Flowresulting levert pricingadvies aan Alzheimer Socks
Adviseurs van flowresulting hebben Alzheimer Socks geholpen met de introductie van de nieuwste editie van de sportsok.
Al sinds 2015 zijn de Alzheimer Socks een begrip in de markt. De 2020-editie van de sokken is op 21 september 2020 op de markt gebracht, vergezeld met een landelijke campagne op onder andere de radio en via print, out-of-home en het digitale kanaal. Onder leiding van pr-adviseurs van Publicis Groupe, omvatte de campagne diverse bekende Nederlanders zoals Marco van Basten en Humberto Tan, die de producten voor het goede doel hebben gepromoot.
De Alzheimer Socks zijn te koop bij Jumbo, C&A, Bol.com, Picnic, Sokken.nl en Makro voor respectievelijk €7,99 (normale sok) en €9,99 (sportsok). De laatstgenoemde sok werd in 2020 voor het eerst uitgebracht, met als doel om een bredere groep consumenten te trekken en tegelijkertijd ook een luxere variant uit te brengen.
Bij de initiatiefnemers leefde net voor de lancering de vraag: Hoeveel moest deze sok precies kosten? Voor dit vraagstuk haalden ze de adviseurs van flowresulting aan boord, om een fact-based analyse uit te voeren van wat consumenten bereid zouden zijn om te betalen.
“We brachten eerst de prijselasticiteit van de vraag in kaart”, legt flowresulting-consultant Matthijs Vink uit. Dit leverde een verrassend inzicht op. “We kwamen erachter dat de oorspronkelijk bedachte prijs veel te laag was. Een prijsverhoging van meer dan 20% was mogelijk zonder noemenswaardige vraaguitval.”
Goed nieuws voor de portemonnee van het Alzheimercentrum Amsterdam, de belangrijkste begunstigde van de opbrengsten van de sokkenverkoop. De instelling gebruikt het geld om onderzoek te doen naar dementie en alzheimer. Met een 20% hogere verkoopprijs blijft er nu onder aan de streep meer over. “Prijs is het marketinginstrument dat de meeste directe invloed heeft op de opbrengst”, legt Vink uit.
De alzheimerwereld is niet nieuw voor flowresulting. Het bureau is als partner betrokken bij het Alzheimer Lab, een programma waarbij teams van toptalenten de uitdaging aangaan om een social venture op te richten waarvan de opbrengst volledig ten goede komt aan onderzoek naar de ziekte van Alzheimer. Het programma wordt begeleid door een team van externe professionals, waaronder ook KPMG en McKinsey & Company.
Alzheimer is een groeiende ziekte in ons land. Volgens schattingen heeft een vijfde van Nederlanders de kans om alzheimer of een andere vorm van dementie te krijgen.