Digitale transformatietrends in de retail bankingsector

30 november 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Wereldwijd strategy consultancykantoor Roland Berger heeft de 2021-editie van zijn jaarlijkse Retail Banking Study gepubliceerd, waarin de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van retail banking worden belicht. Een overzicht van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek (in zes grafieken), met een focus op digitale transformatie.

De retail bankingsector was reeds vóór het uitbreken van de coronapandemie bezig met het opschroeven van zijn inspanningen op het gebied van digitale transformatie. De coronacrisis heeft de digitale transformaties van organisaties in iedere sector alleen maar verder versneld, concluderen de onderzoekers.

De digitale volwassenheid van banken blijft toenemen, vooral op het gebied van consumentenkrediet en hypotheken.

Vooruitkijkend, staat digitale transformatie bovenaan de innovatieagenda van veel organisaties in de sector. Nieuwe platforms, digitale betalingen en de robotisering van processen staan daarbij voorop.
THE KEY INNOVATION TRENDS IN RETAIL BANKING

Niet verrassend is dat negen van de tien banken van plan zijn hun budget voor digitale transformatie de komende verder te verhogen.

Voor het realiseren van innovatie wordt technologie – in de vorm van legacy-IT – tegelijkertijd aangemerkt als de grootste interne belemmering voor het behalen van resultaten.
Overarching barriers to innovation

De beschikbaarheid van IT-talent wordt beschouwd als een andere belangrijke succesfactor voor het stimuleren van innovatie. Data-analisten en IT-ontwikkelaars staan vandaag de dag in de top vijf van meest gevraagde functies voor de komende jaren.
Future importance of role profiles

In een reactie op de onderzoeksbevindingen, laat Sebastian Steger, partner bij Roland Berger (en samen met Sven Kuonen hoofdauteur van het rapport), weten: “Banken die er niet in slagen digitale transformatie in alle delen van de organisatie door te voeren en die geen aanvullend dienstenaanbod weten te creëren, zullen het steeds moeilijker krijgen om concurrerend te blijven.”

“Retailbanken moeten nu in actie komen om niet voorbijgestreefd te worden door grote techbedrijven of fintechs”, voegt Kuonen toe. Het hanteren van een klantgerichte ontwerpbenadering moet daarbij centraal staan in alle digitaliseringsinspanningen. “Nieuwe, innovatieve oplossingen moeten langs de hele waardeketen worden gebouwd om een toonaangevende klantervaring te leveren.”