Boer & Croon keert terug op consultancytoneel met QVARTZ partnerschap

08 januari 2018 Consultancy.nl

Drie jaar na het verlaten van het consultancytoneel, heeft Boer & Croon een terugkeer gemaakt naar de wereld van strategisch en organisatieadvies. Om zijn comeback meer armslag te geven, heeft het Amsterdamse managementbureau de krachten gebundeld met QVARTZ, een van de strategische adviesbureaus in Scandinavië en een van de snelst groeiende, Europese concurrenten van de Amerikaanse elite.

Het nieuws dat Boer & Croon terugkeert naar de adviesbranche komt niet geheel uit de lucht vallen – in november verklaarde Boer & Croon bestuurder Jos Zandhuis in een artikel op Consultancy.nl ('De oude werkwijze van de grote consultants, dat doen wij anders’) dat Boer & Croon klaar was om een volgende groeifase in te slaan. 

Na de financiële malaise in 2014 en het stopzetten van de consultingactiviteiten, begon Boer & Croon met de wederopbouw. Het managementbureau is inmiddels teruggegroeid tot een kernteam van zo’n tachtig professionals, met daaromheen een interimnetwerk van meer dan 500 managers. Tegelijkertijd heeft Boer & Croon haar twee belangrijkste servicegebieden geprofessionaliseerd om aan de behoeften van het vernieuwde consultinglandschap te voldoen – door analisten ook wel aangeduid als Consulting 4.0.

“We zijn met volle overgave begonnen met het vernieuwen van onze diensten en het bouwen aan een nieuw en sterk fundament. We hebben onze twee core-diensten – interim management en young executives – vernieuwd en geprofessionaliseerd, waarmee we inspelen op de snel veranderende markt. Ook hebben we twee nieuwe proposities gelanceerd (executive search en een Young Management propositie
, red.) en hebben we recent ons partnerteam verder uitgebreid met drie nieuwe partners. Dat alles in een korte tijd van drie jaar en met behoud van een mooie omzet en goede resultaten. We zijn nu klaar voor een volgende stap”, aldus een woordvoerder.

Boer & Croon keert terug op consultancy toneel met QVARTZ partnerschapIn het artikel schreef Zandhuis dat het bureau nu verder kijkt en de focus verlegt naar samenwerking en het aangaan van partnerschappen: "Partnerschappen met partijen die op dezelfde wijze kijken naar mensen en cliëntrelaties als wij en die relevante kennis voor onze cliënten beschikbaar maken. Daarbij kijkt Boer & Croon over de landsgrenzen heen. Onze toekomst heeft zeker een internationaal tintje.”

Partnership met Deense strategieconsultant

En nu, na maanden van voorbereiding, met onder andere een due diligence- en implematiefase van ongeveer zes maanden, brengt Zandhuis het nieuws naar buiten: “We zijn een samenwerking aangegaan met QVARTZ. Een mooie joint-venture in Nederland waarin Boer & Croon een belang heeft van 25%.” De nieuwe tak, genaamd QVARTZ Boer & Croon, zal zich richten op strategie- en managementadviesdiensten, met een focus op diensten zoals strategy, commercial excellence, digital transformation en operational performance. Gevraagd waarom Boer & Croon heeft besloten terug te keren naar het consultingdomein, geeft Zandhuis aan: "We zien een groeiende vraag bij onze klanten naar strategische diensten."

Data van Consultancy.nl laat zien dat de groei in de adviesmarkt sterk aan het aantrekken
 is. In 2016 lieten de beste advieskantoren van het land reeds een gemiddelde groei van 8% zien, en voor 2017 werden nog betere resultaten voorspeld – met naar verwachting dubbele groeicijfers. De markt voor strategie- en managementconsultancydiensten is naar schatting goed voor ongeveer 35% tot 40% van de bredere Nederlandse managementadviesmarkt. Belangrijkste onderwerpen op de agenda van bestuurders zijn vandaag de dag vooral groei, het herontwerpen van businessmodellen en digitale disruptie. 

Zandhuis laat weten dat Boer & Croon heeft geleerd van het verleden. Dit heeft geresulteerd in het doorvoeren van een aantal veranderingen in zijn aanpak. Centraal in de nieuwe benadering van het kantoor staat de samenwerking met een bestaand consultancybureau dat reeds in de top van de markt opereert. "En internationaal", voegt Zandhuis toe. "Klanten eisen niet alleen een diepgaande expertise, maar ook een groeiende verscheidenheid aan kennis, evenals een sterk onderscheidend vermogen in de aanpak. De samenwerking met QVARTZ vormt voor ons de ideale aanpak om onze Nederlandse klanten beter van dienst te kunnen zijn, in zowel binnen als buitenland.” 

Hij vult aan: “Onze cliënten worstelen met strategische vraagstukken, gaan door een digitale transformatie, hebben behoefte aan data-analyse en moeten hun operationele performance blijven verbeteren. Om een goede businesspartner voor hen te zijn en onze diensten up-to-date te houden, zullen we ons moeten verbreden en relevante kennis en ervaring moeten bieden.”

Jaap Heeringa, een partner bij Boer & Croon, voegt eraan toe dat management consulting een uitstekende combinatie vormt met het bestaande dienstenaanbod. “Door onze unieke combinatie van dienstverlening, van consulting tot implementatie en search, met vast en tijdelijk personeel, van jong tot ervaren, kunnen we klanten nu een compleet scala aan diensten aanbieden binnen de zakelijke advisering.” Heeringa geeft aan ook intern synergiën te zien: “Wij verwachten ook dat we met QVARTZ Boer & Croon onze huidige diensten sneller kunnen laten groeien. Zo zullen er kansen ontstaan voor young executives om mee te draaien in consultingopdrachten.”

Quote Jos Zandhuis - QVARTZ Boer Croon

“Compleet dienstenaanbod”

Met het partnership met QVARTZ speelt Boer & Croon in op een terugkerende trend. Na de financiële crisis zagen consultancybureaus zich meer genoodzaakt hun onderscheidend vermogen duidelijk te demonstreren. Daarbij werd specialisatie door de meeste bureaus, met uitzondering van spelers met een globale footprint, aangemerkt als een essentiële succesformule. Het gevolg van deze trend stond aan de basis van de opkomst van hyperspecialisten – bedrijven die zich richten op ofwel een specifieke industrie of een bepaald vakgebied. Te denken valt aan de vele, nieuw opgerichte adviesbureaus met een focus op de financiële sector, of bijvoorbeeld met een specialisatie in het inkoop- en supply chain-domein. Uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er in de afgelopen drie jaar maar liefst 20.000 organisatieadviesbureau zijn bijgekomen. 

De afgelopen jaren zien analisten in de meest volwassen adviesmarkten, de VS en de UK, het tij echter keren. Ten grondslag hieraan ligt de snelle opkomst van digital consulting. In slechts enkele jaren tijd heeft ‘digital transformation consulting’ zich vanuit de kinderschoenen ontwikkeld tot een wereldwijde markt ter waarde van ongeveer €23 miljard. Daarmee is het segment inmiddels goed voor meer dan een vijfde van de totale wereldwijde adviesmarkt.

Wat digital zo anders maakt, is dat het zo goed als alle gelederen van bedrijfsuitdagingen raakt, met als gevolg dat organisaties een sterke behoefte hebben aan holistische oplossingen. Een overgang naar een digitaal bedrijfsmodel kan niet enkel op zichzelf gerealiseerd worden, maar vergt juist een digitale strategie, digitale operaties – van verkoop en marketing tot finance – en een compleet nieuwe manier van werken en cultuur. En dus zijn klanten op zoek naar bureaus die dit over de hele breedte kunnen bieden. “Dat hoeven we niet allemaal in huis te hebben, maar is wel dichtbij ons te organiseren zodat we onze cliënten goed kunnen bedienen en onszelf blijven ontwikkelen. Daarom gaan we de samenwerking aan met QVARTZ”, aldus Zandhuis.

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat Boer & Croon met een schone lei de adviesbranche opnieuw kan betreden. Het voormalige Boer & Croon Consulting werd achtervolgd door een last uit het verleden, zoals hoge partnercompensaties die nog moesten worden betaald aan voormalige aandeelhouders. “Veel belangrijker is dat we veel krachtiger terugkomen,” zegt de bestuurder. "QVARTZ is na McKinsey & Company en The Boston Consulting Group (BCG) de nummer drie van de strategieconsultants in de Nordics.”

QVARTZ: 300 consultants in zeven landen

Het in 2002 opgerichte QVARTZ is een strategie- en managementadviesbureau dat zowel de private als de publieke sector bedient. Het kantoor positioneert zichzelf in hetzelfde rijtje als de grote strategiekantoren, zoals McKinsey & Company, BCG, Bain & Company, Strategy& en Roland Berger. Binnen de Benelux en West-Europa in het algemeen is QVARTZ echter nog een vrij onbekende naam. Een analyse van Consultancy.nl naar de samenstelling van het partnerteam laat zien dat circa 70% van hen eerder in dienst was bij de ‘MBB’, terwijl nog eens 15% een Big Four-achtergrond heeft.

QVARTZ Boer & Croon

In termen van omvang heeft QVARTZ in eigen land de MBB-kantoren al ingehaald als grootste strategie-adviseur. McKinsey, wereldwijd de grootste strategieconsultant, telt in Denemarken 155 werknemers, BCG heeft er 146 medewerkers en Bain blijft hier ver op achter met rond de veertig consultants op de loonlijst in Denemarken. QVARTZ beschikt in Denemarken over een team van 190 professionals, waaronder 145 consultants. Daarnaast begeeft het zich op hetzelfde speelveld als de andere strategiebureaus – het Deense adviesbureau werkte bijvoorbeeld zij-aan-zij met McKinsey aan een grote transformatie bij Postnord, een postbedrijf dat eigendom is van de Deense overheid. 

In totaal beschikt QVARTZ over een team van zo’n 300 adviseurs. dat actief is in zeven landen, waaronder ook Nederland. Na tot zo’n twee jaar geleden alleen actief geweest te zijn in Scandinavië, begon de internationale uitbreiding. Deze reis startte in Duitsland, waar het in Hamburg gevestigde Bülow & Consorten werd ingelijfd en omgedoopt tot BÜLOW & QVARTZ, waarna het Deense strategiekantoor zich ook vestigde in de VS (mei 2017) en Singapore (oktober 2017).

De groeiende status van QVARTZ is binnen de branche niet onopgemerkt gebleven. In een enquête onder consultants waarin op basis van zowel prestige als inzetbaarheid werd gekeken wat Europa’s beste adviesbureaus zijn, kwam QVARTZ vorig jaar op de elfde plaats terecht. Terwijl de lijst traditioneel wordt gedomineerd door de giganten binnen de branche, wist het bureau toch hoger te eindigen dan andere vermaarde spelers in Europa als Alvarez & Marsal, BearingPoint, L.E.K. Consulting en Marakon, evenals de adviestakken van de Big Four. Ook wist QVARTZ verschillende awards binnen te slepen, zo kende Microsoft het bureau een Microsoft Partner Award toe voor de hoge kwaliteit van de geleverde diensten op het gebied van digitale activiteiten en een serie onderzoeksrapporten.

QVARTZ benadrukt dat het de dingen anders aanpakt dan de gevestigde orde. “We maken gebruik van een uniek alternatief voor het traditionele consultingmodel, met een kleinere afhankelijkheid ten aanzien van standaard methodologieën en een grotere nadruk op luisteren en het geven van advies op basis van de specifieke uitdagingen en kansen, evenals onze specifieke inzichten en ervaringen. In ons werk benadrukken we rigoureuze analyse, maar ook uitgebreide implementatieondersteuning om impact en duurzame verandering te garanderen”, schrijft het bureau op zijn Linkedin-pagina. Het adviesbureau maakt deze beloftes waar door in te zetten op een resourcing-model dat in vergelijking met de concurrentie minder weg heeft van een piramide.

Hierbij maken junior consultants een kleiner deel uit van de betrokken teams en wordt er gewerkt met een model dat meer leunt op samenwerking en een flexibele personeelsbezetting. Volgens door QVARTZ naar buiten gebrachte data, kan het bureau wereldwijd uit meer dan 800 experts putten om de aflevering van diensten op te schalen, zowel om nog niet-ingevulde rollen te bezetten of om expertposities in te vullen. Op deze manier werden er gedurende het afgelopen jaar meer dan 400 externen ingezet op projecten.

Het is precies deze basis waardoor de aanpak en cultuur van Boer & Croon zo goed bij QVARTZ past, stelt Zandhuis: “Consulting is een mensgerichte business, cruciaal is dat beide partijen ook verbonden zijn wat betreft cultuur en werkwijze. Bij QVARTZ staan de mensen centraal, de adviesaanpak draait om een praktische instelling. Het team werkt nauw samen met klanten en staat ervoor open samen te werken met andere partijen die over aanvullende kennis beschikken. Dit is een perfecte match met de waarden van Boer & Croon en onze cultuur en werkwijze.”

Heeringa beaamt de woorden van Zandhuis. Toen hij bijna twee jaar in Denemarken woonde – hij verhuisde naar het land om de wederopbouw van KPMG Denemarken te ondersteunen – deed Heeringa uit eerste hand ervaring op met QVARTZ in diens vaderland. “Ik heb QVARTZ leren kennen als een consultancybureau met een topreputatie en een team van individuen dat niet alleen strategieën smeedt, maar ook dingen gedaan krijgt.”

Jesper Kjerside, Jesper Adeltoft en Niels Reiff Koggersbol, Jos Zandhuis, Jaap Heeringa

In toelichting op waarom QVARTZ heeft gekozen voor een partnership-benadering en niet voor een overnamestrategie, zoals wel werd gedaan in Duitsland, stelt QVARTZ partner Jesper Kjerside: “We vonden geen relevante overnamekandidaten die aan al onze criteria voldeden. Boer & Croon beschikt over unieke markttoegang en heeft bij zijn klanten een solide aanwezigheid op managementniveau.” De sterke reputatie van Boer & Croon in Nederland benadrukkend, wijst Kjerside op twee recente enquêtes gehouden onder managers in Nederland. In het onderzoek van MT werd het bureau aangewezen als een van de vijftien beste adviesbureaus voor beide kernactiviteiten, interim-management en corporate finance. “Daar bovenop staan ze nog bekend om hun transformatieve werk, dat een goede aanvulling vormt op onze waarderealisatie-aanpak.”

QVARTZ Boer & Croon

Om QVARTZ Boer & Croon te leiden, heeft QVARTZ drie partners - Jesper Kjerside, Niels Reiff Koggersbol (beiden voormalige McKinsey- en BCG-adviseurs) en Jesper Adeltoft – vrijgemaakt, terwijl Boer & Croon verschillende professionals met advieservaring heeft gepositioneerd om aan de slag te gaan binnen het nieuw gevormde bedrijf.

Gebruikmakend van het netwerk van het Nederlandse adviesbureau en de goede contacten die QVARTZ heeft met Scandinavische organisaties in de Benelux, verwacht QVARTZ Boer & Croon een vliegende start te kunnen maken. In de afgelopen maanden zijn de twee bedrijven, als onderdeel van de due diligence-fase, op zoek gegaan naar potentiële targets, die voor de eerste reeks opdrachten kunnen zorgen. Met succes, aangezien diverse projecten 
reeds zijn gestart, zo let Zandhuis uit.

Naarmate het portfolio van projecten groeit, zal QVARTZ Boer & Croon door middel van een gezamenlijke aanpak het team uitbreiden. Zo zal QVARTZ zijn opdrachten uitvoeren via zijn wereldwijde consultantsnetwerk, terwijl Boer & Croon zijn eigen young executives naar voren zal schuiven voor junior consultingrollen, of zal putten uit zijn netwerk van interim managers – waarvan velen een consultingachtergrond hebben – om senior posities te vervullen. Zandhuis benadrukt daarnaast dat recruitment van nieuwe medewerkers vanaf het tweede kwartaal van start zal gaan.

Kjerside en Zandhuis besluiten: "Voortbouwend op elkaars sterke punten, zijn we er van overtuigd dat we in staat zijn ons succesvol als een krachtige en volwassen speler in de management consulting markt te kunnen nestelen."

Gerelateerd: QVARTZ expands into the Netherlands through joint venture with Boer & Croon (Consultancy.eu).

Nieuws

Meer nieuws over