Cmotions, Pentascope en Ooa dragen bij aan Het grootste kennisfestival van Nederland

12 juni 2018 Consultancy.nl

Op donderdag 14 juni 2018 wordt voor de derde keer ‘Het grootste kennisfestival van Nederland’ georganiseerd, een festival dat in het bijzonder in het teken staat van kennisdeling en netwerken. Onder meer Cmotions, Pentascope en Ooa zijn als partner verbonden en/of leveren een inhoudelijke bijdrage.

In 2016 vond de eerste editie plaats van het evenement, dat met zijn titel duidelijk aangeeft wat het meent te zijn: Het Grootste Kennisfestival van Nederland. In het eerste jaar kwamen zo’n 1.500 deelnemers af op het festival en vorig jaar wist het kennisevenement meer dan 2.500 bezoekers te trekken. Net als voorgaande jaren is als festivallocatie gekozen voor het Havenkwartier in Deventer, gevestigd aan de Scheepvaartstraat 13. Het evenement start om 13:00 en duurt tot circa 22:00.

Het festival biedt een platform voor verhalen en ontmoetingen en kent zo’n 90 sprekers. Binnen het thema ‘Innovatief organiseren’ worden uiteenlopende workshops aangeboden: van data, artificial intelligence tot persoonlijk leiderschap. Bezoekers kunnen hun eigen festivalprogramma samenstellen, waarbij ze het up-to-date raken van de laatste ontwikkelingen kunnen combineren met het bijpraten met hun netwerk tijdens een informele setting, waarbij uiteraard ook muziek (verschillende bands), kunst, theater, (serious) gaming en eten & drinken een belangrijk onderdeel vormen van het festival.

Diverse adviesorganisaties hebben zich dit jaar als partner verbonden aan Het Grootste kennisfestival van Nederland en/of leveren een inhoudelijke bijdrage aan het evenement. Hoofdpartners zijn Pentascope en financieel adviesbureau Topicus, terwijl Cmotions en Ooa zich als partner hebben aangesloten.

Het grootste kennisfestival van Nederland

Waardevolle zorg

Vanuit Cmotions, een in marketing en analytics gespecialiseerd bureau dat advies, implementatie, detachering, opleiding en werving en selectie levert, zullen twee sprekers een inhoudelijke sessie verzorgen. Allereerst Principal Consultant Riens Koopman, die de sessie ‘Een zaal vol zorg’ zal organiseren. Daarin geeft hij een presentatie over ‘Waardevolle zorg’. Koopman: “De zorg staat voor een immense uitdaging om de groeiende zorgvraag goed te kunnen managen. Hoe wordt op de patiënt toegesneden zorg geleverd, terwijl tegelijk de zorgkosten onder controle worden gehouden?”

Ook snijdt Koopman het onderwerp Value Based Healthcare Model, een model waar tegenwoordig veel aandacht voor is: “Dit model heeft raakvlakken met wat er in het bedrijfsleven plaatsvindt. Onderwerpen als Operational Excellence, Proces Mining, Customer Journey en Customer Experience komen aan orde. Wat betekent dit in de context van de zorg? Hoe kan de zorg meer data gedreven sturen en werken? En waar start je?”

Artificial Intelligence

Ook Willem van der Geest, Consultant Marketing Intelligence bij Cmotions, zal een presentatie verzorgen, getiteld: ‘Artificial Intelligence: denk groot, begin klein’. Google’s nieuwe Artificial Intelligence platform Duplex was recentelijk in het nieuws met een enorme mijlpaal. Het voltooien van de Turing Test: als eerste niet-mens een gesprek voeren met iemand, zonder dat deze merkte dat het geen mens was. “En dit is slechts het begin. Het toepassen van A.I. is niet meer voorbehouden aan de groten der aarde, maar voor iedereen mogelijk”, aldus Van der Geest die de bezoekers zal meenemen op reis binnen de wereld van kunstmatige intelligentie.

Innovatief organiseren

Henk Pieter Bouma is werkzaam bij Pentascope, opgericht in 1990 en met zo’n twintig professionals een adviesbureau gespecialiseerd in het implementeren van duurzame veranderingen. Het adviesbureau kent een bijzonder organisatiemodel, waar zelfsturing/zelforganisatie centraal staat.

Bouma: “Iedereen heeft het erover: ‘zelforganisatie’. Veel organisaties stoeien ermee. Volgens de kenners is zelforganisatie hét antwoord op hoe je organiseert in deze tijd van snelle veranderingen. Iedereen heeft er inmiddels wel een mening over. Los van het feit hoe het precies moet of hoe het eruit zou moeten zien, geeft het in ieder geval aan dat we met z’n allen zoekend zijn naar nieuwe vormen van organiseren. Iedere organisatie op zijn eigen tempo en wijze. Het geeft aan dat de huidige klassieke organisatievormen niet meer ‘werken’ of in ieder geval verre van optimaal. Op macroniveau is het een zoektocht naar nieuwe verhalen over organiseren.” Tijdens zijn sessie ‘Innovatief organiseren’ zal Bouma het verhaal over en van Pentascope vertellen. Daarbij zal hij onder andere ingaan op hoe zelforganisatie in de praktijk werkt, hoe deze bedrijven georganiseerd zijn en besluiten nemen.