Gamification verbetert financieel advies van Rabobank-adviseurs

14 maart 2019 Consultancy.nl

House of Performance heeft een gamification-oplossing gecreëerd voor de Rabobank. In ‘de Vermogenscup’ kunnen de financieel adviseurs van de bank vijf missies voltooien. Het spel lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen: bij de deelnemende filialen is de instroom van belegd vermogen 13% hoger dan in de overige bankkantoren.

De Rabobank heeft zichzelf het doel gesteld de komende vijf jaar 1 miljoen Nederlandse huishoudens te helpen bij het leiden van een financieel gezond leven. De bank biedt hiervoor diverse financiële producten, zoals spaarrekeningen, advies op gebieden als pensioen en beleggen, verzekeringen en hypotheken. Uit een analyse van de Rabobank blijkt echter dat de eigen adviseurs kansen laten liggen in hun gesprekken met particuliere klanten. De bank wil dat de adviseurs beschikken over relevante en actuele kennis en vaardigheden. Zo kunnen ze klanten beter bedienen rond het thema financiële gezondheid.

House of Performance werd door Rabobank gevraagd te helpen bij het ontwikkelen van een effectieve aanpak die de financieel adviseurs stimuleert klanten proactief en beter te helpen om de juiste keuzes voor een financieel gezond leven te maken, om zo hun zelfredzaamheid te vergroten. “Om een schaalbare aanpak te realiseren die leren in de eigen werkomgeving bevordert, is gekozen voor het toepassen van gamification”, vertelt het adviesbureau over de opdracht.

Gamification verbetert financieel advies van Rabobank adviseurs

De VermogensCup, de gecreëerde maatwerk gamification-oplossing, bestaat uit vijf opbouwende missies waarin sport wordt gebruikt als analogie. Hierbij moet het competitie-element werken als driver voor nieuw gedrag. De VermogensCup bevat zowel online als offline elementen en het leidinggevend kader is als supporter of jurylid betrokken bij het spel: “Spelen en leren, met en van elkaar”, aldus House of Performance. De inzet van de gamification-oplossing is gestart met zogeheten ‘boostersessies’ op de lokale filialen van de Rabobank.

Inmiddels hebben 633 spelers van 66 banken de VermogensCup gespeeld. House of Performance geeft aan dat de financieel adviseurs meer kennis hebben opgedaan en vaardigheden hebben ontwikkeld om hun klanten beter te adviseren over een financieel gezond leven. “Door het spelen van de VermogensCup is er gemiddeld 13% méér instroom van belegd vermogen in Q2 2018 ten opzichte van niet deelnemende banken, wat direct bijdraagt aan het financieel gezond leven van de klant.”

Jeanine Rademakers, Salesmanager Vermogen Rabobank, is dan ook erg te spreken over de game en de begeleiding vanuit House of Performance: “Samenwerken met House of Performance is samen creëren en doen. Open staan voor en gebruik maken van elkaars expertise resulteert daardoor in het bereiken van het beste resultaat. Met veel energie en ruimte voor fun en vieren.” 

Gerelateerd: Hoe gamification een Rabobank afdeling hielp Lean te omarmen.