Partner Marcel Knotter over 10 jaar Bright & Company

21 december 2015 Consultancy.nl

Afgelopen maand vierde Bright & Company | HR Strategy zijn 10-jarig jubileum. Aanleiding voor Consultancy.nl om in gesprek te gaan met Marcel Knotter, medeoprichter van het HR consultancybureau, over de bijzondere mijlpaal, de hoogte- en dieptepunten van 10 jaar ondernemen en de ambities voor de toekomst.

In september 2005 besloten Marcel Knotter, Ruurd Baane en Patrick Houtkamp* om op eigen benen te staan. De drie management consultants kenden elkaar van hun jarenlange gezamenlijke periode bij KPMG Consulting, en later Atos Consulting. Gedreven door hun motivatie om opdrachtgevers van hoogwaardige diensten en een betere klantervaring te (kunnen) voorzien, besloten ze de handen ineen te slaan en Bright & Company | HR Strategy op te richten. “We waren op zoek naar een naam die zowel het imago van een hoogwaardige adviesbureau (& company) als persoonlijkheid, energie en scherpte uitstraalt”, vertelt Knotter.

Het nieuwe adviesbureau maakte een vliegende start, herinnert Knotter zich. De oprichters brachten hun klantennetwerk mee, waarmee ze van hun eerste opdrachten verzekerd waren. Twee jaar na oprichting telde het team van Bright & Company vijf adviseurs, en het bureau verscherpte zijn dienstenportfolio geleidelijk aan richting het organisatieadvies- en Human Resources domein, een gebied waarin ze zich vandaag nog altijd specialiseren. De focus lag in het begin op corporate klanten. “Wij willen met onze expertise bedrijven helpen om HR-strategieën te ontwikkelen en te implementeren die aantoonbaar bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen”, aldus Knotter.

Bright & Company - We move organisations forward

Ondanks de lastige crisisjaren, waarin diverse gerenommeerde maar ook minder bekende namen ten onder gingen, wist Bright & Company financieel gezond en stabiel te presteren gedurende deze periode. Volgens Knotter lag dat voornamelijk aan hun lean operationeel model – veel consultancybureaus zaten in die tijd vast aan duur vastgoed – en belangrijker, een businessmodel dat onderscheidend was in de markt. Sinds de opkomst van analytics in de markt was Bright & Company een van de voorlopers in het vertalen van het potentieel ervan voor het HR domein. In 2010 richtte het bureau een Analytics praktijk op – ruimschoots voor hun concurrenten, en in 2011 werd de tak verder versterkt door de samenwerking met het Belgische iNostix.

Met de komst van Richard Jongenotter als partner in 2010 werd de dienstverlening op het gebied van organisatieverandering en de rol van leiderschap binnen Bright & Company verder versterkt. Jongenotter was een goede bekende – ook hij werkte voorheen voor KPMG / Atos Consulting.

Met op de achtergrond een zich herstellende adviesmarkt, heeft Bright & Company zijn vizier nu gericht op verdere groei. Onlangs voegde het een nieuwe partner toe aan zijn team (Derk Jan Koole) en enkele nieuwe consultants (waaronder Kiek Bertels in oktober en Alma Vermeulen in juni) waarmee het team uitkomt op in totaal twaalf professionals**. In het kader van zijn tienjarig bestaan – op 26 november werd het jubileum formeel gevierd tijdens de derde editie van het Bright & Company Executive Event – stelde Consultancy.nl enkele vragen aan Knotter.

Bright & Company - Team

Gefeliciteerd met de bijzondere mijlpaal. Hoe hebben jullie het gevierd?
Binnenshuis hebben we op 1 oktober (de officiële verjaardag) een bescheiden feestje gevierd met alle collega’s. Het grote feest vond plaats op 26 november, toen wij samen met meer dan 100 van onze relaties ons 10-jarige bestaan vierden tijdens ons Bright & Company Executive Event. Wij hebben de aanwezigen getrakteerd op een inspirerende reis langs een selectie van sprekers met ieder een bijzonder verhaal. Speciaal voor die gelegenheid hadden wij de eigenzinnige en charismatische CEO Christian Stadil uit Denemarken laten overkomen om ons en onze relaties te laten inspireren over zijn kijk op ‘Company Karma’ (goed presteren, door goed te doen). 

Wat zie je als de belangrijkste hoogtepunten van Bright & Company van het afgelopen decennium?
Hoogtepunten liggen natuurlijk altijd in het domein van de klant. Zien dat er echt iets is veranderd, dat medewerkers zich herkennen in de visie en richting, dat bedrijfsresultaten zijn verbeterd en dat HR een aantoonbare bijdrage levert aan business succes. Daarnaast hebben we met onze vele artikelen, columns, presentaties, events en boeken een mooie bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van ons vak en worden we erkend als een kwalitatief hoogwaardig adviesbureau dat op een verfrissende manier klanten inspireert!

Christian Stadil

Gedurende de afgelopen tien jaar werden jullie ook geconfronteerd met een van de diepste crises uit de geschiedenis van de consultancybranche. Volgens sommige analisten werd 30% tot wel 35% van de top van de markt afgeroomd door vraaguitval en lagere tarieven. Hoe is Bright & Company volgens jou de crisisjaren doorgekomen, en welke lessen hebben jullie daaruit getrokken?
Wij zijn de crisis doorgekomen door dicht bij onze klanten en onze mensen te blijven staan. Door het gesprek aan te gaan waar onze klanten echt geholpen mee zouden zijn samen te zoeken naar praktische en uitvoerbare interventies. Doordat we altijd ‘down to earth’ gebleven zijn in onze benaderingen en bestedingen hoefden we ook financieel geen grote stappen terug te zetten. Bovendien blijven wij, ook in crisistijd, altijd investeren in de kwalitatieve vernieuwing en ontwikkeling van onze diensten, kennis en mensen. 

Bright & Company specialiseert zich onder andere in HR analytics, een van de ‘toverwoorden’ binnen het HR domein. Welke voordelen kan analytics bieden aan HR bestuurders?
HR analytics kan, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, HR bestuurders helpen om de omslag te maken van goed bedoelde adviezen en initiatieven naar goed onderbouwde interventies die gebaseerd zijn op data gedreven inzichten. De voorwaarden hiervoor zijn dat 1) de kwaliteit van de data afdoende is; 2) de (HR) IT systemen en infrastructuur beschikbaar zijn; 3) analytics ingebed is in de HR organisatiestructuur; 4) de HR professionals voldoende in staat zijn om de analytische onderbouwing van hun adviezen met voldoende kennis en kunde te verkopen aan het management. 

Eerder dit jaar zei je tegen het FD dat HR-afdelingen het potentieel van HR analytics onvoldoende benutten. Wat zijn voor HRM’ers volgens jou de belangrijkste leerpunten om mee aan de slag te gaan, wanneer ze HR analytics willen toepassen?
Voor HRM is en blijft het belangrijk om te denken vanuit de business. Welke vragen liggen er op het bord van het management en wat is de invloed van de menselijke component hierop? Nog teveel worden trends, benchmarks en niet geverifieerde beelden kritiekloos gevolgd. Zonder analytics is HR met name onderscheidend door haar kundigheid in alle administratieve HR processen. Door met scherpe kwantitatieve analyses en conclusies te komen die causale relaties aantonen tussen HR interventies en bedrijfsresultaten laat HR zien een tandje dieper te kunnen kijken dan een ervaren people manager. 

Bright & Company - Diensten

De afgelopen tien jaar heeft Bright & Company een indrukwekkend track record opgebouwd en staat – met nu 12 adviseurs in dienst – bekend als een specialist binnen het HR domein. Vooruitkijkend, waar staat Bright & Company over tien jaar? Wat zijn jullie concrete ambities?
10 jaar is wel erg ver weg, maar voor de korte termijn richten we ons op de verdere doorgroei van Bright & Company naar een middelgroot nic
he adviesbureau met 15 – 20 professionals. Onze focus breidt zich de aanstaande tijd uit van HR directies naar Raden van Bestuur, RVC’s en middenmanagement – dat is nu al zeer het geval. Voor ruim 40% van onze opdrachten ligt het opdrachtgeverschap in de business zelf. Bovendien vragen klanten van ons steeds meer betrokkenheid bij de gehele keten van Human Capital strategie advies tot en met de implementatie – dat doen we op steeds meer plaatsen zeer succesvol. Bovenal blijven we een bureau dat advies en executie biedt door scherpe analyses, nieuwe inzichten, verfrissende ideeën en doortastende aanpakken; door visie in actie. We hebben een club die graag meebouwt aan organisaties die ertoe willen doen, die net als wij de drive hebben om met hun mensen het verschil te maken. 

* Patrick Houtkamp was tot 1 september 2014 als partner verbonden aan Bright & Company. Sinds afgelopen maand is hij als associate werkzaam bij Quintop Management Consultants.

** Per 1 januari 2016 treedt ook Rob van Dijk in dienst.

More on: Bright & Company | People Strategy
Netherlands
Company profile
Bright & Company | People Strategy is a Netherlands partner of Consultancy.org