Bob Bakker en Lotte van der Woerd over groeien bij Issuemakers

10 januari 2022 Consultancy.nl 7 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Hoe is het om je carrière op te starten bij Issuemakers? Dat weten Bob Bakker en Lotte van der Woerd als geen ander: beiden begonnen ze als stagiair en werken nu als Consultant Public Relations & Public Affairs voor het communicatieadviesbureau. We spraken met ze over hun groeipad, de opdrachten waar ze zoal mee bezig zijn en wat ze het leukst vinden aan werken voor Issuemakers.

Van klimaatverandering tot de betaalbaarheid van de zorg, van de zwartepietendiscussie tot de toeslagenaffaire en van vaccinweigeraars tot belastingontwijkende multinationals – wie zich graag vastbijt in onderwerpen die de krantenkoppen domineren zit bij Issuemakers goed.

Het Amstelveense bureau adviseert en ondersteunt organisaties die maatschappelijke impact hebben of willen maken, door maatschappelijke en politieke issues te monitoren, te managen én te maken. Daarmee past het bureau helemaal in de 21e-eeuwse mediamaatschappij, waarin bedrijven zich niet langer afzijdig kunnen houden van de onderwerpen die de samenleving bezighouden.

Bob Bakker en Lotte van der Woerd over groeien bij Issuemakers

“Volgens mij heeft Issuemakers best wel een uniek profiel”, begint Bob Bakker. “Dat komt door de visie die ons bureau heeft op maatschappelijke problemen en de rol die organisaties daarin kunnen spelen. Onze opdrachten houden dus niet op bij ‘u-vraagt-wij-draaien’ – we proberen de opdrachtgever ook uit te dagen om kritisch te kijken naar de eigen rol.”

Ook Lotte van der Woerd geniet van de maatschappelijke impact van de opdrachten die Issuemakers doet. “Dit biedt niet alleen een extra strategische uitdaging, je haalt hierdoor ook meer voldoening uit je werk.”

Met slimme mensen aan leuke onderwerpen werken

Dat werk biedt ook meer dan genoeg afwisseling, vertelt Lotte. “Ik ken maar weinig bureaus die zich zowel bezighouden met public affairs als met public relations, stakeholdermanagement, crisiscommunicatie, issuemanagement, campagnes, creatieve concepten, mediamonitoring en nog veel meer. Dat maakt Issuemakers voor mij de perfecte werkgever, omdat ik me – zeker aan het begin van mijn carrière – zo breed mogelijk wil ontwikkelen.”

“En ook niet onbelangrijk: het team is echt ontzettend leuk en goed”, vult Bob aan. “Je werkt met slimme mensen aan leuke onderwerpen en iedereen is bereid een stapje extra te zetten voor een ander.”

Het nieuws en wat de opdrachtgever ermee kan of moet

Lotte vindt het lastig om er één soort opdracht uit te pikken dat ze het leukst vindt, maar gaat uiteindelijk voor de meer strategische vraagstukken. “Wanneer er een opdrachtgever bij ons aanklopt met een positioneringsvraagstuk, crisisklus of opdracht op het gebied van stakeholdermanagement, issuemanagement of agendering word ik daar erg gelukkig van.”

“Dit werk is zo leuk omdat je niet alleen het nieuws en de politiek volgt, maar ook bezig bent met een goede duiding en een advies.”

“Verder vind ik het ook leuk om langere periodes voor opdrachtgevers te werken”, voegt ze toe. “Dat zijn vaak ook veelzijdige klussen waarbij we bijvoorbeeld zowel regelmatig adviesvraagstukken krijgen, maar ook wekelijkse analyses uitvoeren. Op die manier houd je niet alleen je opdrachtgever op de hoogte van ontwikkelingen, maar krijg je zelf ook de kans om je in de inhoud te verdiepen.”

Bob knikt instemmend: “Dit werk is zo leuk omdat je niet alleen het nieuws en de politiek volgt, maar ook bezig bent met een goede duiding en een advies. Het houdt niet op bij constateren wat er speelt, want de eigenlijke vraag is: wat kan of moet de opdrachtgever hiermee?”

Zelf werkt hij dan ook graag aan media- en trendanalyses, “een soort opdracht dat we steeds vaker binnenkrijgen”, stelt hij verheugd vast. “Met behulp van onze monitoringstools maak je analyses van gebeurtenissen, plaats je die in breder perspectief en schrijf je die bondig op. De opdrachtgever is dan sneller op de hoogte, kan prioriteiten stellen en inspelen op wat er in de buitenwereld gebeurt.”

Van manusje-van-alles tot expert

En terwijl de maatschappelijke ontwikkelingen in de buitenwereld elkaar de afgelopen jaren rap opvolgden, maakten Bob en Lotte binnen Issuemakers ook een flinke ontwikkeling door. Bob begon een kleine vijf jaar geleden als stagiair, doorliep vervolgens het traineeship en is sinds anderhalf jaar consultant. Lotte startte twee jaar na Bob als stagiair, bleef vervolgens actief bij het bureau als werkstudent en begon afgelopen zomer als consultant.

“Als stagiair ben je vooral een manusje-van-alles achter de schermen – voor interne aangelegenheden, maar ook regelmatig werk voor klanten”, blikt Bob terug op zijn start in 2017. “In het traineeship zet je vervolgens echt een flinke stap. Het is heel veelzijdig. Dat is fijn omdat je als trainee vaak nog niet voor 100% weet waar je interesses en specialiteiten liggen.”

“We staan binnen het team regelmatig stil bij elkaars persoonlijke drijfveren, doelen en interesses, zodat we elkaar optimaal kunnen ondersteunen in ieders ontwikkeling.”

“Je kunt dat perfect uitzoeken”, legt hij uit, “want tijdens de zeven maanden van het traineeship ga je gegarandeerd op veel verschillende projecten werken. En er is bij Issuemakers bijna geen project hetzelfde. Je kunt dus op allerlei maatschappelijke onderwerpen actief worden – en zelfs een soort expert worden – ook van zaken waarvan je dat nooit van tevoren had bedacht. Aan het einde van de rit wist ik dus veel beter wat ik zelf wilde – en niet wilde – en waar mijn kracht ligt.”

Door deze stap-voor-stap route is de overgang van stagiair naar consultant voor Bob “heel geleidelijk” gegaan, terwijl hij tegelijk een hele ontwikkeling heeft doorgemaakt. “Uiteindelijk zijn de functies van stagiair en consultant niet met elkaar te vergelijken, maar dat is natuurlijk niet vreemd. Je eigen inbreng groeit gaandeweg, want een klant verwacht van een consultant een oplossing, een goed idee of ander werk van hoge kwaliteit.”

Pas net begonnen

Lotte beaamt dat starters bij Issuemakers “heel veel ruimte en kansen krijgen” om zichzelf te ontwikkelen. “Dit ervaarde ik ook al zo toen ik hier naast mijn studie werkte. Destijds heb ik al veel praktijkervaring kunnen opdoen, wat mijn studie een stuk makkelijker en leuker maakte. Zo merkte ik tijdens mijn Master Corporate Communcation dat ik al een voorsprong had.”

“Maar ook nu merk ik nog steeds dat je je hier snel kunt ontwikkelen”, vervolgt ze. “Dat heeft er denk ik te maken dat hier niet zo’n sterke hiërarchische sfeer heerst, waardoor je – als je dat wil – veel verantwoordelijkheid op je kunt nemen en jezelf kunt uitdagen. Bovendien staan we binnen het team regelmatig stil bij elkaars persoonlijke drijfveren, doelen en interesses, zodat we elkaar optimaal kunnen ondersteunen in ieders ontwikkeling.”

Net als bij Bob is deze ontwikkeling bij Lotte “erg geleidelijk” gegaan. “Maar ondertussen krijg je er steeds meer verantwoordelijkheden bij. Ik heb er klanten tussen zitten waar ik tijdens mijn stage ook al voor werkte. Binnen de teams had ik destijds een puur ondersteunende rol en zag ik de klant niet heel vaak. Inmiddels ben ik verantwoordelijk en het dagelijkse aanspreekpunt. Het is leuk om op die manier alle rollen binnen een team een keer gehad te hebben.”

“En ook mooi om zo samen terug te blikken en erbij stil te staan hoever we beiden al zijn gekomen”, voegt ze met een glimlach toe. “En we zijn eigenlijk pas net begonnen!”