Smart Collaborators-game zorgt voor optimale samenwerking op afstand

14 januari 2021 Consultancy.nl

House of Performance-dochter The Cue heeft een nieuwe game gelanceerd die organisaties klaarstoomt voor het nieuwe werken. In ‘Smart Collaborators’ leren deelnemers hoe ze optimaal samenwerken in een digitale omgeving.

Nu de eerste vaccinaties plaatsvinden komt het einde van de coronacrisis eindelijk in zicht. Over één ding lijken vrijwel alle organisaties het echter eens: we gaan nooit meer helemaal terug naar de oude manier van werken. De crisis heeft een ongekende impuls gegeven aan ‘het nieuwe werken’. Hier werd jarenlang al veel over gesproken, maar slechts weinig organisaties voegden ook daadwerkelijk de daad bij het woord.

Nu Nederland massaal de vele voordelen heeft ervaren van flexibel werken – waarbij medewerkers thuis, op kantoor of elders kunnen werken – wil niemand meer terug. Tegelijk kleven er volgens The Cue wel risico’s aan de nieuwe manier van werken, zeker wanneer dit het nieuwe normaal wordt. Denk bijvoorbeeld aan mentale vermoeidheid, gebrekkige motivatie en een daling van werkgeluk.

Smart Collaborators-game zorgt voor optimale samenwerking op afstand

Om organisaties te helpen bij het op de lange termijn betrokken en productief houden van medewerkers ontwikkelde The Cue de game ‘Smart Collaborators – Working from Everywhere Together’. Daarin spelen teams een vijf weken lang durende, onderlinge competitie, waarbij ze verschillende opdrachten uitvoeren.

Het creëren van optimale digitale samenwerking en blijvende betrokkenheid vraagt om een multidimensionale aanpak – van het simpelweg onder de knie krijgen van de juiste tools tot het werken aan een sterk teamgevoel. Deze en andere thema’s komen dan ook uitgebreid aan bod in Smart Collaborators.

De deelnemers leren optimaal gebruikmaken van verschillende Office 365-programma’s en beter samenwerken in een digitale omgeving. Lisanne Beijk, managing director van The Cue, benadrukt daarnaast de positieve impact van de game op vitaliteit, motivatie en betrokkenheid.

Play, purpose en potential

De verschillende thema’s komen terug in de spelelementen play, purpose en potential. ‘Play’ gaat over de tijd en (mentale) ruimte die medewerkers en teams nemen om te experimenteren, te verbeteren en plezier te maken. ‘Purpose’ gaat over het ervaren dat je werk ertoe doet – wat bij digitaal samenwerken al snel minder duidelijk is. ‘Potential’ gaat over het zicht hebben op de eigen ontwikkelpotentie van de medewerkers.

“Teams die onze games spelen geven aan dat ze plezier ervaren bij het experimenteren met nieuw gedrag.”

“Organisaties ervaren een hoge urgentie om met deze thema’s aan de slag te gaan”, legt Beijk uit. “Meerdere organisaties hebben inmiddels interesse getoond en een grote pensioenverzekeraar gaat de game in 2021 een jaar lang met honderden medewerkers spelen.”

Beijk benadrukt de waarde die een game kan hebben voor organisaties. “Gamification gaat uit van het principe dat 70% van alles wat je leert tijdens het werk gebeurt, 20% in de interactie met collega’s en slechts 10% in formele training. De opdrachten in de Smart Collaborators-game gaan dus letterlijk over die dagelijkse praktijk. Denk aan actuele vraagstukken als hoe je effectief virtueel vergadert, hoe je vitaliteit vormgeeft, welke werkafspraken nodig zijn voor een digitale samenwerking en wat de rol van kantoor wordt in een hybride werkmodel.”

Omdat het een game is, komen al deze thema’s ook nog eens op een leuke manier aan bod: “Teams die onze games spelen geven aan dat ze plezier ervaren bij het experimenteren met nieuw gedrag”, besluit Beijk.

The Cue is gespecialiseerd in het ontwikkelen van games die organisaties verder helpen. De House of Performance-dochter bestaat inmiddels zo’n tweeënhalf jaar en de spellen van de gamification-startup worden gespeeld door organisaties als DSM, Fairtrade Original, Transavia, APG, de Nederlandse Spoorwegen en ABN Amro.