Qhuba verwelkomt Frank Leevendig, Reinier van den Biggelaar en René van Erk

23 januari 2018 Consultancy.nl

Qhuba heeft het afgelopen najaar drie nieuwe partners benoemd binnen zijn netwerkorganisatie: Frank Leevendig, Reinier van den Biggelaar en René van Erk. De drie adviseurs brengen elk hun eigen uitgebreide en gevarieerde expertise op het gebied van digitale transformaties met zich mee. 

In de voorbijgegane maanden heeft Qhuba diverse nieuwe opdrachtgevers weten binnen te halen, zoals het CBR, Royal IHC, Rijkswaterstaat, Bravis Ziekenhuis en Sanquin. In verband met de groeiende portefeuille heeft de netwerkorganisatie – die klanten ondersteunt bij allerlei strategische, bestuurlijke, technologische en veranderkundige vraagstukken omtrent digitale transformaties – de drie zeer ervaren professionals aangetrokken. 

Frank Leevendig

Frank Leevendig is bij Qhuba begonnen als Partner Disruptive Digital Transformation. Leevendig is afkomstig van IT-adviesbureau Cognizant, waar hij meer dan zes jaar heeft gewerkt. Eerst bekleedde hij ruim een jaar de functie van Consulting Partner, waarbij hij strategisch advies gaf op het gebied van customer-to-business (C2B) en business-to-business (B2B) payments-projecten en standaardoplossingen voor consumentenbanken. Daarna vervulde hij ruim anderhalf jaar de rol van Director Mobile Identity & Payments, waarin hij verantwoordelijk was voor de architectuur, het risico, de compliance en de uptime voor een oplossing op het gebied van mobile identity & payments voor business-to-customer (B2C-) en B2B-markten. 

In zijn laatste functie bij Cognizant spande Leevendig zich als Associate Director Digital Transformation in om digitale kansen en trends te vertalen naar nieuwe corporate strategieën, businessmodellen, producten, kanalen en SMAC (social, mobile, analytics, cloud) gebaseerde IT-componenten. Voordat Leevendig begon bij Cognizant, werkte hij voor diverse werkgevers, waarbij hij zich veelvuldig bezighield met projecten op het snijvlak van business en IT. Zo was hij onder meer Project Manager en Business Analyst bij OZF Achmea, Sr. Business Consultant bij Be Informed en Principal Consultant Finance bij Fujitsu.Frank Leevendig, Reinier van de Biggelaar en Rene van Erk

Leevendig heeft een uitgesproken mening over bedrijfstransformaties. Zo stelt hij dat radicale digitale transformatie voor bedrijven vandaag de dag een noodzakelijke voorwaarde vormt om te kunnen overleven. “Bestuurders in de boardroom maken zich terecht zorgen om partijen die zomaar het bestaande businessmodel ter discussie durven te stellen. De noodzaak voor radicale digitale transformatie blijft desondanks vaak hangen in de taboesfeer vanwege de enorme impact hiervan op de organisatie. En als er wel over wordt gesproken, wordt de noodzaak vaak gebagatelliseerd”, aldus Leevendig.

Om een verandering succesvol gestalte te geven, is cultuur is volgens Leevendig de sleutel tot succes. Hij geeft aan in dit verband enthousiast te zijn over de profilering en werkzaamheden van Qhuba als ‘The Digital Strategy Execution Company’, waarbij ook veel aandacht wordt geschonken aan de vele ‘softe’ aspecten rond digitale transformaties: “Dit raakt de kern waar bedrijven mee bezig zijn.” Hij is dan ook verheugd nu deel uit te maken van het Qhuba-partnerteam: Strategie en technologie zijn sterker dan ooit met elkaar verbonden en de meeste organisaties zijn daar nog niet op ingericht. Qhuba is specialist in strategie-executie en digitale transformatie.” 

Reinier van de Biggelaar

Reinier van de Biggelaar beschikt over uitgebreide ervaring op het gebied van marketing en IT, onder meer opgedaan als Marcom Manager bij Apple Nederland (1988-1992), Marketing Manager bij Ahrend Office Products (1993-1995), Managing Director bij Fotolabo SA (1995-1998) en Managing Director en founder bij QuoteonWine (1999-2001) – een online wijnwinkel die hij opzette in samenwerking met Quote. Na vanaf 2001 drie jaar zelfstandig te hebben gewerkt aan marketing- en salesopdrachten, richtte hij in 2004 samen met twee CIO’s van Shell De BastaGroup op, een bureau dat bedrijven ondersteunt bij de professionalisering van het management van hun IT-omgeving, mede op basis van modellen die zichzelf eerder al bewezen bij de oliegigant.

Van de Biggelaar heeft zich nu samen met De BastaGroup aangesloten bij Qhuba. Na een evaluatie van de eigen marktpositie en propositie kwam De BastaGroup in 2014 tot de conclusie dat digitale transformaties de grootste uitdaging vormen voor organisaties, waarna de focus daarheen werd verlegd. Hiermee kwam het dienstenaanbod van De BastaGroup grotendeels op één lijn te liggen met dat van Qhuba, zodat een samenwerking meer voor de hand kwam te liggen. 

Tegelijkertijd vormt het team van De BastaGroup ook een mooie aanvulling op de netwerkorganisatie: “Een van de zaken die ons onderscheidt van andere maatschap-achtige organisaties, is dat we vaak en graag in teams werken. Want onze associates kennen elkaar goed en weten wat ze aan elkaar hebben. Als team kun je efficiënter en sneller werken”, aldus Van de Biggelaar. Hij vervolgt: “Onze specifieke competenties zijn complementair aan die van Qhuba. Door de samenwerking met Qhuba staan we sterker in de markt en marketingtechnisch kunnen we een grotere vuist maken. ”

Wouter Hasekamp, algemeen directeur van Qhuba, reageert verheugd op de samenwerking: “BastaGroup is een mooie aanvulling op het portfolio van Qhuba, met een lange staat van dienst en zeer ervaren mensen die gewend zijn op boardniveau te opereren. En die het resultaat voor de klant op de eerste plaats zetten.” Hij denkt dan ook dat de opdrachtgevers van Qhuba de vruchten zullen plukken van het partnership: “Nu De BastaGroup een volwaardige Qhuba Partner wordt, zullen de BTM (Business & Technologie Management) activiteiten van Qhuba verder uitgebreid worden. De opdrachtgevers van Qhuba zullen met name kunnen profiteren van de ervaringen van BastaGroup op het gebied van grootschalige ERP-projecten, outsourcingtrajecten en transformaties.”

Het kantoor van Qhuba in Utrecht

René van Erk

De carrière van René van Erk wordt gekenmerkt door een combinatie van IT, data-analyse, machine learning en ondernemerschap. Na zeven jaar diverse executive- en business managementfuncties te hebben vervuld bij computergigant Microsoft (1997-2004), en ruim een jaar te hebben gewerkt als VP Services and Solutions voor Tridion Content and Mobility Solutions (2004-2005), richtte hij in 2005 IntelligentInnovation.Online op. Met dit bedrijf hield hij zich bezig met het ondersteunen van online innovaties op het gebied van crowdsourcing, web 2.0, social media, zoektechnologieën, open source en freemium models. 

Zijn activiteiten voor dit bedrijf combineerde hij vanaf 2006 met een baan bij uitgever Wolters Kluwer, waar hij ruim vierenhalf jaar invulling gaf aan de rol van Head of Product & Business Development (M&A) Europe. In 2008 begon hij ook nog het op IT gerichte uitzendbureau Werkwerk, om een jaar later te beginnen aan de oprichting van ISVWorld, een computer-gegenereerde onlinedatabase van meer dan 100.000 softwarebedrijven en financiële benchmarks en statistieken aangaande de branche. Om zich volledig op ISVWorld te kunnen concentreren, stopte hij aan de vooravond van de lancering van de site, die februari 2013 plaatsvond, met IntelligentInnovation.Online en Werkwerk.

Het nog altijd groeiende ISVWorld werd gecreëerd door gebruik te maken van machine learning-algoritmes op gebieden als zoeken, linguïstiek, semantiek en autoclassificatie. De site biedt uitkomst voor spelers binnen de IT-sector: “Venture capitalists die willen investeren in veelbelovende softwarebedrijven, maar ook business development-managers en marketingmanagers van grote softwareleveranciers zoals IBM, RedHat, SalesForce, Dell en Microsoft, hebben behoefte aan objectieve informatie over die softwarebedrijven waarmee ze eventueel zaken willen doen”, legt Van Erk uit.

Hierbij biedt ISVWorld allerlei relevante informatie: “Hoeveel bedrijven maken bijvoorbeeld wereldwijd gebruik van opensourcesoftware? Welke softwarebedrijven hebben applicaties in de cloud draaien? Hoe groot is de CRM-markt? Dit zijn allemaal relevante vragen waarop onze database antwoord geeft”, aldus Van Erk. Hij voegt toe dat klanten altijd bereid zijn te betalen voor dergelijke unieke data, op basis waarvan betere managementbeslissingen genomen kunnen worden: “In die zin is data inderdaad het nieuwe goud, of de olie van de 21e eeuw.”

Nadat Van Erk in 2014 voor zo’n tweeënhalf jaar naar Silicon Valley vertrok – waar hij zich als CTO en CDO inzette voor Outsell, een onderzoeks- en adviesbureau voor ICT – vestigde hij eind zich 2016 weer in Nederland. Eenmaal teruggekeerd, besloot hij de samenwerking aan te gaan met Qhuba. Bij de netwerkorganisatie zet hij zijn uitgebreide ervaring op gebieden als data-analyse en machine learning in om de klanten van Qhuba voor te bereiden op een digitale toekomst. Zijn honger naar data lijkt hierbij nog verre van gestild: “Een beetje data-nerd ben ik inderdaad wel”, besluit hij. 

De tweede helft van 2017 breidde het netwerk van Qhuba zich al vaker uit. Zo volgen de drie aanstellingen op de toetreding van Lucas van Manen tot het partnerteam van Qhuba en op de aansluiting van Erik Dirvens Time to Change.

Nieuws

Meer nieuws over