Aantal podcastluisteraars in Nederland licht gedaald naar 6,5 miljoen
Het aantal podcastluisteraars in ons land is gedaald naar 6,5 miljoen. Dat blijkt uit een analyse van Markteffect.
Voor hun terugkerende studie spraken de experts van het onderzoeksbureau met meer dan duizend Nederlanders van achttien jaar of ouder. Bij de vorige meting – die medio 2022 plaatsvond – kwam naar voren dat bijna zeven miljoen Nederlanders wel eens naar podcasts luisterden.
Omgerekend kwam dat neer op 49% van de Nederlandse volwassenen. Die groep is in ongeveer een half jaar tijd echter geslonken in omvang, melden de onderzoekers van Markteffect. Zo luistert vandaag de dag nog maar 46% van de Nederlanders met enige regelmaat naar podcastafleveringen.
Ondanks deze lichte daling is het medium de afgelopen paar jaar wel populairder geworden onder de Nederlandse bevolking. Zo kende ons land in 2019 bijvoorbeeld een slordige vijf miljoen actieve podcastluisteraars – wat vandaag de dag overeenstemt met een stijging van circa 30% in circa vier jaar tijd.
Ontspanning, amusement en nieuws
Net zoals bij de vorige meting van de onderzoekers van Markteffect zijn ontspanning (59%), amusement (44%) en het bijhouden van het laatste nieuws (26%) de belangrijkste drie redenen voor Nederlanders om naar podcastafleveringen te luisteren.
Ongeveer een vijfde van de respondenten (21%) maakt gebruik van het medium om zijn of haar persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een podcastkanaal dat afleveringen maakt over omgaan met stress. Het volgen van interessante personen (19%) is verder ook een reden voor Nederlanders om naar podcasts te luisteren.
Voor hun studie onderzocht Markeffect eveneens of podcastafleveringen gemiddeld genomen helemaal worden afgeluisterd. De conclusie: dat geldt voor 30% van de luisteraars. 33% geeft aan de afleveringen in de regel bijna helemaal af te luisteren terwijl 14% zegt minimaal de helft van elke podcast aan te horen..
De ruime meerderheid van de respondenten (77%) luistert dus naar het grootste gedeelte van iedere podcastaflevering. Van de overige ondervraagden luistert 5% minder dan een kwart van iedere aflevering, terwijl 18% na minder dan de helft stopt met luisteren, aldus de onderzoekers.
Betaalbereidheid
Een podcastaflevering duurt weliswaar maar zo’n twintig tot zestig minuten, maar het productieproces ervan neemt uiteraard veel meer tijd in beslag. En daar willen podcastmakers graag een vergoeding voor ontvangen, bijvoorbeeld via reclame door in een aflevering een bepaald product van een bedrijf te promoten.
Daarnaast is het als podcastmaker eveneens mogelijk om directe inkomsten te genereren via luisteraars. Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 12% van de respondenten hier ervaring mee heeft: zij hebben namelijk wel eens betaald voor het luisteren naar één of meerdere podcastafleveringen.
De populairste redenen dat luisteraars dit doen? Om podcastmakers te ondersteunen bij hun maakproces (32%), om zonder advertenties naar afleveringen te kunnen luisteren (27%) en om toegang te verkrijgen tot exclusieve content zoals extra podcastafleveringen (21%), aldus de onderzoekers.