Beschouw human capital als strategische factor voor bedrijfssucces

Beschouw human capital als strategische factor voor bedrijfssucces

04 oktober 2024 Consultancy.nl
Beschouw human capital als strategische factor voor bedrijfssucces

In dit digitale tijdperk lijkt het soms alsof alles draait om technologie, maar meer dan ooit blijkt juist human capital bepalend voor succes. Het thema verdient dan ook een vaste plek in de boardroom, betoogt ‘Human Capital: Chefsache’. Het nieuwe boek van Galan Groep en Stichting Management Studies biedt handvatten om strategisch om te gaan met human capital-uitdagingen.

Vele decennia werd HR breed gezien als een onderdeel van de staforganisatie. Vertegenwoordiging in het bestuur was eerder uitzondering dan regel. En zelfs nu de HR-directeur steeds vaker plaatsmaakt voor de CHRO, heeft deze lang niet altijd een stoel in de boardroom.

Ruurd Baane, Ronald Ulrich, Amber Valk, Freek Peters en Gabriël Anthonio deden in opdracht van Stichting Management Studies (VNO-NCW) onderzoek naar de actuele trends die zorgen voor een toenemende focus op human capital. De resultaten daarvan vormen de basis van ‘Human Capital: Chefsache – Strategisch sturen op de menselijke factor’. In het boek worden de bijbehorende spanningsvelden en paradoxen helder uiteengezet.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat thema’s rondom menselijk kapitaal een strategisch karakter krijgen, doordat ze vandaag de dag direct invloed hebben op het verdienmodel, de bedrijfsvoering en de continuïteit van processen.

“In een tijd van structurele arbeidsmarktkrapte en veranderende opvattingen over werk, is het duidelijk dat medewerkers geen ‘resource’ meer zijn, maar een onmisbare ‘asset’ – een zachte factor met harde impact”, aldus de onderzoekers.

Vier paradoxen

Het boek helpt bestuurders, managers en CHRO’s bij het navigeren door de complexe human capital-uitdagingen van vandaag en morgen. Dit vraagt volgens de auteurs “het vermogen om schijnbaar tegenstrijdige realiteiten te overbruggen”.

Concreet identificeren ze vier draaiknoppen waar je als leider aan kunt draaien op het gebied van performance, management, medewerkerpropositie en potentieel. Keuzes maken hierin brengt echter spanningsvelden met zich mee “die in de praktijk het karakter hebben van een paradox”.

Vanuit wetenschappelijke en praktijkinzichten helpt het boek leiders om hierin effectieve afwegingen te maken, zodat het menselijk kapitaal maximaal bijdraagt aan financiële én niet-financiële waardecreatie van bedrijven.

Ook biedt het boek aangrijpingspunten om praktisch met de inzichten aan de slag te gaan. Om actief hun rol te pakken, zouden leiders volgens de auteurs “de regievoerder op het human capital-ecosysteem” moeten zijn, zodat de aandacht voor menselijk kapitaal wordt geborgd en niet afhankelijk is “van individuele affiniteit of de waan van de dag”.

‘Human Capital: Chefsache’ ligt sinds deze maand in de winkel. De auteurs werken allen bij Galan Groep (een organisatieadviesbureau) en dochterbedrijf Bright & Company (een strategisch adviesbureau).