Fizzinity zorgt voor teamwork en verbinding op afstand
Sinds iedereen per half maart thuiswerkt is heel Nederland verbaasd over hoeveel er digitaal mogelijk is. Waar veel managers bang waren dat thuiswerkende medewerkers minder productief zouden zijn, blijken ze vanuit huis vaak minstens zo hard te werken. Wat echter wel wordt gemist is de sociale interactie met collega’s. Daarom lanceerde InContext ‘Fizzinity’, een online game om teambuilding te bevorderen.
Het in Baarn gevestigde InContext Consultancy Group helpt organisaties en hun mensen om het beste uit zichzelf te halen, onder meer via het innoveren van werkwijzen en het verbeteren van samenwerking.
Toen Rutte in maart zijn inmiddels beruchte eerste persconferentie hield over corona, zagen ze bij InContext al snel in dat ze een belangrijke rol konden spelen in het helpen van organisaties, die van de één op de andere dag met een compleet nieuwe situatie werden geconfronteerd: hoe haal je in deze nieuwe werkelijkheid het beste uit je organisatie en medewerkers?
“In maart ging iedereen thuiswerken”, vertelt Thomas Benedict, oprichter en eigenaar van InContext, en tevens bedenker van Fizzinity. “In gesprek met klanten merkten we dat ze vooral de verbinding met collega’s en de sociale interactie misten. In Teams-meetings ligt de focus vooral op het functionele en het werk. Er is minder ruimte voor het sociale gesprek. Of het blijft oppervlakkig. Verder ontbreekt lichaamstaal, dus een groot deel van de interactie valt weg.”
Om dit gemis zoveel mogelijk op te vangen ontwikkelde InContext in maart ‘Fizzinity’. De online game kan met het hele team worden gespeeld. Door vragen over elkaar te beantwoorden, samen raadsels op te lossen en uitbeeldingsvragen te beantwoorden wordt de band binnen het team versterkt en heb je vooral veel lol met elkaar.
“We hebben heel goed gekeken naar de dynamiek van het spel”, licht InContext-consultant Daan Bak toe. “Door het gebruik van verschillende speltypes, die zowel individueel als per team worden gespeeld, zorg je voor veel energie, plezier en fun. Iedere speler vult van tevoren 15 vragen in. Die persoonlijke antwoorden worden direct in het spel gebruikt. Hierdoor is Fizzinity persoonlijk, verrassend en leer je jouw collega’s op een andere manier kennen.”
Inmiddels zijn we bijna driekwart jaar verder en blijkt de behoefte aan op een ontspannen manier samenzijn met collega’s groter dan ooit. “De thema’s van begin maart blijven spelen, en wat er nu bij is gekomen is dat het online werken veel extra energie kost”, geeft InContext-consultant Michelle Vaessen aan. “We klikken van Teams-meeting naar Teams-meeting en raken steeds vermoeider.”
“Fizzinity geeft echt energie, wat zo nodig is in deze tijd van online werken.”
Vele organisaties maken dan ook gretig gebruik van Fizzinity, vertelt Daan: “We zetten de game nu in bij ruim 50 organisaties in verschillende branches, waarvan veel uit de top 100 komen. Maar ook overheidsorganisaties maken er gebruik van. Het mooie is dat het niet uitmaakt hoe groot of klein je organisatie is, het spel werkt voor ieder team.”
“Fizzinity geeft echt energie, wat zo nodig is in deze tijd van online werken”, vult Michelle aan. “Teams lachen, maken plezier en het zorgt echt voor verbinding. En dat is iedere keer weer mooi om te zien.”
Dat kan Gerben van Steenbergen van PwC beamen: “Wij hebben Fizzinity met veel plezier gespeeld. Een erg leuke interactieve game die uitermate geschikt is voor teambuilding. Zeker in de coronatijd waarbij collega’s elkaar minder dan normaal spreken over zaken buiten werk om.”
Daan en Michelle zijn dan ook maar wat blij dat zoveel organisaties nu de vruchten plukken van Fizzinity.
“Wij zijn heel trots dat we met een jong team zo snel deze tool hebben kunnen neerzetten en hebben kunnen inspelen op de actualiteit”, aldus Michelle. “We geloven echt – en dat zien we ook – dat Fizzinity zorgt voor verbinding. De tool is met enorm veel passie en ambitie gemaakt. We krijgen veel positieve reacties en dat geeft natuurlijk ontzettend veel energie.”
Tegelijkertijd kijkt het team vooral vooruit. “We ontwikkelen nieuwe speltypes en zijn bezig om zo veel mogelijk spellen gepersonaliseerd te maken”, vertelt Daan. “Zo zijn we bezig met een leaderboard, waardoor verschillende teams binnen één organisatie de competitie met elkaar aan kunnen gaan. Ook kan Fizzinity op maat gemaakt worden voor een organisatie. Onze toekomstdroom is om een portal te ontwikkelen met onze verschillende tools voor teams gericht op verbinding, samenwerking en dialoog.”