Qhuba en werkdatingapp Likewise.ly slaan handen ineen
Qhuba, een netwerkorganisatie die klanten helpt bij hun digitale transformatie, is een samenwerkingsverband aangegaan met Likewise.ly, een ‘datingapp’ die werkgevers en potentiële werknemers aan elkaar koppelt.
Naast dat Tinder vele liefdesbaby’s en (kortstondige) relaties heeft opgeleverd,heeft de datingapp ons leven eveneens verrijkt met het swipe-concept, waar inmiddels ook andere organisaties gebruik van maken. Zo kunnen gebruikers van de applicatie ‘Huisjehuisje’ al swipend op zoek naar een nieuwe huurwoning, terwijl men via de webapp Travellr van reisorganisatie TUI swipet om binnen zijn vakantieaanbod een keuze te kunnen maken.
Meer recent heeft het swipe-concept ook de wervings- en selectiewereld bereikt via de app Likewise.ly. Het online platform, dat werkgevers en potentiële werknemers met elkaar in contact brengt, is onlangs een samenwerkingsverband aangegaan met adviesbureau Qhuba. “De twee partijen hebben elkaar gevonden door één gemene deler”, vertelt recruiter en marketingspecialist Jessica van Beek van Qhuba. “Deze vraag speelt bij velen in deze tijd: hoe ga je op zoek naar jouw ideale baan? En andersom natuurlijk ook: hoe trekt een organisatie de juiste nieuwe medewerkers aan?”
Van Beek legt uit waarom deze vraag voor Qhuba van belang is: “Onze organisatie vindt het belangrijk dat medewerkers en werkgevers elkaar kunnen vinden. Daarover hebben we diverse artikelen en whitepapers geschreven. Bijvoorbeeld over hoe je een aantrekkelijke vacature schrijft of welke vragen sowieso in een interview terug moeten komen.” Helaas merkten de professionals van het adviesbureau nog regelmatig dat het uitzetten en invullen van vacatures op een ouderwetse en inefficiënte manier gebeurde. “Dat moet beter, makkelijker en leuker kunnen, dachten we. En dat dacht Likewise.ly ook. Daarom hebben zij een app ontwikkeld die kandidaten de mogelijkheid geeft om te swipen naar een nieuwe baan”, aldus Van Beek.
Via de Likewise.ly-app vult een kandidaat naast zijn of haar werkervaring ook een cultuurtest in waardoor hij of zij direct ziet of zijn of haar soft skills eveneens aansluiten bij een organisatie, licht Van Beek toe: “Daarnaast hoef je geen motivatiebrieven meer te schrijven, maar solliciteer je snel, in je eigen comfortabele omgeving, via een video. Dit is voor organisaties ook een ideale oplossing aangezien je meteen een volledig beeld van hard en soft skills van de kandidaat krijgt. Verder biedt Likewise.ly de mogelijkheid voor een SaaS-oplossing waarbij de organisatie een eigen portal krijgt die direct kandidaten aan openstaande vacatures matcht.”
Gedeelde interesses
De visie en mogelijkheden van Likewise.ly sluiten nauw aan op Qhuba’s nieuwe Talent Instroom Programma (TIP). Deze dienst is ontstaan om het beste uit drie veelvoorkomende situaties te creëren, vertelt Van Beek: “In het eerste geval zijn er binnen een organisatie geen recruitmentprocessen en geen recruiters aanwezig, want een organisatie besteedt alles uit. In het tweede geval wil een bedrijf alles zelf doen, maar weet nog niet hoe, waardoor het consultants inhuurt. In het derde geval is er wel een recruitmentproces, maar geen recruiter aanwezig, waardoor een recruiter wordt ingehuurd.”
De TIP-dienst van Qhuba zorgt er vervolgens voor dat een organisatie zijn recruitmentactiviteiten niet meer hoeft uit te besteden, maar dit prima volledig zelf kan doen, vertelt Van Beek: “Om duidelijk te krijgen hoe de huidige situatie is van het recruitmentproces binnen een organisatie zullen we eerst een analyse doen. In deze fase houden we interviews met de stakeholders en bestuderen we de bestaande processen en maken we een inventarisatie van de openstaande en te verwachten vacatures.”
Hieruit zal een diagnose opgesteld worden, die eveneens tal van ontwikkelmogelijkheden bevat. Na verschillende gesprekken leidt dit vervolgens tot een definitief verbeterplan. “In dit plan worden zaken meegenomen zoals: het proces, wie speelt er waar een rol in het proces, welke tooling is er nodig en wat is de meest optimale candidate experience. Als het verbeterplan is afgestemd zal er een planning worden uitgewerkt en afgestemd, waarbij in de laatste fase het plan wordt geïmplementeerd. En dit alles bij elkaar opgeteld zorgt natuurlijk voor een persoonlijkere benadering en voor een goedkoper en sneller recruitmentproces”, besluit Van Beek.
Lees ook: Qhuba start Effortless Agile, dienstverlening voor agile implementaties.