Pentascope: 6 tips voor realiseren cultuurverandering

07 april 2014 Consultancy.nl

Cultuurverandering is een modewoord en ook een multi-interpretabel begrip. Het kan klein en groot zijn. Aan de oppervlakte blijven of diep ingrijpen. Een cultuurverandering is niet iets wat op zichzelf staat, maar altijd binnen een context valt en vanuit een bepaald doel gewenst is (als je er op stuurt). Barbara Jansen, adviseur bij Pentascope, geeft 6 tips die managers kunnen gebruiken bij het realiseren van een cultuurverandering. 

1. Weet waar je nu staat en waar je naar toe wilt

Welke cultuurelementen van je organisatie ondersteunen het beoogde resultaat, en welke niet? Pas als je dat helder voor ogen hebt, kun je besluiten wat je wilt versterken en veranderen.

2. Communiceer eerlijk over wat er gebeurt als je niet verandert

Laat rechtstreeks weten waarom het noodzakelijk is om te veranderen, zoals bijvoorbeeld voor het creëren van groei of meer winst. Leiders houden vaak informatie voor zich, en stoppen vervolgens veel energie in het veranderen van medewerkers die niet veranderd willen worden. Als je je realiseert dat als de medewerkers dezelfde kennis en informatie zouden hebben, het merendeel dezelfde conclusies zou trekken en dezelfde keuzen zou maken, dan is het logisch om alle beschikbare informatie te delen.

3. Wees duidelijk over wat je verwacht

Medewerkers willen begrijpen wat er van hun verwacht wordt en weten welk gedrag daarbij hoort. Geef de kaders duidelijk aan waarbinnen werknemers hun vrijheid en verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Pentascope - Cultuurverandering

4. Zorg dat de activiteiten congruent zijn met je doelen

Je bent geloofwaardig als alle activiteiten die gepland worden rondom de cultuurverandering congruent zijn met de beoogde doelen en cultuur. Als je bijvoorbeeld een opener cultuur wilt, dan is het pas geloofwaardig als de leiding van de organisatie ook daadwerkelijk open communiceert naar hun medewerkers. Zo ook met alle activiteiten die georganiseerd worden; als er meer zelfstandigheid gevraagd wordt en de medewerkers wordt tijdens een kick-off precies verteld wat ze wel en niet moeten doen, is dat niet congruent en daarmee ongeloofwaardig.

5. Laat medewerkers zoveel mogelijk participeren

Als mensen zich serieus genomen voelen en daadwerkelijk betrokken voelen, zullen ze meer begrip tonen voor de verandering en daarin eerder meegaan. Door de mensen zoveel mogelijk te laten participeren in de ontwikkeling van richting en plan ontstaat daardoor draagvlak voor de verandering.

6. Kies je eigen plan op basis van wat er is

Probeer niet je doel te bereiken met datgene wat bij andere organisaties heeft gewerkt, maar zorg ervoor dat de oplossingen passen bij de cultuur van jouw organisatie. Wees hierbij trouw aan de waarden van je eigen organisatie.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup