Fincog helpt banken met strategie en nieuwe productlancering
Fincog heeft recent twee opdrachten bij klanten in de bankensector succesvol afgerond. Een terugblik op de projecten.
Strategie voor nieuw ecosysteem
In het eerste project werd Fincog ingeschakeld door een grote West-Europese bank om te ondersteunen bij de ontwikkeling van een nieuw ecosysteem-strategie. “Ons werd gevraagd de strategische opties, de businesscase en de impact op de huidige activiteiten te onderzoeken”, legt Fincog-partner Jeroen de Bel uit.
De achtergrond van de opdracht: de bank (een gevestigde speler) was reeds actief op het snijvlak van drie op retail gerichte segmenten: betalen, sparen en hypotheken. Door zijn ecosysteem te vergroten, wilde de bank zijn dienstenaanbod voor klanten zowel verdiepen als verder uitbouwen.
Aan Fincog de taak om samen met de interne leiders een strategie te ontwikkelen voor dat proces. Het adviesbureau gebruikte de inzichten om een nieuw ecosysteem van proposities te ontwikkelen voor de verschillende segmenten binnen het retaildomein. Het team van Fincog ontwikkelde daarnaast een methodologie en toolset waarmee de bank zijn strategische besluitvorming naar een hoger niveau kon tillen.
Inmiddels, ongeveer een halfjaar verder, is het nieuwe ecosysteem na een formele lancering operationeel. Volgens De Bel heeft Fincog met zijn bijdrage aan de totstandkoming van het nieuwe ecosysteem “aanzienlijke impact” kunnen maken.
Strategische herpositionering
In een ander project heeft Fincog het managementteam van een Europese bank ondersteund bij het herevalueren van zijn strategische positionering binnen de mkb-financieringsmarkt. De bank in kwestie had dit segment een tijdje terug juist verlaten, en had een terugkeer voor ogen.
Aan Fincog de opgave om hiervoor een plan op te stellen. Daarnaast hielp het bureau te bepalen welke use cases het meest logisch zouden zijn voor een succesvolle terugkeer naar het segment. En na het ontwikkelen van de overkoepelende strategie – deze kreeg groen licht van het managementteam – hielp Fincog vervolgens ook bij de ontwikkeling van de nieuwe online leningpropositie van de bank.
“Het prototype omvatte een snel en effectief online kredietaanvraagproces, dat tevens integratie met ander betalings-, spaar- en verzekeringsaanbod mogelijk maakte”, legt De Bel uit. “De diensten op het platform waren modulair opgebouwd, zodat gebruikers ze op hun behoeften konden afstemmen. De applicatie stelde mkb-bedrijven ook in staat in contact te treden met financiële adviseurs van de bank.”
Inmiddels enkele maanden verder, heeft de bank met zijn online kredietapplicatie de mkb-markt opnieuw met succes weten te betreden en zijn marktaandeel weten te vergroten. “Omdat de oplossing volledig gedigitaliseerd was, leidde de applicatie tot een verlaging van de operationele kosten voor de klant met 60% en een verlaging van de kosten voor de uitgifte van leningen met 95%.”
Fincog is een adviesbureau gespecialiseerd in fintech en digitaal bankieren. Het bedrijf, dat actief is vanuit Amsterdam en Londen, helpt klanten met hun innovatie en digitale transformatie, van strategie tot operationeel ontwerp en implementatie.