Nederlandse waterpolomannen krijgen tot OS2020 steun van been mc

06 april 2018 Consultancy.nl

De laatste Olympische Spelen waaraan de Nederlandse waterpolomannen deelnamen, waren die van 2000 in Sydney. In de missie hier een vervolg aan te geven, krijgt het team tijdens de kwalificatieperiode voor de Spelen van 2020 in Tokio ondersteuning van been mc. Roel Beentjes, oprichter van het adviesbureau, wil middels het partnerschap ook zijn eigen doelstellingen kracht bijzetten. In 2010 sprak hij de ambitie uit om been mc in 2020 te laten groeien tot een organisatie met zeventig medewerkers die tezamen een omzet van €10 miljoen genereren. Beentjes: “Het aantrekken en ontwikkelen van ondernemende consultants (A-spelers) staat hierbij centraal voor het succes!” 

Toen op de Olympische Spelen in Peking (2008) de Nederlandse waterpolovrouwen goud wonnen, kreeg het team (en de sport) plotsklaps veel aandacht. Zo werden de vrouwen tijdens het sportgala benoemd tot sportploeg van het jaar. Sindsdien blijft Olympische waterpolosucces echter uit: zowel de mannelijke als de vrouwelijke ploeg wist zich niet te kwalificeren voor de edities in London (2012) en Rio de Janeiro (2016). De sponsorovereenkomst die Roel Beentjes enige tijd geleden afsloot kan, gelet op deze recente Olympische waterpologeschiedenis van de mannenploeg, als enigszins opmerkelijk worden aangemerkt. Toch waren er voor Beentjes voldoende redenen om met het team in zee te gaan.

De weg naar 2020

Zo is de huidige bondscoach van de waterpolomannen dezelfde coach die de waterpolovrouwen in 2008 goud liet winnen: Robin van Galen. In 2016 kwamen Van Galen en Beentjes toevalligerwijs met elkaar in contact, en bleken meteen een goede klik met elkaar te hebben. Aan dat gesprek heeft de oprichter van het adviesbureau dan ook een positief gevoel overgehouden: “De Nederlandse mannelijke waterpoloploeg en been mc hebben meer overeenkomsten dan je in eerste instantie zou verwachten.”

Beentjes kwam erachter dat Van Galen en hij beiden ambitieuze doelen nastreven en van huis uit ondernemende types zijn. Tevens zijn de mannen leiders die werken aan de teamgeest door ook aandacht te besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van groepsleden. Niet geheel verrassend kwamen Beentjes en Van Galen betrekkelijk snel tot een sponsorakkoord, aldus Beentjes: “Na de eerste ontmoeting heb ik nog een keer met Robin afgesproken. Daarna was alles min of meer rond.”

Nederlandse waterpolomannen krijgen tot OS2020 steun van been mc

Beentjes heeft veel vertrouwen in de waterpoloploeg: “Ik werd voor gek verklaard toen ik mijn vrienden zei dat ik mij ging verbinden met de Nederlandse waterpolomannen. ‘Het komt nooit op televisie en de sport is helemaal niet populair in Nederland’, aldus mijn vrienden. Maar ik wist direct dat het een slimme zet was. En dan heb ik het niet over de recente media-aandacht bij onder andere RTL Late Night. Waterpolo past bij been mc.”

In het bijzonder sluiten de doelstellingen van het waterpoloteam aan bij die van Beentjes. In 2010 sprak hij de ambitie uit om been mc in 2020 te laten groeien tot een organisatie met zeventig medewerkers die tezamen een omzet van zo’n €10 miljoen genereren. Beentjes: “Het aantrekken en ontwikkelen van ondernemende consultants (A-spelers) staat hierbij centraal voor het succes!” Beentjes gelooft sterk dat zijn organisatie de uitgesproken ambities gaat verwezenlijken: “Op dit moment zijn we op de helft, dus we hebben nog een lange weg te gaan, maar het betreft dan ook een ambitieus plan.”

De Nederlandse waterpolomannen verkeren in een vergelijkbare situatie als het adviesbureau. De ploeg staat momenteel op de twintigste positie op de wereldranglijst en Olympische kwalificatie is nog ver weg, aldus Beentjes: “Door het partnerschap aan te gaan, sluiten we ons aan bij de Olympische droom, waardoor onze eigen ambities ook tastbaar worden. Het is een mooie weg om samen te belopen.” 

De weg boven het doel

Been mc is tijdens de kwalificatieperiode de zogenaamde reisgenoot van de waterpoloploeg. Alhoewel het team voornemens is zich te plaatsen voor het toernooi, gaat het Beentjes niet uitsluitend om de verwezenlijking van doelen: “Of de uitgesproken ambities al dan niet gehaald worden, daar gaat het mij gek genoeg niet zozeer om. En dat meen ik in alle oprechtheid. Uiteindelijk verdwijnen medailles toch in een doos op zolder. Voor been mc geldt hetzelfde: we halen ons doel met name op papier, dat is abstract. De persoonlijke ontwikkelingen van ons team die echter zijn doorgemaakt om dat doel te bereiken, die zijn veel concreter en worden daardoor veel vaker onthouden. Dat is geen onbelangrijk gegeven.”

De weg naar het doel is voor Beentjes dus van groot belang, net zoals hij veel waarde toekent aan de teamgeest: “De mens is een groepsdier en wil daarom ergens deel van uitmaken. Dat gevoel van betrokkenheid ervaren we momenteel erg en dus trekken we er samen met klanten en opdrachtgevers op uit om wedstrijden van de waterpoloploeg te bezoeken.” Niettemin is volgens Beentjes persoonlijke vooruitgang minstens zo belangrijk als de teamgeest: “Ongeacht de teamprestatie onthoudt ieder groepslid zijn individuele ontwikkeling.” 

Quote Roel Beentjes, oprichter been mc

Beentjes gelooft sterk in de werking van verhalen: “Voormalig topsporters komen bij ons vertellen over hun carrière en persoonlijke ontwikkeling, één van onze speerpunten.” Zo sprak het afgelopen jaar bijvoorbeeld zwemmer Maarten van der Weijden op de jaarlijkse inspiratiedag van het bureau. De atleet had kanker voordat hij Olympisch kampioen werd en gaf een lezing over zijn doorzettingsvermogen en zijn professionele leven na zijn sportcarrière. “Het is allemaal mogelijk dankzij het netwerk waar we middenin zitten. We hebben met Hinkelien Schreuder sinds vorig jaar zelfs een oud Olympisch kampioen in onze eigen gelederen”, vertelt Beentjes trots*.

De weg na 2020

Na 2020 wil Beentjes, al dan niet tijdelijk, afstand nemen van het adviesbureau. Vooralsnog is hij voornemens na 2020 een jaar in Amerika te gaan wonen met zijn gezin. Zijn kinderen gaan dan een jaar naar een Amerikaanse highschool. Wat hij daarna gaat doen, dat weet hij nog niet. Wellicht keert hij terug bij het adviesbureau, “maar iets anders kan ook”, aldus Beentjes.

Hij vertelt dat zijn levens- en bedrijfsfilosofie draait om ontwikkeling: “De reden dat ik ooit met been mc begonnen ben, heeft van doen met ontwikkeling. En ontwikkeling, dat is ook de reden waarom been mc een partnerschap is aangegaan met de Nederlandse waterpolomannen. Zelf houd ik mij erg bezig met de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers van het adviesbureau. Daarnaast is ontwikkeling ook de reden dat ik na 2020 even afstand neem van been mc. Ik wil kijken wat ik nog meer kan doen. Maar laten we niet te hard van stapel lopen: eerst zijn daar de Olympische Spelen in Tokio.” 

Topsportondersteuning in consultancy

Been mc is niet het eerste adviesbureau dat een verbintenis is aangegaan met een topsportpartner. Zo was voor een periode van achttien jaar (1999-2016) het Big Four kantoor EY sponsor van NOC*NSF en is concurrent PwC nog minimaal tot 2020 sponsor van de KNVB. Ook individuele clubs binnen de voetbalwereld staat in nauw contact met het advieswezen. Zo sloot IT-dienstverlener Centric voorafgaand aan het Eredivisieseizoen 2017-2018 een tweejarig sponsorcontract af met de voetbalclub Sparta. Verder werd enkele maanden geleden bekendgemaakt dat accountants- en advieskantoor Baker Tilly Berk als sponsor de komende drie jaar verbonden zal blijven met Eredivisionist PEC Zwolle.

* Schreuder maakte onderdeel uit van de vrouwenestafetteploeg die in 2008 in Peking goud behaalde op de 4×100 meter vrije slag.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over