Fincog-rapport werpt licht op toekomst van bankensector

22 september 2022 Consultancy.nl

Fincog heeft een nieuw rapport uitgebracht waarin het zijn licht schijnt op de toekomst van de bankensector.

Het rapport, getiteld ‘Banking for Tomorrow’, schetst de dynamiek binnen de financiële sector en zet de belangrijkste trends op een rij – variërend van digitale disruptie, toenemende concurrentie en de snel veranderende behoeften van klanten tot de toenemende ESG-wetgeving (environment, social & governance) en open finance. Daarnaast beschrijft het de verwachte impact van deze trends op de industrie.

De onderzoekers concluderen dat diverse ontwikkelingen – zowel extern als intern – de opmaat zullen vormen voor tal van veranderingen in de komende jaren. “Banken die zich succesvol weten te handhaven te midden van alle disruptie, wacht een mooie toekomst”, laat Jeroen de Bel weten, oprichter en partner bij Fincog.

Fincog - Banking for tomorrow

In het rapport betogen de auteurs dat banken zich momenteel op roerige wateren bevinden. De Bel: “Banken hebben moeite om een duurzaam rendement op hun kapitaal te realiseren en om hun (nieuwe) concurrenten bij te blijven. De meeste komen in de problemen door verouderde processen en systemen.”

“Ook hebben ze moeite om bij te blijven met continu veranderende klantervaringen en om een gezond financieel rendement te behalen. Tot slot worstelen ze met het doorvoeren van de vereiste transformatie.”

Waar banken lange tijd wisten te gedijen met hun traditionele modellen, kunnen ze nu “niet langer ontsnappen aan de storm”. De Bel: “Banken moeten meebewegen met de markt om concurrerend te blijven. Veranderingen die moeten worden doorgevoerd zijn niet langer zorgen voor de toekomst, ze moeten nu snel worden aangepakt.”

Volgens De Bel kost het namelijk veel tijd om dergelijke transformaties door te voeren. “Zwakkere spelers kunnen mogelijk op korte termijn al een omslagpunt bereiken, waarbij ze te ver achterop raken.”

De zeven componenten van de bank van de toekomst

Om toekomstbestendig te kunnen blijven en de klanten van de toekomst optimaal te kunnen bedienen, dienen banken alle onderdelen van hun organisatie – en hun strategie – te transformeren. Afgaande op de door Fincog zelf ontwikkelde methodologie dienen banken zich hierbij te focussen op zeven kritische elementen, hieronder weergegeven.

Banken die de transitie naar een toekomstbestendig model succesvol weten te maken, plukken daar uiteindelijk de vruchten van. “Het is een flinke uitdaging, maar er wacht een mooie toekomst voor diegenen die de disruptie het hoofd weten te bieden”, aldus de onderzoekers. “Het zijn de achterblijvers die uiteindelijk failliet zullen gaan of door hun branchegenoten zullen worden overgenomen.”

Voor de sector als geheel zullen de voorspelde veranderingen uiteindelijk goed nieuws betekenen, zo besluit De Bel: “De sector kan er sterker uit komen. De klantervaring zal worden verbeterd, de financiële dienstverlening zal kostenefficiënter en robuuster worden, en ESG- en een groene bedrijfsvoering zullen diep in het ecosysteem worden verankerd.”