niveau als één jaar geleden, toen Markteffect ook een meting uitvoerde. 

Ook voor deze editie van het onderzoek hield het onderzoeksbureau een enquête onder meer dan duizend Nederlanders van achttien jaar of ouder. Naast dat het aantal luisteraars is gestegen, blijkt eveneens dat de frequentie waarmee zij naar podcastafleveringen luisteren (ietsje) is toegenomen.

Waarom luisteren Nederlanders naar podcast

Zo luisterde afgelopen november 7% dagelijks naar een podcastaflevering en 14% minder dan eens per maand, momenteel gaat het respectievelijk om 8% en 16%. In relatieve termen zijn niet meer mensen wekelijks of maandelijks podcasts gaan luisteren: eind vorig jaar ging het respectievelijk om 15% en 10%, nu ook.

De belangrijkste twee redenen waarom Nederlanders naar podcastafleveringen luisteren zijn in vergelijking met de vorige meting eveneens ongewijzigd gebleven. Dat zijn nog altijd ontspanning (momenteel 57%, eind 2022 59%) en amusement (momenteel 39%, eind 2022 44%).

Wel geven meer ondervraagden te kennen naar podcastsafleveringen te luisteren om interessante mensen te kunnen volgen: op dit moment geldt dat voor 30%, eerder voor 19%. Bij de vorige meting was de op-twee-na belangrijkste reden om naar podcasts te luisteren voor respondenten om op de hoogte te blijven van het nieuws (26%).

Aantal podcastluisteraars in Nederland gestegen naar zo’n 7 miljoen

De twee minst belangrijke redenen waarom mensen naar podcastafleveringen luisteren zijn al vijf metingen op rij ongewijzigd: het volgen van interessante bedrijven (momenteel 6%, eerste meting 14%) en het terugluisteren van radioprogramma’s (momenteel 11%, eerste meting 14%).

Podcasts worden vooral thuis geluisterd (62%). Daarnaast ook tijdens het wandelen (27%), in de auto (22%), in bed (19%), in het openbaar vervoer (18%), op het werk (9%), tijdens het sporten (11%), op de fiets (11%) en tijdens de vakantie (15%).

Aantal podcastluisteraars in Nederland gestegen naar zo’n 7 miljoen

Iets meer dan de helft van de Nederlanders (52%) blijkt niet bereid om te betalen voor podcaststreamingdiensten. Van de overige respondenten geeft 4% aan daartoe wel bereid te zijn ongeacht de kosten, stemt 22% in afhankelijk van de kosten, terwijl 22% hier geen antwoord op heeft.

Als luisteraars niet willen betalen voor podcasts, moeten de makers hun geld op een andere manier verdienen. In de praktijk komt dit doorgaans neer op het maken van reclame. In het onderzoek komt echter naar voren dat reclames in podcasts niet erg worden gewaardeerd. Maar zolang de podcastmaker of presentator tijdens een aflevering zelf reclame maakt voor een product/dienst, wordt dit als minder storend ervaren dan wanneer het merk/bedrijf dit doet.