Josephine de Meijer start bij House of Performance

12 mei 2020 Consultancy.nl 5 min. leestijd

House of Performance (HofP) heeft zich versterkt met Josephine de Meijer. Consultancy.nl sprak met de jonge consultant over haar keuze voor het bureau en hoe het is om te starten in tijden van corona.

“Mijn eerste dag bij House of Performance was 2 maart. Toen dachten we nog dat corona een biertje was, of een griepje dat wel zou overwaaien”, begint Josephine de Meijer. “Dus daarmee kwam ik precies op tijd binnen om nog net alle HoPpers een hand te hebben kunnen schudden, meegemaakt te hebben hoe het is om een real-life Obeya te hebben met 40 man op 30m² en aan te schuiven bij het rijtje mensen dat als eerste de trein in wilt om nog net een zitplekje te pakken te krijgen tijdens de ochtendspits. Alle drie activiteiten waarvan je je niet kan voorstellen dat je ze nog snel zal meemaken. En de een mis ik al meer dan de ander.”

Voordat De Meijer begon bij het managementadviesbureau werkte ze ruim een half jaar aan een tijdelijke opdracht voor Great Place to Work (GPTW), een bureau dat bedrijven helpt met het optimaliseren van hun employee experience. “De belangrijkste ervaring die ik daar heb opgedaan is ondervinden wat het verschil is tussen een organisatie waar vertrouwen is, en waar dat er niet is. Wat opvalt binnen organisaties met veel vertrouwen is dat mensen zich daar bezighouden met hun werk. Geen politieke spelletjes, bewijsdrang of onnodige bureaucratie om je achter te verstoppen, maar je energie richten op dingen die er echt toe doen om samen het bedrijf verder te brengen en de meeste waarde te leveren.”

Josephine de Meijer, Consultant bij House of Performance

Toen ze in haar zoektocht naar een nieuwe uitdaging ging solliciteren, liep De Meijer in een valkuil die voor velen van ons maar al te herkenbaar zal zijn. “Als sollicitant had ik snel het gevoel dat ik mijzelf moest bewijzen. Je probeert te doorgronden wat de mensen tegenover je willen horen. Tegen beter weten in van het belang van jezelf te zijn, laat je toch vooral de best passende kant van jezelf zien. Toen ik begon met solliciteren bij HofP had ik twee andere sollicitatieprocessen goed doorlopen tot aan het krijgen van een aanbod. Twee mooie bedrijven die alles leken te hebben wat ik zocht: veel focus op ontwikkeling, inspirerende collega’s, vette opdrachten, veel ruimte voor eigen initiatief. En ik kon er zelfs met m’n fiets naar kantoor.”

Desondanks zag ze in dat er iets miste: “Wat die twee bedrijven ook gemeen hadden, was dat zij op zoek waren naar het ideale plaatje en ik probeerde daarin te passen. Toen ik met HofP in gesprek kwam, klopten alle randvoorwaarden, en constateerde ik dat zij benieuwd waren naar wie er tegenover hun zat. Niet naar in welke mate ik in staat was te bewijzen dat ik paste binnen het perfecte plaatje. Dit leidt tot een gesprek als gelijken, waarin je er samen achter komt of de match er is. En die was er voor mij zeker, wat leidde tot de doorslag om vol voor HofP te gaan.”

Het enthousiasme was wederzijds, en De Meijer startte in maart als consultant. “Wat me het meeste opviel tijdens die eerste weken is dat ik precies kreeg wat ik had verwacht. Dit klinkt best saai, maar ik vond het een enorm goed teken. De mensen hier proberen niet richting de buitenwereld dingen mooier te laten klinken dan ze zijn. Er wordt hard gewerkt, maar ook gelachen, er is weinig controle en hiërarchie, veel positieve energie en verantwoordelijkheid, en dat alles leidt ertoe dat je af en toe dat je zelf aan het roer staat, af en toe aan het zwemmen bent, maar ook weer door je collega’s bovengehaald wordt.”

“Ik moet zeggen dat, zelfs na nog maar heel kort in dienst te zijn, ik toch al wel echt trots ben op hoe HofP de alle veranderingen die nodig zijn voor corona aanpakt.”

“Daarnaast leeft het motto ‘het.kan.beter’ natuurlijk overal”, vervolgt ze. “Van alles kan geleerd worden en op ieder gebied willen we met z'n allen verder vooruit. Waar zich dat in je eerste week binnen HofP onder andere in vertaalt is dat je tijdens je eerste borrelpraat – een moment waarmee we samen de week afsluitenmet bijvoorbeeld het vieren van successen en delen van fuckups van de week – wordt gevraagd om aan de HoPpers te presenteren wat jou opviel in je eerste week en wat je denkt dat beter kan. Op deze manier kan HofP dingen leren van de nieuwe frisse blik die binnen is.”

“Na deze eerste borrel volgden er vooral borrels met de dichtstbijzijnde collega op een paar kilometer afstand in plaats van een paar centimeter”, moet De Meijer constateren – toen de derde week van maart aan heel Nederland werd gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken, ging de onboarding daar verder: “Niet de meest ideale manier om je nieuwe collega's te leren kennen en een start te maken bij een klant, maar ‘niet ideaal’ betekent in deze tijden ook dat ik zeker niet heb te klagen. Want de vraag of ik me bijvoorbeeld zorgen hoefde te maken over mijn proeftijd werd snel van tafel geveegd. Bij HofP draait het om de mensen en daar wordt dan ook goed voor gezorgd, ook in deze tijden.”

Bovendien zag ze dat HofP heel snel de omschakeling wist te maken naar online samenwerken: “Opdrachten worden anders vormgegeven op basis van wat er mogelijk en het meest waardevol is. Ik moet zeggen dat, zelfs na nog maar heel kort in dienst te zijn, ik toch al wel echt trots ben op hoe HofP de alle veranderingen die nodig zijn voor corona aanpakt. ‘We vertrouwen iedere medewerker en blijven samen impact maken bij de klant’: dat signaal kreeg ik binnen, en is het signaal waar ik met heel veel plezier voor ga rennen.”