Finavista verbreedt strategie en diensten voor volgende groeifase
In het jaar dat Finavista zijn vijftiende verjaardag viert, begint het bedrijf aan zijn volgende groeifase. Met de formele uitbreiding naar het supply chain-domein en de zorgsector wil het bureau nog meer voet aan de grond krijgen in twee sectoren, waarbinnen het al een trackrecord heeft weten op te bouwen. Een groot marketing-charmeoffensief moet daarbij de aandacht trekken van opdrachtgevers.
Er is veel veranderd in de afgelopen vijftien jaar, beaamt Marcel Schenk, een van de oprichters van Finavista: “De tijd is voorbijgevlogen sinds de start met alleen een laptop en een mobiele telefoon.” Vandaag de dag heeft Finavista zich gepositioneerd in de top van de Nederlandse adviesbranche. Het bedrijf richt zich op het verbeteren van de operationele prestaties van opdrachtgevers. “Dit doen we vanuit de thema’s klantgerichtheid, digitalisering en datagedrevenheid. Deze onderwerpen kunnen wat ons betreft niet los van elkaar worden gezien in moderne operaties. De kracht is dat ze elkaar versterken, waarmee we onze klanten goed kunnen helpen hun operaties smart te maken”, aldus Schenk.
Finavista heeft zich sinds de oprichting vooral gefocust op het helpen van opdrachtgevers actief in de financiële sector. Zo bestaat de klantenkring van het adviesbureau uit grote verzekeraars en pensioenspelers zoals onder meer a.s.r., Aegon, TKP, Achmea, DELA, Nationale Nederlanden, Arag en PGGM. De toegevoegde waarde van Finavista ligt vooral in de mogelijkheid om diepe inhoudelijke expertise te combineren met concrete resultaten, vertelt Niels Creutzburg, sinds 2007 partner bij Finavista. Hij geeft een voorbeeld: “Zo hebben we voor een grote verzekeraar alle legacy-administratiesystemen ‘opgeruimd’ en alle producten gerationaliseerd tot een standaard palet. De performance is daarna significant verbeterd doordat processen volledig digitaal kunnen worden uitgevoerd.”
Schenk is op zijn beurt bijzonder trots op een opdracht die het bureau bij een andere verzekeraar heeft mogen doen. “Daar hebben we een complex mutatieproces volledig gedigitaliseerd, van begin tot eind.” Dit leidde volgens hem tot significante verbeteringen in de beheersbaarheid, efficiency en kwaliteit van het proces. Terugkijkend op de diverse hoogtepunten van de afgelopen jaren, geeft Schenk aan dat onder de streep de meeste bevrediging voortkomt uit de uiteindelijke resultaten die Finavista bij zijn klanten boekt. “Het blijft bijzonder als opdrachtgevers je complimenten geven over wat het team heeft gepresteerd. Dat blijft fantastisch en daar doen we het allemaal voor.”
Naast naar succesverhalen bij klanten, wijzen zowel Schenk als Creutzburg ook naar een interne mijlpaal die ze vorig jaar bereikten: het nieuwe kantoor in Utrecht waar het bureau halverwege 2017 zijn intrek in heeft genomen. “Ongelooflijk hoe een nieuwe werkomgeving een boost kan geven aan de energie binnen je bedrijf. Maar ook van bezoekers krijgen we veel positieve reacties op ons kantoor. Dat maakt je trots”, zegt Schenk. Creutzburg voegt toe: “Het nieuwe kantoor staat wat mij betreft symbool voor de groei en ontwikkeling die we als Finavista hebben doorgemaakt. Voor het hele team een mooie mijlpaal waar we trots op zijn.”
Nieuwe markten aanboren
In 2018 slaat Finavista een iets andere weg in. “We zijn gesterkt door de positieve feedback en het vertrouwen van klanten”, legt Schenk uit. Waar het bureau zich voornamelijk bezighield met opdrachten bij banken, verzekeraars en overige financiële instellingen, gaat Finavista nu ook de bühne op in de zorgsector en het segment voor supply chain-advies. Hoewel het voor buitenstaanders een radicale uitbreiding van de dienstverlening lijkt, benadrukken Schenk en Creutzburg dat het bedrijf de basis reeds lange tijd heeft gelegd.
Zo was Finavista in 2012 betrokken bij zijn eerste supply chain-opdracht bij PON Caterpillar. En vorig jaar realiseerde het bedrijf een groot Master Data Management-traject bij een wereldwijde supply chain-organisatie. Dit word nu opgevolgd door een wereldwijde migratie naar SAP S/4HANA, waarbij Finavista verantwoordelijk is voor alle dataschoning en de datamigratie. Een traject waar de partners “erg trots” op zijn. “Voor PON hebben we Master Data Management geïntroduceerd en daarmee gezorgd voor een duidelijke MDM-organisatie, inclusief standaarden en middelen. Tevens hebben we de datamigratie, inclusief schoning en validatie van de brondata uit meer dan 200 systemen, naar de M3 ERP-applicatie van Infor succesvol uitgevoerd. Hiermee hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan de data-strategie van de onderneming”, aldus de partners.
Op basis van de eerdere projecten vormde de uitbreiding naar de nieuwe domeinen dan ook een logische keuze. Schenk: “Zowel supply chain als de zorg hebben te maken met grote hoeveelheden gegevens, complexe processen en een groot belang om zaken gelijk goed te doen, het first-time-right principe. Dat is goed vergelijkbaar met onze ervaring in de financiële sector. Ook daar zijn zorgvuldigheid en kwaliteit van essentieel belang voor een efficiënte bedrijfsvoering en hoge klanttevredenheid.”
Met de keuze voor de bredere profilering bereiden Schenk en Creutzburg het bureau voor op de volgende groeifase. Want hoewel ze later dit jaar uitgebreid stil zullen staan bij de afgelopen vijftien jaar en de mijlpaal zullen vieren met een speciaal jubileumevent (“We gaan een weekend weg met alle medewerkers om in een andere omgeving stil te staan bij de afgelopen jaren”), staat het vizier voor de toekomst alweer op verdere groei. Daarbij anticiperen ze op een toename van de omvang van het kantoor, maar streven ze vooral kwalitatieve groei na.
De pijlers van Finavista
Het fundament van de nieuwe strategie is trouw gebleven aan de Finavista-visie van de afgelopen vijftien jaar. "Onze pijlers blijven hetzelfde: methodisch werken, onze PLC Suite als ondersteunend ICT-platform en natuurlijk onze ervaren en betrokken medewerkers. Deze combinatie borgt dat we mooie resultaten blijven halen voor onze opdrachtgevers.”
Om de uitbreiding meer exposure te geven, zoekt Finavista de komende maanden ook veelvuldig de spotlights op. Zo is het adviesbureau momenteel te horen op BNR met diverse radiospots en zullen oplettende autobestuurders zien dat Finavista prijkt op grote billboards langs de snelwegen. “Onze raad van advies zegt altijd dat we minder bescheiden moeten zijn! We bereiken bijzondere resultaten, maar laten dat te weinig zien. Dit vonden we de uitgelezen kans om iets grootser te laten zien wat we allemaal in huis hebben”, zegt Schenk.
In de nieuwe visie van Finavista is ook een grotere plek ingeruimd voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Schenk: “We vinden het belangrijk om wat terug te doen voor de maatschappij, MVO heeft daarom bij ons altijd de nodige aandacht gehad.” Zo zijn de consultants en IT’ers van het bureau bijvoorbeeld actief betrokken bij ‘de week van het geld’, waar ze gastlessen geven op scholen, en sponsort het advieskantoor diverse goede doelen die zich bezighouden met het verbeteren van de levensomstandigheden van kinderen.
Nu de verscherpte blik op de toekomst helder is, geven Schenk en Creutzburg aan dat ze uitkijken naar de komende periode. “We zijn klaar voor de toekomst: we zijn klantgericht, wendbaar en inventief qua dienstverlening en werken met de nieuwste technologie. Nog belangrijker: we hebben een geweldig team – het zijn tenslotte de medewerkers die zorgen dat we al vijftien jaar succesvol zijn!”