DSM en Moyee Coffee winnen Social Enterprise Awards 2017
DSM en Moyee Coffee zijn volgens kenners de meest sociale ondernemingen van het afgelopen jaar. De chemiereus en start-up kregen eind vorige week een ‘Social Enterprise Award’ uitgereikt tijdens de jaarlijkse Social Enterprise Days.
Sociaal ondernemen wint steeds meer aan terrein. Enerzijds omdat het aansluit bij de maatschappelijke behoefte naar een duurzamere economie, anderzijds omdat een duurzame bedrijfsvoering en een ketenaanpak met stakeholders in toenemende mate gepaard gaat met betere financiële prestaties.
Tijdens de Social Enterprise Days, gehouden op 1 en 2 juni in Utrecht, kwamen circa 1.000 beslissers en groene professionals bijeen om zich te laten inspireren op het thema sociaal ondernemerschap.. Meer dan 90 topsprekers gaven inzichten en boden handvatten waarmee zij hun onderneming nog relevanter kunnen maken voor al hun stakeholders en daadwerkelijk de transitie kunnen maken naar een social enterprise.
Social Enterprise Awards
Net als voorgaande jaren werden ook dit jaar weer de Social Enterprise Awards uitgereikt aan een start-up en een transformer. In de categorie ‘start-ups’ werd Moyee Coffee bekroond. In de categorie ‘transformers’ is DSM tot winnaar uitgeroepen.
De jury was over beide organisaties unaniem en lovend. Moyee Coffee geeft inhoud aan het mooie begrip ‘fair chain’, met als missie om de balans in de wereldwijde koffieketen te willen herstellen. Centrale pijler in de financiële structuur van de koffiespecialist is dat lokale ondernemers die verantwoordelijk zijn voor de productie ongeveer de helft van de aandelen in handen hebben – op deze manier worden inkomsten eerlijker verdeeld. “In de paar jaar dat Moyee Coffee bestaat, hebben zij al veel voor elkaar gekregen. Zij pakken de basis van ongelijkheid in de keten aan en streven naar een eerlijke verdeling in de koffieketen tussen producerende en consumerende landen,” aldus de jury.
Afgelopen jaar besloot Moyee Coffee om haar IT-infrastructuur te verhuizen naar Google Apps for Work om de snelle groei te faciliteren. Het IT-implementatietraject werd begeleid door GeeFirm, een Amsterdams softwarehuis voor de zakelijke dienstverlening.
DSM is geen verrassende winnaar te noemen in de categorie transformers. Het bedrijf mag zich op het wereldwijde toneel een sectorleider noemen in de Dow Jones Sustainability Index – een internationale benchmark naar de duurzame prestaties van corporates. Volgens de jury is de impact die DSM maakt breed en gevarieerd. “De voorbeeldfunctie en de uitstraling die DSM als ‘transformer’ heeft is ongeëvenaard. Alleen al de formulering van de missie: ‘bijdragen aan een beter en aangenamer leven, voor mensen nu en komende generaties’ is inspirerend,” schrijft de zeskoppige jury*.
Naast eeuwige roem krijgen de twee winnaars toegang tot deelname aan het B Corp Quick Impact Assessment, verzorgd door adviesbureau Kirkman Company. De assessment meet hoe de organisaties scoren op de relevantie voor hun stakeholders.
De 2016 editie van de Social Enterprise Awards – een initiatief van Kirkman Company, Gemeente Utrecht (founding partners) en Universiteit Utrecht (sinds dit jaar aangesloten) – werd gewonnen door Unilever en De Correspondent. Eerder winnaars zijn de FairPhone en Tesla Motors (2015) en Interface en WakaWaka (2014).
* De jury bestond net als voorgaande jaren uit: Denis Verhoef (Kirkman Company, voorzitter van de jury), Saskia Klep (Theodoor Gilissen), Anniek Mauser (Unilever), Erik van der Meulen (Powered by Meaning), Marcello Palazzi (B Corp) en Philip Willems (Scope Business Media).