Bedrijfsleven ondersteunt omnichannel logistiek onderzoeksprogramma
Rijksuniversiteit Groningen heeft een tweejarig onderzoeksproject gelanceerd naar innovatieve concepten voor de logistiek van webwinkels. Voor dit project, dat luistert naar de naam 'E-GLOBAL', zullen de onderzoekers zeven projecten die binnen de scope vallen gaan onderzoeken. Verschillende organisaties zijn als partner aan boord gehaald, waaronder ICT dienstverlener Centric en supply chain specialist Districon.
Het logistieke landschap is anno 2016 snel aan het veranderen, vooral als gevolg van de opkomst van e-commerce en de sterk veranderende vraag vanuit klanten, die vandaag de dag alleen nog genoegen nemen met supersnelle levering van bestelde producten en/of diensten. De afgelopen jaren groeide de e-commerce markt fors, van €10,6 miljard in 2013 naar meer dan €16 miljard vorig jaar. Eind dit jaar zal de markt naar verwachting uitkomen op circa €19 miljard.
De enorm gestegen vraag via het online kanaal van de afgelopen periode heeft de supply chain en logistieke keten compleet op z’n kop gezet. Was voorheen alles gericht op het leveren van producten aan winkelketens, zo ligt de focus tegenwoordig veel meer op leveringen aan huis of specifieke afhaalpunten. Ook zijn de verwachtingen van consumenten – ten aanzien van de snelheid van leveringen, of met betrekking tot de logistieke kanalen waaruit gekozen kan worden – richting leveranciers flink opgeschroefd. Klanten willen hun producten 24/7 en zo snel mogelijk kunnen aanschaffen, waar en wanneer het hen het beste uitkomt.
Een andere verandering die zichtbaar is binnen het landschap, is de internationalisering van de logistiek van e-commerce. Kees Jan Roodbergen, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) legt uit: “Momenteel worden meer e-commercezendingen in Nederland geïmporteerd dan geëxporteerd.” Daar komt door de dominantie van grote buitenlandse retailers, zoals het Spaanse Zara, het Zweedse H&M, Het Britse Asos of het Duitse Zalando, om er een paar te noemen. Deze trend staat volgens Roodbergen haaks op het beleid van Nederland om als krachtige speler op de internationale logistieke markt te opereren.
Dreiging van buitenlandse spelers
Uit een recent onderzoek door Buck Consultants International bleek dat Nederland op supply chain gebied nog altijd behoort tot de internationale top. Wel benadrukken de onderzoekers dat verdere investeringen nodig zijn om de leidende positie te kunnen behouden. Specifieker gericht op e-commerce, bracht een ander rapport – van McKinsey & Company – de groeiende concurrentie als belangrijk aandachtspunt naar voren. Het rapport becijferde namelijk dat tegen 2025 zo’n 45.000 banen op de tocht zouden kunnen komen te staan als gevolg van buitenlandse spelers die marktaandeel inpikken van Nederlandse bedrijven.
Om te begrijpen hoe Nederland zich beter tegen deze dreigingen kan wapenen heeft Roodbergen vanuit de Rijksuniversiteit Groningen een nieuw initiatief gelanceerd: ‘E-GLOBAL’. Hij legt uit: “In het project gaan we onderzoek doen naar mogelijkheden voor versterking van Nederland als hotspot voor de distributie van e-commercezendingen naar andere landen. We gaan onder andere werken aan efficiëntere en effectievere concepten voor omnichannel voorraadbeheer, magazijnontwerp en bezorging.” Roodbergen maakt hiervoor twee fulltime onderzoekers van de academische instelling vrij voor de periode van twee jaar, die concreet gaan werken aan zeven projecten:
- Versterken van Nederland als e-fulfilment hotspot
- Verpakken en bedrukken op maat
- Omnichannel logistiek
- Magazijnstrategieën voor e-fulfilment
- Last-mile distributie
- Supply netwerk strategieën
- Innovatiecommunity voor e-commerce logistiek
Het doel van E-GLOBAL is ook om tot een hechtere innovatiecommunity voor e-commerce logistiek te komen, die ook na het project wordt gecontinueerd. Het project wordt gesubsidieerd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en sluit volgens Roodbergen aan bij de prioriteiten uit de roadmaps van de Topsector Logistiek.
Partners uit het bedrijfsleven
E-GLOBAL wordt ondersteund door zo’n twintig private partijen, waaronder Thuiswinkel.org, Fontys Hogeschool, Shopping Tomorrow, océ, IMCC, Fadello, gemeente Venlo, Radboudumc en phact. Verder zijn ook twee spelers uit de adviesbranche onderdeel van het consortium: Centric, een ICT dienstverlener met zo’n 5.000 professionals, zal digitale en ICT expertise leveren, terwijl Districon, een supply chain specialist uit Maarssen, zal bijdragen met zijn kennis van strategische thema’s en logistieke processen.