Been Management Consulting helpt Schiphol bij het opschalen van de onderhoudsinspanningen

De afgelopen jaren heeft Schiphol met de hulp van Been Management Consulting concrete stappen gezet om toekomstbestendiger en duurzamer te worden. Een belangrijk onderdeel hiervan is het opschalen van de onderhoudsinspanningen. We spraken consultants Laura Yap en Marine Clément over het programma.
Schiphol opereert in een veeleisende omgeving waarin duurzaamheid, regelgeving en operational excellence samenkomen. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en nauwe samenwerking met externe partijen. Been Management Consulting speelt hierbij al heel wat jaren een belangrijke rol als trusted partner.
Een van de meest impactvolle programma’s van de afgelopen jaren was het opschalen van de onderhoudsinspanningen om achterstallig werk in te halen en de processen te verbeteren. In 2032 wil Schiphol al het werk volledig hebben ingelopen.
Senior Management & Sustainability Consultant Laura Yap vertelt dat het programma bestond uit drie deelprojecten. “De eerste stap bestond uit het opzetten van een geïntegreerde aanpak. Het tweede project betrof de implementatie van die nieuwe aanpak. En tot slot hebben we geholpen te sturen op brede waardecreatie.”
Waardeketen op elkaar afstemmen
Het opzetten van een opschalingsprogramma was “echt een integraal proces”, vertelt Yap. “We hebben interne en externe belanghebbenden betrokken, zodat de hele waardeketen beter op elkaar afgestemd werd. Dat klinkt misschien als een open deur, maar in de praktijk was dat een enorme verandering.”
“We zorgden ervoor dat Schiphol niet alleen kon sturen op tijd en budget, maar ook op waarde.”
De aanpak resulteerde niet alleen in efficiëntere processen, maar ook in een verbeterde samenwerking binnen de keten en een aanzienlijke afname van achterstallig onderhoud.
“We zorgden ervoor dat Schiphol niet alleen kon sturen op tijd en budget, maar ook op waarde”, aldus Yap. “Dat laatste was een belangrijk uitgangspunt, zeker met de toenemende focus op duurzaamheid en maatschappelijke impact.”
Waardesturing
In dit kader – en vanwege de komst van de CSRD – vroeg de luchthaven Been Management Consulting om een nieuwe methodologie te ontwikkelen. Hiermee kon waardesturing worden ingebed in het programma waarin het onderhoud wordt opgeschaald.
Waardesturing is een manier van werken waarbij beslissingen worden genomen op basis van de waarde die ze opleveren – niet alleen in financiële zin, maar ook op gebieden zoals duurzaamheid, maatschappelijke impact en innovatie. Het helpt organisaties om hun doelen breder te benaderen en niet-financiële resultaten mee te wegen.
“Schiphol heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid”, zegt Yap. “Daarom was het essentieel om een concreet raamwerk te ontwikkelen waarmee niet-financiële waarde zichtbaar en meetbaar wordt. Denk aan zaken zoals circulariteit en energiepositiviteit.”
Het creëren van breed draagvlak speelde een centrale rol in het project. “Actief stakeholdermanagement en een gedegen communicatieplan waren dan ook cruciaal. Je kunt dit niet in een vacuüm ontwikkelen; mensen moeten begrijpen waarom waardesturing belangrijk is en hoe het aansluit bij de bredere doelen van Schiphol.”
Het resultaat was een methodologie die niet alleen breed toepasbaar is binnen het programma, maar ook verder binnen de luchthaven uitgerold kan worden. Zoals Taco van Iersel, Sustainability & Energy Management Manager bij Schiphol, het verwoordt: “De parameters helpen om inzicht te geven in de waarde die projecten bijdragen aan onze doelen en ambities.”
Waarde tastbaar maken met pilots
Om waardesturing ook succesvol binnen de organisatie te implementeren, was het belangrijk om het concept op een praktische en begrijpelijke manier te introduceren. Been Management Consulting koos voor een stapsgewijze aanpak. Twee pilotprojecten werden opgezet om het concept in de praktijk te testen en verbeteringen door te voeren.
“We begonnen met het idee: denk groot, start klein”, vertelt Transformation Expert Marine Clément. “Het is cruciaal om de verandering tastbaar te maken. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Daarom hebben we veel energie gestoken in het betrekken van de stakeholders en hen zelf laten ervaren wat waardesturing betekent.”
“Plotseling zagen we dat teams zelf met het concept aan de slag wilden.”
Naast de technische kant – zoals het meetbaar maken van circulariteit – lag er veel nadruk op de cultuur. “We hebben verhalen en successen gedeeld binnen de organisatie”, zegt Clément. “Dat heeft niet alleen mensen geïnspireerd, maar zorgde ook voor een ‘ripple-effect’. Plotseling zagen we dat teams zelf met het concept aan de slag wilden.”
Denkers die doen
De komende jaren zullen Schiphol en Been Management Consulting samen blijven werken aan het verwezenlijken van de ambitieuze doelstellingen van de luchthaven.
Jeroen de Jong, Programmadirecteur MJOP (Meerjaren Onderhoudsprogramma) bij Schiphol, is zeer te spreken over de bijdrage die Been Management Consulting de afgelopen jaren heeft geleverd. “De samenwerking was superfijn, het zijn denkers die doen. En bovenal, fijne mensen om mee samen te werken.”
“Door letterlijk met de voeten in de klei te staan weten we wat er speelt en wat de uitdagingen zijn”, karakteriseert Yap de werkwijze van Been Management Consulting. Zo heeft de samenwerking tussen Schiphol en het bureau geleid tot tastbare resultaten én een culturele verandering binnen de organisatie.
“De projecten die we met Schiphol hebben gedaan, gaan verder dan alleen operationele verbeteringen”, aldus Yap. “We richten ons op het creëren van duurzame waarde, zowel in processen als in het bredere ecosysteem waarin Schiphol opereert.”