Morgens gaat naar volledig elektrisch wagenpark

10 augustus 2022 Consultancy.nl

Morgens zet steeds meer stappen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zo is het Leids adviesbureau druk bezig met de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark. We stelden Morgens-consultant Maarten van der Molen er enkele vragen over.

Hoi Maarten! Hoe ziet jullie overstap op volledig elektrisch eruit?

“De transitie naar elektrisch rijden is geleidelijk gegaan. Vijf jaar geleden was het nog gebruikelijk dat onze consultants een dieselauto en een NS-Businesscard kregen. Het was wel zo dat ze een auto uit de ANWB-top 10 duurzaamste auto’s moesten kiezen. Eind 2018 is een collega bij wijze van pilot in een elektrische auto gaan rijden en zijn ook twee van onze partners overgestapt op elektrisch.”

Yara Hoppenbrouwers en Stef Smits

“Dit beviel goed, maar de spoeling van elektrische auto’s was op dat moment nog dun en de tarieven hoog. We hebben daarom een tussenstap gemaakt door van diesel over te stappen op benzine, hybride en elektrische auto’s. Vooral nieuwe senior collega’s kozen daardoor al vaker voor een elektrische auto.” 

“In 2021 hebben we ons nieuwe mobiliteitsbeleid vastgesteld. Na veel gesprekken met aanbieders van mobiliteitsoplossingen en klankbordsessies met collega’s zijn we tot het nieuwe beleid gekomen, waarin verduurzaming en flexibilisering centraal staan. Daarin bieden we twee smaken aan: 1) een elektrische auto met een mobiliteitskaart voor laden, ov en ov-fiets of 2) een uitgebreide mobiliteitskaart voor ov, deelauto, - scooter of -fiets.”

“We wilden de mensen die voor een auto kiezen alsnog de mogelijkheid bieden om met het ov te reizen. Vooral op trajecten die filegevoelig zijn is het fijn om die mogelijkheid te houden. En het is uiteindelijk nog steeds duurzamer om met de trein te reizen dan met een elektrische auto.”

“De mobiliteitskaart biedt nog meer flexibiliteit. Collega’s kunnen voor verre reizen een Amber of GreenWheels bestellen, waarbij de Amber voor je deur wordt afgeleverd. Of ze gaan met de trein om vervolgens met een deelscooter het traject verder af te leggen. Erg handig als je midden in de stad woont en vanuit duurzaamheidsoverweging geen auto wil, of als je partner al een (lease)auto heeft.”

Wanneer heeft elke collega een volledig elektrische auto?

“Op dit moment hebben we 18 elektrische auto’s en 21 brandstofauto’s, waarvan ongeveer 8 auto’s begin 2023 worden vervangen. De komende jaren lopen de brandstofauto’s geleidelijk uit contract. Helaas is er wegens een zeer lange levertijd in 2022 nog een brandstofauto geleverd, waardoor we per 2027 pas volledig elektrisch zijn.”

Nemen jullie nog aanvullende maatregelen om de CO2-uitstoot te verlagen?

“Sinds kort hebben we een mobiliteitsdashboard waarmee we inzicht krijgen in het aantal gereden kilometers met auto, ov en deelvervoer en onze CO2-uitstoot kunnen volgen. Deze gegevens helpen om inzicht te creëren in het reisgedrag van onze mensen en hen te stimuleren om duurzame keuzes te maken. Op die manier hopen we onze voetafdruk nog kleiner te maken.”

Hoe reageren collega’s op het nieuwe beleid?

“De reacties waren over het algemeen positief. Enerzijds omdat er voor een deel van de collega’s niet zoveel verandert: zij hebben al een elektrische auto. Anderzijds is duurzaamheid voor veel van onze collega’s een belangrijk thema, waar zij graag aan bij willen bijdragen.”

“Niet in één keer het roer om, juist door de geleidelijke aanpak beklijven de veranderingen!”

“Wij willen een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij. Niet alleen met onze opdrachten, maar ook als bedrijf als geheel. MVO en duurzame mobiliteit horen daar als vanzelfsprekend bij. Tegelijkertijd moeten we met de huidige stijging van leaseprijzen kijken hoe het verder uitpakt.”

Hoe past dit initiatief in jullie bredere MVO-strategie?

“Het grootste deel van onze ecologische voetafdruk komt van onze mobiliteit. Logisch dus dat we daar zijn begonnen met verduurzamen. Maar MVO gaat over meer dan CO2-uitstoot alleen. We richten ons met MVO naast mobiliteit op drie thema’s.”

“Wij willen bijvoorbeeld dat iedereen zich bij ons welkom en thuis voelt en zetten daarom in op het vergroten van onze diversiteit en inclusiviteit. In het kader van social return stellen we collega’s in de gelegenheid om vrijwilligerswerk te doen onder werktijd. En in ons inkoopbeleid maken we altijd de duurzaamste keuze. Daarnaast stimuleren en inspireren we onze mensen met challenges, tips, boeken en interessante documentaires.”

“Voor ons werkt het goed om stapje voor stapje, maar wel continu, aan duurzame mobiliteit en daarmee onze MVO-doelstellingen te werken. Niet in één keer het roer om, juist door de geleidelijke aanpak beklijven de veranderingen!”

More on: Morgens
Netherlands
Company profile
Morgens is a Netherlands partner of Consultancy.org