De tien adviesbureaus die uitblinken in digitale marketing en ecommerce

08 mei 2018 Consultancy.nl

Bestuurders en managers werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business hebben hun oordeel geveld over welke adviesbureaus zich in hun ogen de beste digitale marketing en ecommerce adviseurs van ons land mogen noemen. Tien bureaus staan genoteerd in de lijst, die aangevoerd wordt door The Boston Consulting Group.

Vorige week bracht online platform Emerce de dertiende editie uit van de Emerce100, een ranglijst van zakelijke dienstverleners en leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche. De lijst neemt de prestaties van bedrijven onder de loep verdeeld over een vijftal gebieden – bureaus, e-business services, media & advertising, software en venture.

Bureaus worden in de lijst opgenomen als ze voldoende beoordelingen van hun klanten ontvangen en als ze volgens werkgevers behoren tot de top van de markt.

De tien adviesbureaus die uitblinken in digitale marketing en ecommerce

Een overzicht van de tien consultancybureaus die volgens beslissers uitblinken in digitale marketing en ecommerce diensten:

The Boston Consulting Group

Strategieconsultancykantoor The Boston Consulting Group (BCG) telt meer dan 16.000 professionals (waarvan zo'n 900 partners) verspreid over kantoren in meer dan 90 steden in 50 landen. De Nederlandse tak van BCG is gevestigd in Amsterdam en werd opgericht in 2000. BCG biedt marketing en online diensten aan vanuit de praktijkgroep Marketing en Sales, met het belangrijkste aanbod gecentreerd rondom marketing efficiency en effectiveness, sales & channel-transformatie, pricing en go-to-market strategy.

Digitale expertise wordt geleverd door BCG Digital Ventures en BCG Platinion, dat het IT-implementatiewerk voor zijn rekening neemt. The Boston Consulting Group, dat door de onderzoekers in de ranking ten onrechte wordt aangeduid als ‘Boston Consultancy Group’, behaalt vooral punten door zijn kennis/knowhow.

McKinsey & Company

Opgericht in 1926, is McKinsey & Company het grootste strategieconsultancykantoor ter wereld met meer dan 27.000 werknemers en een wereldwijde omzet van $10 miljard. Het kantoor biedt zijn e-businessdiensten aan vanuit zijn Marketing & Sales-praktijk, terwijl digitale vraagstukken worden ondersteund door Digital McKinsey.

Wanneer het strategy consultancykantoor implementatietrajecten uitvoert, voegen consultants van McKinsey Implementation zich bij de projectteams om de executie en verandering te ondersteunen. Diensten waarin McKinsey zich specialiseert zijn onder meer marketing & sales strategy, branding, pricing, digital marketing, sales & channel management, insights & analytics, customer lifecycle management & organization.

EY

Het digitale marketing- en e-commerce-aanbod van EY is gebundeld in verschillende praktijken binnen EY Advisory, de consultancytak van het Big Four accountants- en advieskantoor. Opdrachten worden meestal geleid door de Customer business line, die samenwerkt met onder meer EY Strategy, Program Management, People Advisory Services en Technology. 

VODW

Opgericht in 1983 en van oorsprong gespecialiseerd in sales & marketing, is het uit Leusden afkomstige VODW de afgelopen jaren flink gegroeid. Inmiddels werken er meer dan honderd professionals en beschikt VODW ook over een vestiging in Brussel. Vandaag de dag ondersteunt het bureau klanten met het aanjagen van klantgerichte innovatie en digitale transformatie. Onder de opdrachtgevers bevinden zich onder meer bekende namen als Eneco, Ziggo, Schiphol Group en KPN.

PwC

PwC Advisory levert het complete spectrum aan adviesdiensten van PwC, waarbij PwC Consulting is belast met de verkoop & marketing, e-commerce en digitale e-business dienstverlening. Het kantoor maakt doorgaans gebruik van vier praktijken voor het leveren van klantstrategieproposities: Customer, Data & Analytics, Digital en Technology. “Onze multidisciplinaire benadering van ‘customer experience innovation’ biedt klanten een 360-graden beeld van hoe ze op het juiste moment de juiste onderscheidende ervaringen kunnen creëren en leveren aan de juiste klanten”, aldus PwC.

Accenture

Strategisch werk en management consultancy wordt binnen Accenture verzorgd door Accenture Strategy. Met Accenture Interactive beschikt de zakelijk dienstverlener tevens over een eigen marketing-/digitaal bureau, dat als een van de grootste ter wereld kan worden beschouwd. Wereldwijd heeft Accenture de afgelopen jaren meer dan $1 miljard besteed aan deals in het digital marketing/advertentie-domein, waaronder in ons land de aankoop van MobGen in 2016.

Accenture Interactive werkt nauw samen met Accenture Digital voor sales- en marketingklussen, evenals met andere gespecialiseerde merken, zoals Fjord op het vlak van design en Avanade op het gebied van technologie.

SparkOptimus

In 2010 ontstond SparkOptimus uit een fusie van twee boutique advieskantoren. Vanaf het begin richt het snelgroeiende consultancykantoor zich op onderwerpen rondom het snijvlak van strategie, online, sales & marketing en digitalisering. Anno 2018 werken bij SparkOptimus circa tachtig professionals. Op basis van hun ruime ervaring in digitale transformaties en digital ventures heeft SparkOptimus zich de afgelopen jaren weten te ontwikkelen tot een “powerhouse in digital transformation”.

Tot zijn klantenkring mag SparkOptimus grote corporate organisaties zoals Shell, Unilver, ING, eBay en IKEA rekenen. Het digitale strategie-consultancybureau behoorde ook in 2017 tot de beste digital en e-business consultancybureaus van ons land. 

KPMG

Net als PwC biedt Big Four branchegenoot KPMG zijn digitale marketing en e-commerce diensten vanuit zijn KPMG Management Consulting businessline, onderdeel van KPMG Advisory. De Customer Advisory-servicelijn bestaat uit zes belangrijke proposities: Customer Strategy, Customer Experience, Marketing, Sales and Service Transformation, Customer Data and Analytics, Digital Transformation en Customer Centric Organisation.

In sommige landen biedt KPMG ook een dienstenaanbod gericht op Brand & Marketing en KPMG Acuity, een oplossing waarmee het klanten helpt bij het verzamelen en interpreteren van marktonderzoek en data. Met die inzichten krijgen bedrijven een beter begrip van de behoeften van hun klanten. Door de samenwerking met Crimsonwing (begin 2015 overgenomen) biedt KPMG ook technologiediensten.

Boer & Croon

Boer & Croon bestaat uit twee firma’s: Boer & Croon Corporate Finance, dat ondersteuning biedt bij fusies & overnames en financiële transacties, en Boer & Croon Management, dat young executives levert aan klanten. Laatstgenoemde beschikt ook over een interimpraktijk en executive search-tak. Boer & Croon Management biedt sales & marketing-diensten aan opdrachtgevers actief in zowel de publieke als private sector, waarbij de focus ligt op jonge high potentials die programma's en implementatieprojecten ondersteunen. Ook levert Boer & Croon ervaren interimmanagers die hun sporen in digital marketing hebben verdiend en kunnen worden ingezet om een tijdelijk traject in goede banen te leiden. 

Deloitte

Deloitte Consulting is het grootste consultancykantoor ter wereld. De diensten van het bureau gericht op het sales & marketing-domein hebben de afgelopen jaren vanuit verschillende analistenbureaus erkenning gekregen. De Customer Strategy- en Sales & Marketing-afdelingen, die deel uitmaken van Deloitte Strategy & Operations, nemen de managementconsultancy-adviezen voor hun rekening. Voor digitale ondersteuning kan Deloitte de expertise van Deloitte Digital inschakelen, terwijl de Technology-tak de hardere IT-vraagstukken op zich neemt en de Human Capital Advisory-praktijk de menskant van verandering voor zijn rekening neemt.

Tot slot staan in de lijst van beste digitale marketing- en e-commerce-bureaus van Emerce ook Storm Digital and MeMo2. Dit zijn typische digitale marketingbureaus die minder actief zijn binnen het consultancylandschap. Storm Digital heeft kantoren in zowel Groningen als Amsterdam en heeft zo'n 70 professionals in dienst. Het marketingbureau was dit jaar een nieuwkomer in de lijst en ontving veel erkenning voor zijn prijskwaliteit-verhouding, betrouwbaarheid en flexibiliteit. MeMo2 is gevestigd in Amsterdam en telt ongeveer zestig medewerkers.