Meerderheid bedrijven schroeft uitgaven aan marketingtechnologie op

26 september 2018 Consultancy.nl

Investeringen door Nederlandse bedrijven in marketingtechnologie nemen de komende twee jaar fors toe. De overgrote meerderheid van de ruim 700 bedrijven die hebben meegedaan aan een enquête geven aan 10% tot 25% meer te willen uitgeven aan MarketingTech. Bovendien wordt de focus van investeringen verlegd naar datagedreven marketingoplossingen.

In het rapport ‘Investeringen in marketingtechnologie 2018’ – uitgebracht door EY VODW en Emerce Research – komt naar voren dat Nederlandse bedrijven op het gebied van marketingtechnologie een andere koers aan het varen zijn dan voorheen. Binnen het onderzoek werd in ons land gekeken naar verschillende ‘marketing technology stacks’ – verzamelingen van technologische instrumenten die marketeers gebruiken om marketingactiviteiten op een aantal kanalen efficiënt en effectief uit te voeren – en naar ongeveer 250 leveranciers daarvan en de geplande veranderingen. Ruim zevenhonderd bedrijven werden ondervraagd.

Veranderingen

De meerderheid van de respondenten geeft aan van plan te zijn de komende jaren meer uit te geven aan marketingtechnologie; de onderzoekers stellen een toename tussen de 10% en de 25% vast. Naast dat het budget verandert in omvang, lijken Nederlandse bedrijven ook hun focus te verleggen: “Waar de afgelopen twee jaar al duidelijk is geworden dat aparte oplossingen voor CRM, e-mail en analytics plaatsmaakten voor marketing automation suites, zeggen bedrijven dit jaar te kijken naar oplossingen om de benodigde data beter te ontsluiten”, aldus Michael Klazema, Chief Marketing Technologist bij EY VODW. 

Wat zou het meeste helpen om marketingtechnologie beter toe te passen?

Het zijn in het bijzonder de grotere organisaties die onder meer customer data management-platforms op het oog hebben, zo’n 24% van de respondenten geeft aan hier interesse in te hebben. Zij willen daarmee inspelen op bekende problematiek, zo is in het rapport te lezen: “Zelfs in situaties waar een marketingteam verantwoordelijk is voor de gekozen technologie, blijkt dat de systemen niet zo zijn opgezet dat ze met elkaar kunnen communiceren. Een volledig klantbeeld ontbreekt daardoor geregeld.” Een customer data management-platform kan volgens de ondervraagden dit probleem ten dele verhelpen. Daarnaast zijn bij grotere bedrijven customer data solutions – met name die van de leveranciers Blueconic en Tealium – erg populair (24%). Verder geven grotere organisaties de voorkeur aan conversieoptimalisatie – oftewel het geoptimaliseerd omzetten van bezoekers naar kopende klanten – en aan customer relationship management en predictive analytics, die alle drie uitkomen op 18%. 

Waar de grote spelers zich erg focussen op datakwesties, zijn kleinere en middelgrote bedrijven in de weer met andere zaken, zo concluderen de onderzoekers van EY VODW en Emerce Research. Klazema: “Afgelopen jaar investeerden zij vooral in e-mail, content management en de middelgrote bedrijven in marketing automation. Dit jaar verwachten mkb’ers hun budgetten in te zetten voor zoekmachinemarketing en dashboarding. De middelgrote bedrijven zullen opnieuw aandacht hebben voor marketing automation en in toenemende mate de conversieoptimalisatie. Hubspot en Optimizely zijn daarbij veel gekozen aanbieders.” 

Hoe ten aanval?

In het onderzoek komt ook naar voren dat Nederlandse organisaties gemiddeld genomen met zes verschillende marketing-instrumenten te werk gaan. Tussen de omvang van het bedrijf en het aantal verschillende tools, blijkt zelfs een evenredig verband te bestaan: “Uitgesplitst naar bedrijfsgrootte blijken de bedrijven van formaat vooral de grootverbruikers. Binnen die groep geeft 19% aan zelfs 25 of meer tools af te nemen”, aldus Klazema. Verder valt op dat deze instrumenten vaak onafhankelijk van elkaar gekozen zijn. Daarom stelt Klazema dat er bij de meeste ondervraagden nog niet echt sprake is van “volledige integratie”. Dat komt eveneens tot uiting in de eigen beoordeling van de deelnemende bedrijven: “Ze denken met betere integraties (33%) en een bredere strategie over de rol en het doel van marketingtechnieken (22%) nog een slag te kunnen maken.”

Uit de respons op de vraag ‘Wat zou het meeste helpen om beter en effectiever de bestaande en toekomstige marketingtechnologie oplossingen te gebruiken?’, blijkt ook dat er nog ruimte is voor optimalisatie: slechts 4% stelt dat verbeteringen uitgesloten zijn. Niettemin heeft de meerderheid van de organisaties op het gebied van marketingtechnologie wel het idee dat zij de touwtjes in eigen handen hebben, besluit Klazema: “De helft van de bedrijven zegt in redelijke mate effectief te zijn in het gebruiken van functionaliteiten.” 

Gerelateerd: De tien adviesbureaus die uitblinken in digitale marketing en ecommerce.

More on: EY VODW
Netherlands
Company profile
EY VODW is not a partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

EY VODW is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.