Ervaren consultant Rogier Jongejan verbindt zich aan flowresulting
Rogier Jongejan, een consultant met veel expertise op het gebied van sales, marketing en customer centricity, is eerder dit jaar gestart bij flowresulting. Jongejan neemt meer dan twaalf jaar ervaring in het adviesvak met zich mee en helpt klanten van het kantoor met het verbeteren van hun klantgerichtheid. “En dat heb ik de afgelopen maanden al met veel plezier mogen doen voor flowresulting klanten”, aldus Jongejan.
Voordat hij in dienst trad bij flowresulting, zette hij zich al in voor diverse adviesbureaus: “In de afgelopen twaalf jaren heb ik als consultant – achtereenvolgens bij Capgemini Consulting, Integron en VODW – voor verschillende organisaties gewerkt aan het verbeteren van dienstverlening en het realiseren van klantgerichtheid. Hierdoor heb ik veel geleerd op het gebied van strategie, marketing en organisatieontwikkeling en heb ik mij inhoudelijk gespecialiseerd in klantbeleving.”
Bij VODW was Jongejan tussen april 2015 en maart 2017 actief als Principal Consultant, vanuit welke rol hij opdrachtgevers bijstond op het gebied van klantervaring-strategie, klantreis-‘mapping’, service (her)ontwerp, klantinzichten, (agile) projectmanagement, digitale transformatie en organisatieontwikkeling. “Vraagstukken in mijn laatste projecten hadden betrekking op klantreizen, klantbeloften, klantinzichten en het ontwikkelen van de klantgerichtheid van medewerkers. Samengevat: heel veel met hierin het woord ‘klant’”, aldus Jongejan. Voor zijn tijd bij VODW werkte hij vijf jaar voor Integron, waar hij zich als Senior Consultant bezighield met het verschaffen van op basis van kwalitatief en kwantitatief klantenonderzoek verkregen inzichten op het gebied van klantervaring.
Daarvoor was Jongejan ruim vijf jaar als Management Consultant in dienst bij Capgemini Consulting. Daar richtte hij zich op strategisch onderzoek en analyse en project- en verandermanagement op vlakken als serviceoptimalisatie en -innovatie, klantrelatiemanagement, informatiemanagement en organisatorische ontwikkeling. Jongejan deed veel kennis op in praktisch alle facetten van klantenbeheer en heeft zich daarnaast uitgebreid als consultant kunnen ontwikkelen. Jongejan: “De uitdaging blijft om te komen tot een advies dat door de organisatie gedragen wordt. De organisatie vervolgens meekrijgen om dit ook echt te doen, is natuurlijk niet eenvoudig, maar geweldig als dit lukt. Het geeft mij energie om de oplossingsrichting concreet te maken, de complexiteit weg te nemen en te kunnen helpen bij de realisatie hiervan.”
Voordat Jongejan zijn professionele carrière aftrapte, voltooide hij in 2005 zijn master in Public Administration aan de Universiteit Leiden, waarbij hij zich specialiseerde in Organization & Management. In dit vroege stadium kwam Jongejan voor het eerst in aanraking met zijn latere vakgebied: “Al tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik mij kunnen verdiepen in het realiseren van klantgerichte organisaties. Hieruit bleek dat dit in de praktijk brengen zeker niet eenvoudig is en juist daarom vind ik dit interessant.”
De interesse die toen bij Jongejans werd opgewekt, werd vervolgens nog eens versterkt door zijn eigen ervaringen als klant: “Iedereen kent wel de onpersoonlijke brieven of e-mails van dienstverleners met hierin veel informatie, zonder dat nu duidelijk wordt wat je hiermee als klant moet. In plaats van dit gewoon te accepteren, merk ik dat ik het juist leuk vind om na te denken over hoe het wél zou moeten en hoe dit beter kan. Dat is niet iets wat ik ‘aanzet’ als ik ga werken. Dat zit gewoon de hele dag in mij, soms tot vervelens toe voor mijn omgeving.”
flowresulting
Ook voordat flowresulting serieus in beeld kwam als mogelijke werkgever, was Jongejan al bekend met het werk van het bureau: “flowresulting kwam ik natuurlijk regelmatig tegen in de wereld van marketing en klantbeleving. Soms als concurrent in een pitch, soms als spreker of schrijver over echte marketingthema’s. Zo heb ik interessante presentaties van flowresulting gezien bij events en zag ik hun publicaties. Vooral het werk over klantreizen en klantbeloften is niet onopgemerkt gebleven toen ik nog bij andere bureaus werkte.”
Hij vervolgt: “Wat mij daarbij steeds opvalt, is de kracht van flowresulting om strategieën concreet te maken en hierin het klantperspectief structureel mee te nemen. Klinkt logisch, maar de manier waarop flowresulting zich hierin presenteert – met veel concrete voorbeelden en cases – heeft indruk gemaakt. Niet alleen bij mij, want ik merkte dat dit ook aansprak bij mensen om me heen.”
Tot slot geeft Jongejan aan te hebben ervaren hoe waardevol het is het klantperspectief bij medewerkers te brengen: “Ik zie dat dit niet alleen helpt om concreet te maken wat betere klantbeleving betekent voor klanten, maar ook wat dit betekent voor medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden. Het verbinden van de ‘customer journey’ met de ‘employee journey’ brengt flowresulting in de praktijk. Dit maakt het voor mij interessant en uitdagend om voor aansprekende dienstverleners met hoge ambities te werken aan het waarmaken van hun klantgerichtheid. En dat heb ik de afgelopen maanden al met veel plezier mogen doen voor enkele klanten van flowresulting!”
Eerder dit jaar werd het team van flowresulting al uitgebreid met Bart van Dorp, die eerder werkte als marketeer voor de Efteling en als Hoofd Klantgeluk voor Eneco, en met Loura Vlam, die eerder onderdeel uitmaakte van het Customer Experience-team team bij Delta Lloyd.