‘Neobanken zetten de standaard voor de gevestigde markt’
Het leven wordt steeds duurder. We betalen steeds meer aan de pomp en voor onze boodschappen, om nog maar te zwijgen over de energierekening (al lijkt daar langzaamaan verandering in te komen). En als het leven duurder wordt, moet de broekriem worden aangehaald. Steeds meer consumenten zoeken dan ook naar nieuwe manieren om te bezuinigen, bijvoorbeeld op hun bankzaken.
Waarschijnlijk heeft niet iedereen het door, maar de kosten voor het regelen van bankzaken – denk aan geld overmaken, betalen, cash opnemen of het bezit van een (digitale) bankpas – lopen al gauw op tot enkele tientallen euro’s per jaar. Zo betaal je €3,85 per maand voor het basispakket van ING, €2,95 bij ABN Amro en €5,20 bij Rabobank. Kosten die vermeden kunnen worden.
Steeds meer neobanken – nieuwe financiële instellingen die hun zaken vrijwel geheel online en/of via de app afhandelen – betreden namelijk de Nederlandse markt. Het interessante aan neobanken – zoals N26, Openbank en Revolut – is dat ze hun diensten gratis aanbieden.
Toch rijst dan de vraag: zijn dit soort buitenlandse online banken wel te vertrouwen? Of is goedkoop ook in dit geval duurkoop? Jeroen de Bel, oprichter van Fincog, geeft antwoorden op die vragen.
(Te) makkelijk?
“Bij een neobank is je geld in principe net zo veilig als bij een andere bank", start De Bel zijn relaas. De oprichter van Fincog, een adviesbureau voor digitaal bankieren, legt in een interview met Nu.nl uit dat neobanken, net zoals alle andere banken, onder financieel toezicht staan. “En als ze een bankvergunning hebben, dan valt je geld gewoon onder het depositogarantiestelsel.”
Neobanken onderscheiden zich volgens De Bel vooral in het dienstenaanbod. Hij legt uit dat neobanken ten opzichte van de gevestigde orde gebruikersvriendelijker, goedkoper en toegankelijker zijn. “Alles gaat er simpel en snel”, vat hij samen.
De sterke punten van neobanken blijken tegelijkertijd echter ook de grootst valkuilen te vormen. Zo maken neobanken het volgens De Bel wel erg makkelijk om geld te lenen. “Dat kan riskant zijn voor mensen die dat beter niet kunnen doen. Ook presenteren sommige neobanken de handel in effecten en crypto’s als een spannend spel. Dat kan mensen aanzetten tot overmatig handelen en beleggingsverliezen veroorzaken.”
Een ander kritiekpunt waar neobanken om bekendstaan is dat hun klantenservice lang niet altijd even goed via e-mail of telefoon te bereiken is. “Ook is het in het buitenland wel voorgekomen dat de toezichthouder bij een neobank ingreep, waardoor de klanten tot hun schrik soms ineens een tijdje niet bij hun geld konden”, vertelt De Bel.
Keuzestress
Mensen die willen bezuinigen op hun bankzaken – en sterk genoeg zijn om de verleidingen van een neobank te weerstaan – staan vervolgens voor de vraag welke neobank ze moeten kiezen.
De Bel adviseert dat mensen eerst goed nadenken van welke bankzaken zij het meeste gebruikmaken. “Is dat bijvoorbeeld voor dagelijks bankieren, met iDEAL afrekenen, voordelig met andere valuta betalen of reizen? Check vervolgens welke neobanken daar zo goed mogelijk op inspelen en wat het je gaat kosten.”
En zelfs consumenten die de overstap uiteindelijk niet durven te wagen, plukken volgens De Bel alsnog de vruchten van het dienstenaanbod van neobanken. “Neobanken zetten de standaard voor de gevestigde markt”, rondt hij af. “Traditionele banken zullen moeten volgen met hun aanbod en prijs.”