Provincie Noord-Holland ontwikkelt digitale strategie in één week

03 maart 2022 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Hoe ontwikkel je in één week tijd een digitaliseringsstrategie voor een provincie? Waarbij meer dan 100 experts betrokken worden om tot een breed gedragen strategie te komen? De provincie Noord-Holland stond voor deze uitdaging en klaarde samen met Flatland Visual Thinking Agency de klus met verve.

Overheden staat doorgaans niet bekend om hun snelle besluitvorming. Het aloude cliché van de trage bureaucratie is bij velen nog springlevend. Dat de werkelijkheid vaak anders is bewijst Noord-Holland.

De provincie wil grote stappen zetten op het gebied van digitalisering. Dat vraagt om een gedegen strategie voor de komende jaren. Met de destijds nog geldende coronamaatregelen was het echter niet mogelijk om met alle partijen fysiek bij elkaar te komen om vorm te geven aan deze strategie.

Provincie Noord-Holland ontwikkelt digitale strategie in één week

Daarom besloot Noord-Holland de nieuwe digitale strategie volledig virtueel te ontwikkelen, in één week tijd. Bij deze bijzondere sprintuitdaging werd de provincie ondersteund door Flatland, een specialist in het visualiseren van organisatieverandering.

Digitaal in ons DNA

Met meer dan 100 deelnemers, een team van digi-strategen van de Provincie Noord-Holland en visual strategists van Flatland werd de nieuwe strategie neergezet.

“Onze stip op de horizon is een toekomstbeeld waarin ‘digitaal’ in ons DNA zit”, vertelt Paul Strijp, adviseur nieuwe technologie en data bij Provincie Noord-Holland. “We realiseren onze maatschappelijke effecten dan door ons voortdurend door data en technologie te laten voeden. Zonder onze huidige kernwaarden uit het oog te verliezen: samen, ruimte, zelfbewust en ‘van buiten naar binnen’.”

Vervolgens is de vraag hoe je die stip bereikt. Daarbij werd bewust gekozen om niet één digitaliseringsstrategie te volgen voor het gehele concern, “maar een aparte digitaliseringsstrategie voor elke provinciale opgave. Opgaven verschillen immers naar hun aard, externe netwerk en datapositie”, aldus Strijp.

“Het is mogelijk om in één week een digitaliseringsstrategie voor het gehele concern te ontwikkelen. Je staat versteld van de energie die vrijkomt.”

Dit betekent dat voor elke provinciale opgave van een zekere omvang een eigen digitaliseringsstrategie wordt ontwikkeld en uitgevoerd. Strijp: “Een verder uit te bouwen fundament moet dat mogelijk maken. Dat fundament bestaat uit de volgende blokken: data op orde, ICT-diensten, anders werken, ruimte om te experimenteren, ethiek, open data & algoritmen, veiligheid & privacy en lobby.”

De kracht van visualisatie

Strijp is positief verrast door wat er allemaal is bereikt in die ene week. “In een pressure cooker met ruim 125 actief betrokkenen hebben we een prachtig resultaat neergezet!”

Behalve een nieuwe digitale strategie heeft de week ook een aantal waardevolle lessen opgeleverd. 

“Het is mogelijk om in één week een digitaliseringsstrategie voor het gehele concern te ontwikkelen”, aldus Strijp. “Je staat versteld van de energie die vrijkomt. Bespaar jezelf een traject van een jaar of nog langer met klankbord- en stuurgroepen. Er kan digitaal veel meer dan we soms denken – juist binnen de overheid!”

Ten tweede adviseert Strijp om collega's van de maatschappelijke opgaven en die van ICT, data en technologie bij elkaar aan tafel te zetten. “Als die met elkaar in gesprek raken, verbreedt de oriëntatie van de technische mensen vanzelf – van een traditionele gerichtheid op bedrijfsvoering naar een bredere oriëntatie op bedrijfsvoering plus maatschappelijke opgaven.”

Ten derde was het erg waardevol om de strategie gaandeweg te zien worden verbeeld in een mooie en overzichtelijke 3D-plaat. “Maak gebruik van de kracht van visualisatie. Flatland Agency kan ik van harte aanbevelen”, aldus Strijp.

Al met al kijkt hij dan ook vol tevredenheid terug op de pressure cooker. “De Week van de Digitaliseringsstrategie was een ware belevenis. Met inzet van talloze collega’s en externe relaties, in het bijzonder van bureau Flatland. En een waanzinnig gevoel van digitale teambuilding. In de volgende stap gaan we met onze externe partners in overleg over de realisatie.”