Veranker datacultuur op speelse manier met een escaperoom

02 juni 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Om van datagedreven werken een succes te maken, moeten organisaties niet alleen de technologie op orde hebben – ze moeten ook een cultuuromslag realiseren. Maar hoe doe je dat op een manier die medewerkers aanspreekt? FTE Groep heeft speciaal hiervoor een data escaperoom ontwikkeld.

Veel organisaties maken gebruik van gamification om bij medewerkers gedragsveranderingen te realiseren. Professionals leren dan spelenderwijs over het belang van samenwerken binnen processen, die na dergelijke trainingen doorgaans soepeler verlopen omdat medewerkers zich op dit vlak hebben ontwikkeld. Met zijn data escaperoom zet FTE Groep nu in op de diverse voordelen van gamification.

Meer databewustzijn

Hoe vergroot je het databewustzijn onder medewerkers, zodat ze data gaan gebruiken om de juiste prioriteiten te stellen en de beste beslissingen te nemen? “Dat kan alleen als je er als organisatie voor zorgt dat je een datagedreven bedrijfscultuur ontwikkelt”, zegt Remco Weijers, Senior Data Consultant bij FTE Digital, onderdeel van FTE Groep.

De escaperoom van FTE Groep

“Vaak hebben medewerkers een beperkt idee van de impact van hun handelen op de doelen van de organisatie”, aldus Nely Meijer, eveneens Senior Consultant bij FTE Digital. “Bij een klant van ons startten medewerkers bijvoorbeeld enthousiast aan een marketingactie, terwijl de omvang van de doelgroep onbekend was. Hierdoor was het mogelijke effect van de actie niet meetbaar. Het creëren van meer databewustzijn voorkomt dit.” 

Data escaperoom

De escaperoom van FTE Groep (ontwikkeld in samenwerking met Frisse Blikken) werkt op dezelfde manier als een ‘traditionele’ variant. “De escaperoom is alleen te verlaten als de juiste data van de juiste kwaliteit en op het juiste moment wordt ingezet”, vertelt Meijer. “Tijdens het spel worden deelnemers geconfronteerd met uitdagingen die voorkomen binnen een datagedreven bedrijfscultuur. En dat vergroot dus het databewustzijn onder hen.” 

Het spelen van de escaperoom kan ook worden beschouwd als een vertrekpunt om het gesprek tussen medewerkers te starten over het belang van data in relatie tot hun doelen. “Ze kunnen het dan hebben over welke data voorhanden is, wat ze wel en niet kunnen met de data, welke dashboards beschikbaar zijn en wie binnen een organisatie de kwaliteit van data waarborgt”, legt Weijers uit. 

Het data escaperoom-spel neemt ongeveer één uur in beslag en kan zowel fysiek als digitaal worden gespeeld.