Martijn Mouwen en Lonneke Arntz starten debt advisory boutique Avaxa
Martijn Mouwen, een voormalig Director van PwC Corporate Finance, heeft zijn krachten gebundeld met Lonneke Arntz, afkomstig van Rabobank, om samen Avaxa Debt Advisors op te richten. Het nieuwe consultancybureau is een boutique speler die zich volledig toelegt op debt advisory voor corporates, (internationaliserende) familiebedrijven en private equity-bedrijven.
Het was 1997 toen Martijn Mouwen en Lonneke Arntz elkaar voor het eerst ontmoetten. Beiden waren destijds in het traineeprogramma van Rabobank gestart en wisten vervolgens een carrière in financiering op te bouwen bij de grootbank. In 2010 besloot Mouwen de overstap te maken naar PwC, waar hij zich aansloot bij de Corporate Finance-praktijk. Mouwen stond aan de basis van PwC’s Debt Advisory-praktijk, die hij opzette en uit wist te bouwen naar een team van zeven professionals, die werkzaam waren voor grote corporate organisaties en private equity-partijen in Nederland.
Recentelijk besloot Mouwen zijn lang gekoesterde wens om te ondernemen om te zetten in actie. “Aangestoken door de vele ondernemingen waarmee ik de afgelopen jaren heb mogen werken, heb ik de ambitie om een nieuwe toonaangevende debt advisory-boutique op te bouwen”, vertelt hij in gesprek met Consultancy.nl. Dit doet hij samen met Arntz, die bij Rabobank was gebleven, en in haar laatste rol fungeerde als Executive Director binnen de Financial Restructuring & Recovery-tak van de bank. “We hebben altijd nauw contact met elkaar gehouden”, zegt Mouwen. Arntz voegt toe: “Ik ken Martijn al heel lang en de klik in de manier waarop wij denken en werken gaf vertrouwen om samen aan iets nieuws te bouwen. Ook vullen we elkaar zowel qua expertise als netwerk echt perfect aan.”
Hun nieuwe onderneming, Avaxa Debt Advisors, positioneert zichzelf als een onderscheidende speler in het debt advisory-landschap. Het nieuwe bureau richt zich volgens Mouwen volledig en in de volle breedte op debt advisory, ongeacht de fase waarin een onderneming zich bevindt, van groei tot herstructurering. “Debt advisory is de kern van ons bedrijf. Niet ‘als afgeleide van’ of als bijzaak maar als hoofdzaak”, zegt Mouwen. “Hoogwaardige debt advisory in de volle breedte is onze ‘bread & butter’”, zegt Arntz. “We slaan een duurzame brug tussen ondernemingen en financiers uit ons fijnmazige netwerk.”
Vraagstukken waar Avaxa zich op zal toeleggen variëren van het aantrekken van nieuwe financiering (voor groei en/of overnames), herfinancieringen tot financiële herstructureringen, financieringsoptie-analyses en treasury/cash management. Het bureau richt zich ook op de groeiende rol van alternatieve financieringen, een populair onderwerp binnen de huidige markt. Arntz: “Wij hebben een fijnmazig netwerk van nieuwere, alternatieve financiers dat we graag inzetten voor ondernemingen en private equity-partijen.”
Triple A
Gevraagd naar hoe de oprichters op de naam Avaxa zijn gekomen, geeft Mouwen aan dat de bedrijfsnaam refereert aan de ratingmethodologie die gebruikt wordt binnen het financiële landschap. “De naam Avaxa bestaat uit onder meer drie A’s. Een AAA-rating is de hoogst mogelijke rating die verkregen kan worden, een indicatie van de hoogste kredietwaardigheid. De 3 A’s zijn ons op het lijf geschreven omdat we ‘triple A’-advies op het vlak van (her)financieringen, financiële herstructureringen, treasury en cash management geven.” De X, aldus Arntz, symboliseert de rol die het bureau speelt als bruggenbouwer – “de X in ons logo bestaat uit twee naar elkaar toe bewegende delen. Daarnaast is de naam Avaxa zakelijk en eigentijds: net zoals wij.”
Met het oog op de groeiende concurrentie binnen de consultancymarkt – het aantal geregistreerde adviesbureaus is gestegen van 83.000 in 2012 naar meer dan 100.000 vandaag de dag – zal Avaxa Debt Advisors een onderscheidend concurrentievoordeel moeten creëren, wil het bureau zich succesvol nestelen tussen de grotere spelers. Het debt advisory-domein is namelijk een branche die vooral wordt gedomineerd door grote spelers als banken en de Big Four-kantoren. Ook is er binnen de sector stevige concurrentie als het gaat om het winnen van aanbestedingen en het binnenhalen van klantopdrachten. De hamvraag luidt dan ook: Hoe gaat Avaxa zich onderscheiden? Mouwen en Arntz noemen vier factoren.
Onderscheiden
Allereerst wijzen ze op hun jarenlange expertise binnen het financieringsdomein: “We hebben samen zo’n veertig jaar financieringservaring in verschillende sectoren en met uiteenlopende financieringsvragen. We zijn met recht allround en doorgewinterde debt advisors. Onze gecombineerde ervaring, zowel vanuit een achtergrond in banking als in consultancy, is een belangrijke onderscheidende factor, waarop wij kunnen bouwen. Een boutique die verschillende type cliënten kan bedienen en uiteenlopende financieringsvraagstukken kan beantwoorden, was er tot nu toe nog niet. Daar is vraag naar en daar spelen wij op in.”
Als tweede factor noemt Arntz het feit dat Avaxa als een 100% onafhankelijke adviseur optreedt, zonder enige banden met andere partijen binnen de financiële sector: “We hebben geen voorkeur voor een bepaalde financieringsoplossing en/of financier. We kijken puur naar wat de onderneming nodig heeft en wat bij de onderneming past. Uitsluitend dat belang bepaalt ons advies.”
Ten derde benadrukken Mouwen en Arntz dat in een snel veranderende markt, zoals ook de debt advisory-markt, de focus om voorop te blijven lopen in de marktontwikkelingen een concurrentievoordeel oplevert: “Beschikbaarheid van financiering verandert tegenwoordig razendsnel: het is cruciaal om continu te weten welke financier bereid is welk type onderneming tegen welke voorwaarden te financieren.”
Tot slot stellen de twee ondernemers dat hun pragmatische aanpak het verschil kan maken: “Door onze ruime ervaring spreken we de taal van zowel de ondernemer, investeerder, CFO, treasurer als ook financier. We kennen en begrijpen de belangen achter de door partijen ingenomen standpunten. Gedreven vanuit het belang van de onderneming, zijn we in staat deze belangen te wegen en met elkaar te verbinden.”
Top of mind
Vooruitkijkend geven Mouwen en Arntz aan dat ze zichzelf ambitieuze doelen hebben gesteld: “Onze ambitie is om een nieuwe boutique op te bouwen die bij Nederlandse corporates, (internationaliserende) familiebedrijven, private equity en haar portfoliobedrijven top of mind is als het gaat om ‘triple A’ advies op het vlak van debt advisory. Met Avaxa kunnen we onze drive voor cliënten en financiering nu combineren met het ondernemerschap. We kijken er erg naar uit!”