Roeland Möller en Niels Creutzburg over FTE Digital
De digitale adviespraktijk van FTE Groep – FTE Digital – maakte recent zijn debuut op de nationale televisie. In het programma ‘How It’s Done’ van RTL Z vertellen Niels Creutzburg en Roeland Möller over hun organisatie en het 4D-datamodel.
“Wij helpen al vijftien jaar organisaties met het realiseren van hun ambities”, vertelt Roeland Möller, Business Manager bij FTE Digital. “En dat is ook precies waar potentiële opdrachtgevers ons doorgaans voor benaderen. Dat ze graag iets met data willen doen, maar niet goed weten hoe ze dat precies moeten aanpakken. Wij helpen ze daar dan bij.”
Möller legt uit hoe dat bij FTE Digital in z’n werk gaat. “Als het contact is gelegd, gaan we altijd eerst met een opdrachtgever in gesprek om uit te zoeken waar nou precies zijn of haar behoefte ligt op het gebied van datagedreven werken. Wat we vaak merken uit die gesprekken is dat opdrachtgevers vaak te groot denken. Ons advies is dan ook vaak om klein te beginnen en ervoor te zorgen dat je impact hebt.”
Nadat de processen en digitale systemen aan de hand van ‘lessons learned’ zijn geoptimaliseerd, kan worden opgeschaald. “Zo creëer je een ‘veilige’ omgeving waarin je kunt perfectioneren, voordat de digitalisering binnen een hele afdeling of businessunit wordt uitgerold.”
4D-datamodel
“Een belangrijk aspect van datagedreven werken is dat je vooral focust op beter inzicht en niet alleen op meer inzicht”, zegt Niels Creutzburg, Senior Data Consultant bij FTE Digital. “Wij zeggen dan: focus je als organisatie dus ook zeer zeker op de kwaliteit van je onderzoeksvragen en op de kwaliteit van je data. Om onze klanten daarbij te helpen hebben we het zogenaamde 4D-datamodel ontwikkeld.”
Het 4D-datamodel van FTE Digital is een integrale veranderaanpak voor organisaties die datagedreven willen werken en zich vervolgens continu willen blijven ontwikkelen op gebied van data. Het model richt zich op vier aandachtsgebieden, die de professionals van FTE Digital samen met de klant onder handen nemen om een duurzame datacultuur op te bouwen. “We zien vaak dat opdrachtgevers moeite hebben om te bepalen welke stappen moeten worden gezet om meer datagedreven te gaan werken. Ons datamodel geeft concrete inzichten op welke onderdelen je als organisatie echt stappen zou moeten zetten. En daarnaast wordt het aan de hand van het model ook stukken gemakkelijker om te bepalen waar je als organisatie impact kan maken”, laat Creutzburg weten.
De kracht van FTE Digital
“Uiteraard heeft ons bedrijf meer dan voldoende kennis over data in huis”, vertelt Möller. “De kracht van ons bedrijf is dat we deze kennis graag overdragen, kennisdelen is voor FTE Digital heel erg belangrijk. Dat doen we onder andere door het geven van trainingen en workshops over data analytics of bijvoorbeeld door het organiseren van een data escaperoom.”
“Omdat we het delen van kennis zo belangrijk vinden, zien we onze opdrachtgevers ook als partners”, vult Creutzburg aan. “Niet voor niets is onze filosofie: ‘voor doen, samen doen, zelf doen’, want uiteindelijk moeten medewerkers van onze opdrachtgevers binnen hun organisatie de datacultuur gaan dragen en verder ontwikkelen.”