Business game van InContext helpt fietsenbouwer Accell met verandering

06 november 2018 Consultancy.nl

InContext Consultancy Group heeft fietsgigant Accell Group ondersteund bij het optimaliseren van zijn supply chain. Daartoe ontwikkelde het adviesbureau een business game voor het internationaal opererende bedrijf. Tijdens het computerspel krijgen medewerkers van Accell een rol toegewezen zoals die van CEO, inkoper of planner. Vervolgens nemen ze het in teamverband tegen elkaar op. Aan de hand van de game, leren de professionals spelenderwijs hoe ze beter rekening kunnen houden met elkaars belangen. 

Accell Group is een grote speler in de fietsenwereld en is onder meer bekend van merken als Batavus, Sparta, Loekie, Koga, Raleigh, Redline en XLC. De fietsgigant beschikt over ruim 3.000 medewerkers, die actief zijn vanuit vestigingen in achttien landen in Europa en Noord-Amerika. Het concern, dat zich richt op het hogere segment van de fiets- en fietsonderdelenmarkt, staat eveneens genoteerd aan de pan-Europese beursmaatschappij Euronext. Het hoofdkantoor van Accell Group is gevestigd in het Friese Heereveen, waar vanuit CEO Ton Anbeek leidinggeeft aan het bedrijf.

Branche in ontwikkeling

Net zoals vele andere sectoren, heeft ook de fietsenbranche te maken vele snelle veranderingen. Zo neemt het belang van het online kanaal flink toe. Mede om deze reden nam Accell eerder dit jaar Beeline Bikes over, een startup die zich richt zich op het aanbieden van een mobiele service waarin verkoop, service en dataverzameling worden gecombineerd, onder meer door online aangeschafte fietsen rijklaar bij klanten af te leveren.

Business game van InContext helpt fietsenbouwer Accell met verandering

Andere ontwikkelingen zijn onder meer de komst van nieuwe technologieën die het traditionele aanbod aanzienlijk veranderen – denk bijvoorbeeld aan de elektrische fiets. Ook betreden de laatste jaren vele nieuwe concurrenten, met name uit Azië, het wereldwijde fietsenlandschap. Om binnen deze snel veranderende markt concurrerend te kunnen blijven, besloot Accell onlangs zijn supply chain te optimaliseren. Veel van Accells dochtermerken maken gebruik van dezelfde fietsonderdelen, terwijl deze niet centraal worden ingekocht. Als dat wel zou gebeuren, kan de organisatie fors profiteren van schaalvoordelen – lees: lagere inkoopprijzen en gunstigere leveringsvoorwaarden. 

Het is niet bepaald een peulenschil om het inkoopproces van een internationaal opererende organisatie met een omzet van €1 miljard (2017) te centraliseren. Vele procedures en regelingen, waaraan medewerkers al jaren gewend zijn, moeten op de schop. In het bijzonder zullen de geografisch wijd verspreidde dochtermaatschappijen van Accell in het vervolg hun werkzaamheden veel meer op elkaar moeten afstemmen. “Medewerkers weten niet hoe het werk van collega’s aan de andere kant van de wereld, waarmee ze voortaan moet samenwerken, verandert door de centralisatie”, vertelt Frank Keepers, HR Director van Accell Group.

Paceline

“Bij de start van het veranderproject vroeg ik me af hoe we de betrokken managers en teamleden de veranderingen duidelijk konden maken”, vervolgt Keepers. “Je kunt het op papier zetten, maar als je het van papier leest, weet je nog niet echt hoe jouw werk gaat veranderen. Ik zocht een middel om het de mensen op een uitdagende manier zelf te laten ervaren.” Ter ondersteuning werd adviesbureau InContext ingeschakeld, waarna werd besloten om een computersimulatie te ontwikkelen: “InContext ontwikkelde en faciliteerde een business game die inzicht bood in wat teamwork binnen de nieuwe realiteit van een mondiaal geïntegreerde supply-chain zou betekenen”, aldus Keepers.

Om de business-simulatie te realiseren, brachten de experts van het adviesbureau allereerst nauwkeurig de gevolgen van de centralisatie in kaart. In hoeverre kan bijvoorbeeld het assortiment worden verkleind zonder dat daarmee klanten ontevreden geraken? “De simulatie was geen haastklus”, legt Keepers uit. “De consultants interviewden een groot aantal medewerkers op alle niveaus van de organisatie en werden voorzien van relevante data. Dat leverde niet alleen een exact businessmodel op, maar liet ons ook zien dat we het weliswaar op hoofdlijnen eens waren, maar dat we nog veel moesten stroomlijnen op het gebied van de communicatie en uitvoering.”

“InContext ontwikkelde en faciliteerde een business game die inzicht bood in wat teamwork binnen de nieuwe realiteit van een mondiaal geïntegreerde supply-chain zou betekenen.”
– Frank Keepers, HR Director van Accell Group 

Het afgelopen jaar speelden zo’n honderd betrokkenen – inclusief de Raad van Bestuur en de hoofddirectie – het computerspel. De business game luistert naar de naam ‘Paceline’; een wielerterm voor een groep van fietsers die elkaar uit de wind houden door samen te werken, waardoor de groep een hogere snelheid bereikt. Het spel van InContext is gestoeld op een vergelijkbare samenwerkingsdynamiek. Bij aanvang krijgen alle speldeelnemers een rol toegewezen zoals die van CEO, inkoper of planner. Vervolgens nemen ze het in teamverband tegen elkaar op. “In de eerste ronde zie je dat de deelnemers hun werk gaan doen zoals ze het gewend waren”, aldus Keepers. “Dat levert veelal een gebrekkige score op, omdat de samenwerkvoordelen niet worden benut.”

De aanvankelijk matige spelscores drukten de medewerkers van Accell echter wel met hun neus op de feiten: rekening houden met elkaars belangen biedt zeer veel voordelen. “Een veel gehoorde reactie is dat deelnemers ervan schrikken als ze merken hoeveel gevolgen het voor collega’s heeft als ze eigenmachtig handelen. Dat waren ze zich niet bewust”, vertelt Keepers. “De groepen ondervonden naar verloop van tijd zelf wat het beste werkte. En wat het beste werkt is een paceline vormen, dat wil zeggen goed communiceren en elkaar uit de wind houden.” Jeroen Both, CSCO bij Accell Group, vult zijn collega aan: “Tijdens de strategiesessies, nadat het spel was gespeeld, hielden de mensen maar niet op met verwijzen naar de business-simulatie. Paceline leverde een gezamenlijke taal op voor de veranderingen die ons te wachten staan.” 

Updates

Het samenwerkingsverband tussen InContext houdt niet op nu de business game is afgeleverd. Zo wordt de computersimulatie geregeld geëvalueerd door beide partijen. Daardoor is er inmiddels een geüpdatete versie verschenen, waarin extra rollen zijn toegevoegd zoals die van verkoper. “Wat betekent het bijvoorbeeld dat je aan het begin of eind van het verkoopseizoen zit? Dat heeft gevolgen voor de vraag, de prijzen en daarmee dus ook voor de supply chain. Het is belangrijk je game relevant en actueel te houden”, vertelt Keepers, die toevoegt dat het onderdeel e-commerce daarom in de aankomende versie van de business game een grotere rol zal gaan spelen: “Op dat gebied manifesteert Accell zich steeds sterker.”

Al met al is Accell Group erg blij met de door InContext ontwikkelde game. Keepers geeft aan dat het spelenderwijs leren voor veel meerdere organisaties nuttig kan zijn: “Ik kan me moeilijk voorstellen dat er grote bedrijven zijn waarvoor business games niet interessant zijn. Grote bedrijven zijn gecompliceerde organisaties, hebben veel divisies en werkmaatschappijen en worden vaak geconfronteerd met grote veranderingen of snelle groei. Ze moeten hun mensen daarin mee zien te nemen. Spelsimulaties zijn bij uitstek een middel om dat te ondersteunen.”

More on: InContext
Netherlands
Company profile
InContext is a Netherlands partner of Consultancy.org