SparkOptimus: een powerhouse in Digital transformation

05 mei 2017 Consultancy.nl

De internationale digitale-strategieconsultant SparkOptimus groeit als kool. In 2016 verdubbelde het bureau en voerde het weer meer grote transformatietrajecten uit. En die groei houdt aan omdat het bedrijf volgens oprichters Alexandra Jankovich en Tom Voskes een ongeëvenaarde schat aan ervaring in digitale transformaties en digitale ventures heeft opgebouwd. Via een unieke benadering wordt die in de markt gezet, wat ook internationaal zeer goed aanslaat.

“Steeds meer bedrijfstakken ontdekken dat ze moeten reageren op exponentiële technologische veranderingen, nieuwe businessmodellen en nieuwe spelers. Disruptie als acuut thema komt steeds hoger op de boardroomagenda. De essentie is dat disruptors je klant beter kunnen bedienen tegen lagere kosten. Als je daarin niet mee kunt gaan, ben je niet duurzaam genoeg en overleef je niet. Wij kunnen helpen om van disruptie groei te maken; daar hebben we verschillende diensten voor.” Alexandra Jankovich vat de problematiek en propositie van SparkOptimus kernachtig samen. Collega Voskes vult aan: “Dat er wat moet gebeuren, is bij de meeste bedrijven wel helder. Maar hoe dat moet, is ze vaak onduidelijk.”

Internationaal kader

De disruptie noopt volgens Voskes bedrijven ertoe om hun identiteit en plek in de waardeketen fundamenteel te heroverwegen. “Vanuit de consument bekeken: hoe lever ik in een nieuwe wereld toegevoegde waarde aan mijn consument? Dat moet je vertalen naar technologie en naar de operatie, organisatie en het businessmodel van het bedrijf. Daarin zit de essentie van SparkOptimus en de reden voor onze sterke groei. Dit jaar verwachten we op negentig consultants uit te komen die projecten uitvoeren voor bedrijven zoals Heineken, JDE (Douwe Egberts), AkzoNobel, Intersport, MediaMarkt, ASR en Bol.com. De helft van ons werk wordt in internationaal kader uitgevoerd. Wij zijn de enige partij die precies in dit werkveld al honderden projecten heeft uitgevoerd. We geven niet alleen aan wat er moet gebeuren, maar ook hoe. Dat pakken we vervolgens in de uitvoering samen met de klant op. Zo ontwikkelen we on the job hun eigen organisatie om onafhankelijk verder te groeien.” 

Alexandra Jankovich en Tom Voskes - SparkOptimus

Digitale organisaties bouwen

Het geheim van de smid is dus een aanpak die het wat en hoe verenigt met de uitvoering. Voskes: “Traditioneel blijven strategieconsultants steken bij het presenteren van hun rapport en hebben ze weinig ervaring met het hoe en de uitvoering. Implementatiepartijen verkopen wat ze implementeren, bijvoorbeeld software of ontwikkeluren. Die zijn per definitie niet onafhankelijk in dat gedeelte. Wij zijn juist over het hele traject onafhankelijk en werken vanuit de behoeften van de cliënt. Te beginnen met het ontwikkelen van de strategie, het wat. Daarna het ontwerp van de organisatie, de technologie en de klantpropositie; het hoe. Vervolgens nemen we met de klant de uitvoering ter hand en bouwen we samen de digitale business met bijbehorende digitale organisatie met alle vaardigheden in eigen huis.”

Turning Disruption into Growth

Wezenlijk volgens Jankovich is dat het management zijn verantwoordelijkheid neemt, leiderschap toont en het potentieel van de eigen mensen benut: “Wij geloven in de mogelijkheden die nieuwe technologie brengt om bedrijven – en de samenleving als geheel – verder te helpen. Er is leiderschap nodig om voor dit nog gedeeltelijk onbekende pad een visie en een sterk plan te ontwikkelen. Om dit plan op een positieve en flexibele manier uit te voeren, met aanpassingen onderweg. Enthousiasme en vertrouwen over te brengen op anderen.”

Jankovich vervolgt: “Het grote knelpunt voor bedrijven is het tekort aan digitaal talent. Wij willen daar graag een bijdrage aan leveren door onze expertise en kennis te delen, want wij geloven zeer in het ontwikkelen van het potentieel van je eigen mensen. Dit doen we op verschillende manieren: bij projecten zetten we onze ervaren mensen tijdelijk in. In teamverband met talenten van het bedrijf leiden ze hen on the job op voor hun nieuwe digitale rol. Zo wordt bestaand talent niet aan de kant geschoven, maar klaargestoomd voor een nieuwe carrière in de digitale wereld. Daarnaast hebben we onze ervaring uit honderden projecten gebundeld in een aanpak genaamd Turning Disruption into Growth. Op basis hiervan geven we masterclasses en wordt deze zomer een Engelstalig boek uitgegeven. Hiermee kunnen we een veel groter, internationaler publiek bereiken om mensen te ondersteunen om deze transformatie mee te maken.”

Voskes besluit: “Het is gewoon missiewerk. Maar het begeleiden van organisaties op hun reis naar een toekomst in een digital disruptive era vinden wij een heel mooi doel.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup