Aantal podcastluisteraars in Nederland nadert grens van 7 miljoen
Het aantal podcastluisteraars in ons land is gestegen naar een krappe 7 miljoen. Dat blijkt uit een terugkerend onderzoek van Markteffect.
Voor deze editie van de studie spraken de experts van het onderzoeksbureau met meer dan 1.000 Nederlanders van 18 jaar of ouder over podcasts. Waar ons land eind 2019 al meer dan 5 miljoen podcastluisteraars kende, gaat het vandaag de dag om zo’n 6,9 miljoen personen.
Omgerekend betekent dit dat 49% van de Nederlandse volwassenen weleens naar een podcast luistert. Daarmee is het medium in korte tijd bijzonder populair geworden: in mei 2019 luisterde volgens cijfers van Markteffect maar 28% van de volwassenen in ons land weleens naar podcasts.
Hoewel het aantal luisteraars in drie jaar tijd dus flink is toegenomen, werd bij een meting in december 2021 een dip geconstateerd in die stijgende trend, vertelt Michael Petit, Marketing Manager bij Markteffect en betrokken bij het onderzoek.
“De daling in december vorig jaar werd onder andere veroorzaakt door de coronamaatregelen die destijds golden. Bij iedere meting zien we terug dat het woon- en werkverkeer een belangrijk moment vormt om te luisteren naar een podcast. Door de maatregelen viel dat moment deels weg.”
Waarom luister je naar een podcast?
Tijdens de gesprekken voor het huidige onderzoek vroeg Markteffect de respondenten ook waarom ze naar podcasts luisteren. Daaruit blijkt dat 58% dit doet om te ontspannen. Bij drie eerdere metingen – tussen november 2020 en november 2021 – ging het om vergelijkbare percentages.
Amusement vormt ook een belangrijke luisterreden: 37% van ondervraagden zet omwille daarvan geregeld een podcast aan. Het volgen van interessante personen (27%) en op de hoogte blijven van het nieuws (27%) worden eveneens genoemd als aanleiding om een podcast te beluisteren.
Reclame
Waar een podcastaflevering vaak maar tussen de twintig en zestig minuten duurt, neemt het maken ervan uiteraard veel meer tijd in beslag. Voor al die uren aan werk willen veel podcastmakers graag een vergoeding ontvangen. Een deel doet dat door zelf in de aflevering reclame te maken voor een bepaald product of voor een dienst.
De meeste luisteraars (64%) hebben daar geen probleem mee, zeggen de onderzoekers. Wel heeft de meerderheid van de luisteraars (54%) problemen met reclameboodschappen die niet door de presentator maar door een externe partij zijn opgenomen.