Centraal klantbeeld ontbreekt door gefragmenteerde data

19 december 2019 Consultancy.nl

Marketingbazen zijn in toenemende mate op zoek naar één centraal klantbeeld. Verregaande marketingautomatisering en integratie van systemen die data verzamelen, zijn de belangrijkste manieren om dit te realiseren.

Voor het tweede jaar op rij hebben EY VODW en Emerce onderzoek verricht naar marketingtechnologie-trends in ons land. In de editie van dit jaar komt onder andere naar voren dat bij meer dan de helft van de organisaties een integraal klantbeeld momenteel ontbreekt.

De belangrijkste reden hiervoor is dat de informatie uit de verschillende systemen niet bij elkaar wordt gebracht. En wanneer informatie wel beschikbaar komt voor marketingtechnologiesystemen is deze veelal incompleet of te gefragmenteerd. Bij grote bedrijven (meer dan 1.000 medewerkers) heeft slechts 26% een volledig geïntegreerd ecosysteem. Bij middelgrote en kleine bedrijven is dat respectievelijk 11% en 16%. 

Centraal klantbeeld ontbreekt door gefragmenteerde data

“De opbouw van een centraal klantbeeld uit meerdere systemen is nog geen gemeengoed. Dit vormt vaak een belemmering om de customer experience over alle touchpoints consistent te personaliseren en in realtime te optimaliseren”, legt Michael Klazema, adviseur bij EY VODW, uit. 

In de huidige, sterk vraaggedreven markt, waar klanten 24/7-service en een gepersonaliseerde klantervaring eisen, voelen retailers die hun zaakjes niet op orde hebben de hete adem van digital-first bedrijven in hun nek. Deze vaak nieuwe spelers in de markt weten hun klanten namelijk excellente digitale klantervaringen te bieden. Met als gevolg dat Klazema verwacht dat het komende jaar de aandacht voor thema’s als marketingautomatisering, ondersteund door projecten voor betere centrale klantprofielen, een omnichannel-orchestratie van de klantervaring en een IT-architectuur, zal gaan toenemen.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×