Flatland brengt duurzaamheidsstrategie van Koppert tot leven
Koppert heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie ontwikkeld. Flatland hielp bij het concretiseren en visualiseren van de strategie. Het bureau maakte een praatplaat, die dient als brug tussen woorden en daden.
Koppert, een biotechbedrijf voor de landbouw, zet zich in voor duurzaamheid door boeren en telers te ondersteunen bij de overgang naar milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Het bedrijf biedt duurzame alternatieven voor schadelijke chemicaliën, wat helpt om vervuiling te verminderen en de gezondheid van mensen te verbeteren.
“In de snel veranderende wereld van vandaag is de behoefte aan duurzame landbouw urgenter dan ooit”, verklaart het bedrijf. “Erkennend dat we een verantwoordelijkheid hebben tegenover het milieu, zetten wij ons in voor praktijken die niet alleen de gezondheid van onze planeet waarborgen, maar ook het welzijn van huidige en toekomstige generaties beschermen.”
Door de jaren heen heeft Koppert zich ingezet voor het verminderen van pesticidengebruik, het behoud van ecosystemen en de introductie van innovatieve duurzame verpakkingsmaterialen. Met de nieuwe strategie ‘Future Forward’ zet het bedrijf nu de volgende stap.
Meer dan milieu
Daarbij kijkt Koppert nadrukkelijk verder dan alleen milieu. Het bedrijf neemt zijn verantwoordelijkheid binnen alle ESG-dimensies – denk aan de impact op de eigen medewerkers, de bredere gemeenschap en voedselveiligheid, maar ook governance-aspecten als transparantie en aansprakelijkheid.
Gezien het specialisme van Koppert spelen milieuaspecten uiteraard wel een prominente rol. Zo zet het bedrijf in zijn nieuwe strategie onder meer in op het verminderen van microplastics en afval en het tegengaan van klimaatverandering en biodiversiteitsverlies.
“Als verantwoordelijke beheerders van de planeet erkennen we de dringende noodzaak tot actie”, stelt Peter Maes, Chief Strategy Officer bij Koppert. “Met ‘Future Forward’ zet Koppert stappen op weg naar een duurzamere toekomst.”
Van woorden naar daden
Een mooi streven. Maar op zichzelf bestaat zo’n strategie alleen maar uit woorden, beseft ook Koppert. Deze woorden krijgen pas echt waarde als ze worden omgezet in daden, en dat kunnen alleen de mensen binnen de organisatie doen.
“Als verantwoordelijke beheerders van de planeet erkennen we de dringende noodzaak tot actie.”
“De hoeksteen van onze duurzaamheidsstrategie is een wereldwijde aanpak waarbij medewerkers op elk niveau van de organisatie en bij alle dochterondernemingen betrokken zijn”, aldus het biobedrijf.
Praatplaat
Dit is waar Flatland bij heeft geholpen: het betrekken van al die mensen. Met het uitwerken van de duurzame ambities in een ‘praatplaat’, hielp de visuele managementconsultancy bij het concretiseren én tot leven brengen van de strategie. Zoals de naam al zegt, nodigt de plaat uit om te praten over de doelstellingen en hoe deze kunnen worden gerealiseerd.
Doordat de vele facetten van de strategie zijn verenigd in één overzichtelijk beeld, benadrukt de praatplaat ook de onderlinge samenhang van de verschillende ESG-dimensies. “Door een holistische benadering te hanteren, kunnen we belangrijke uitdagingen aanpakken, terwijl we tegelijkertijd de veerkracht en productiviteit van onze landbouwsystemen verbeteren”, licht Koppert toe.
“We zijn enthousiast om de praatplaat te kunnen delen die we maakten voor Koppert”, laat Flatland weten. “Een mooie opdracht die aansluit bij onze eigen waarden en het belang dat wij hechten aan een duurzame toekomst!”