Online escaperoom overbrugt de digitale afstand tussen collega’s
Iedereen heeft de beperkingen én voordelen van samenwerken op afstand ervaren. Voor de een was het een verademing; de ander ervoer het vooral als lastig. Eén ding had iedereen gemeen: ze misten hun collega’s. Om het gevoel van verbinding te behouden sloten in de afgelopen maanden tientallen bedrijven en overheden zich op in een online escaperoom.
Zo’n zeven jaar geleden – in 2013 – werd de eerste fysieke escaperoom in Nederland geopend. Een escaperoom bestaat vaak uit een of meerdere kamers waarin deelnemers zijn opgesloten. Middels een interactief spel proberen zij sleutels te vinden, codes te kraken en puzzels op te lossen waardoor ze kunnen ontsnappen uit de ruimte waarin ze zich bevinden.
Wil een groep deelnemers het spel uitspelen, dan zijn goede samenwerking en analytische vaardigheden vereist. In al die jaren hebben duizenden organisaties gekozen om als bedrijfsuitje een dergelijk ontsnappingsspel te spelen en zo de teamgeest te bevorderen.
Online de uitdaging aangaan
Meedoen aan een online escaperoom was daarentegen nog lang niet zo populair. Het waren vooral de multinationals die met dergelijke online games de verbinding tussen de verschillende landen levendig probeerden te houden. En toen kwam Covid-19. De wereld stond stil en tussen collega’s ontstond letterlijk een afstand.
Ruim twee maanden lang hebben de meeste mensen vanuit huis gewerkt en in no time groeide de populariteit van online escaperooms. In hun zoektocht naar manieren om het contact met medewerkers en collega’s vast te houden, maar ook om hen meer ervaring te laten opdoen met het videobelplatform waar ze mee werken, zoals Zoom of Microsoft Teams, nodigden veel bedrijven en overheidsinstanties hun teams uit om online de uitdaging met elkaar aan te gaan.
Op afstand met elkaar lachen, leren én verbinden
Eén van die bedrijven was Pontis Engineering, dat onder andere een team van dertien engineers de online escaperoom van Pentascope liet ervaren. Deze engineers, van wie het merendeel het spel samen met zijn kinderen speelden, kregen de opdracht om ‘Dr. Distance’ uit de toekomst terug te halen.
Spelenderwijs ontdekten ze de mogelijkheden van online samenwerken, maar bovenal liet het hen ervaren dat ze ook op afstand nog steeds met elkaar kunnen lachen, leren én verbinden. Volgens een van de deelnemers gaf de online escaperoom hem vooral inzicht in de talenten van zijn collega’s, maar hij kwam er ook achter dat sommigen van hen bijvoorbeeld helemaal niet goed in raadsels zijn.
Vooral de verschillende manieren waarop je als team binnen het spel met elkaar kon of moest communiceren zorgden ervoor dat mensen op creatieve wijze met elkaar in gesprek gingen. “Ik had nog niet heel veel ervaring met Zoom, maar door het spel ontdekte ik wat er allemaal binnen het programma mogelijk was, ideaal.”
Op creatieve wijze samenwerken
Gijs van Bilsen, Chief Inspiration Officer bij Pentascope, laat weten dat de deelnemers over het algemeen zeer nauwkeurig te werk gaan: “Opmerkingen van de spelleider en het verhaal van de dokter die nog een noodoproep doet voor hij verdwijnt worden zorgvuldig aangehoord en opgeslagen, wetende dat in elk detail een hint verstopt kan zitten.”
“Hoewel je bij deze vorm van escaperooms niet kunt werken met aanknopingspunten in de aankleding, biedt juist het digitale aspect weer heel veel andere mogelijkheden om deelnemers te motiveren op zoek te gaan naar aanknopingspunten. Het leert de deelnemers goed naar elkaar te luisteren en creatief samen te werken. Door subtiele en minder subtiele hints werden de deelnemers gaandeweg op het juiste spoor gezet, waardoor alle teams zich konden vastbijten in het bevrijden van de dokter.”
Functionele frustratie zorgt voor gespreksstof
Opvallend is dat veel bedrijven ervoor kiezen om de escaperoom aan het einde van de dag in te plannen. Daan Vaneker, directeur van stichting WebwinkelKeur: “Tijdens het spel lieten we bij al onze collega’s een rijkgevulde borrelmand bezorgen, die we na afloop gezamenlijk openden, waardoor we ook meteen een gezellige vrijdagmiddagborrel hadden.”
De combinatie borrel-spel zorgde ervoor dat dit keer de gesprekken niet alleen over corona en de kinderen gingen. De functionele frustratie die het spel bij iedereen oproept, zorgt ervoor dat je genoeg met elkaar te bespreken hebt.
Ook bij grote bedrijven als UWV en ABN Amro wordt de escaperoom op waarde geschat. Zo gebruikt het UWV het spel om 400 kandidaten te selecteren voor een traineeship en bij ABN Amro zetten teams het in om juist nu het teamgevoel te bewaken. Peter van Bergen, Competence Manager bij de bank: “Ik kan het iedereen echt aanraden om dit met je team te beleven in deze tijd van thuiswerken. Het spel zorgt ook automatisch voor meer begrip voor elkaars thuissituatie. De jonge collega zonder kinderen zag opeens dat samenwerken met een kind van twee jaar op schoot toch redelijk uitdagend kan zijn.”
Gevoel van saamhorigheid
Duiken we straks alleen nog maar de digitale escaperoom in? Gijs van Bilsen hoopt van niet. “Het gevoel van verbinding en samenwerken met collega’s ervaar je natuurlijk het beste in real life. Ik betwijfel alleen of dat op korte termijn weer mogelijk is.”
“Op dit moment lijkt het erop dat het ‘nieuwe normaal’ is omarmd en dat ook straks als de hevigste Covid-19-storm is gaan liggen, er beduidend meer mensen vaker thuis zullen werken en ook het aantal ‘fysieke’ bedrijfsuitjes zal afnemen. Het is fijn dat deze online variant van de escaperoom voorlopig uitkomst kan bieden voor het gevoel van saamhorigheid.”