Financiële sector zet zich schrap voor digitale versnelling

26 januari 2022 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Bijna zeven op de tien financiële dienstverleners hebben door de coronacrisis noodgedwongen hun businessfocus verlegd. De belangrijkste succesfactor daarbij was het omarmen van digitale technologieën. Dat blijkt uit onderzoek van IT-adviesbureau Ordina.

De Covid-19-pandemie heeft onder andere de detailhandel aardig ontwricht. Door de verschillende lockdowns moesten niet-essentiële winkels hun deuren maanden sluiten. Derhalve verlegden bedrijven hun focus, schoten webwinkels als paddenstoelen uit de grond, terwijl de pakketbezorgdiensten overuren draaiden

Maar ook organisaties uit andere sectoren werden door de coronacrisis genoodzaakt om hun focus te verleggen, zo blijkt uit onderzoek van Ordina. Maar liefst 69% van de financiële dienstverleners uit ons land koos er door toedoen van de pandemie voor zich te richten op een ander klantsegment of een andere eindklant. 

Voordelen van digitaal versnellen

Met name technologische oplossingen hebben deze financiële dienstverleners daarbij geholpen, vertelt Rik Farenhorst, directeur van de digitale praktijk van Ordina. “Door digitaal te versnellen, kunnen organisaties beter inspelen op de veranderende marktomstandigheden.” 

In de studie van het IT-adviesbureau komt naar voren dat voor 41% van de Nederlandse financiële dienstverleners het investeren in en gebruikmaken van nieuwe technologieën noodzakelijk was om de beoogde verschuivingen in klantsegment of eindklant te realiseren. 

Farenhorst: “Dit onderschrijft het toenemende belang van digitale transformatie. Door digitaal te versnellen, kunnen organisaties slimmer en veiliger gebruikmaken van data, digitale trends en nieuwe technologieën. Het vergroot met andere woorden het aanpassingsvermogen van organisaties.”

Blijvende trend

De coronacrisis heeft veel financiële dienstverleners dus gedwongen hun focus te verleggen en technologische oplossingen te omarmen. Maar dat betekent volgens Farenhorst niet dat de digitale transformatie wordt afgebouwd als de Covid-19-pandemie achter ons zal liggen.

Integendeel: “Nu organisaties de kracht van digitale transformatie hebben ervaren krijgt dit een grotere rol binnen de organisatie. Door continu te blijven versnellen, kunnen ze beter inspelen op de veranderende marktvraag en zijn ze beter voorbereid op de toekomst.”

Zaken die digitaal versnellen belemmeren

In totaal spraken de experts van Ordina met ruim 1.200 leidinggevenden uit de financiële sector. Daarvan laat 65% weten dat binnen hun organisaties het budget voor de digitale transformatie de komende jaren stelselmatig wordt verhoogd. “Een logische ontwikkeling”, concludeert Farenhorst.

De belangrijkste reden dat niet alle financiële dienstverleners momenteel vol inzetten op digitaal versnellen, is met name een personeelskwestie. Zo beschikken organisaties over onvoldoende technisch geschoolde medewerkers en hebben ze tevens moeite om digitale talenten van buiten aan te trekken.