Unplug de Dag: Zoektocht naar 100 procent werkgeluk

09 juni 2015 Consultancy.nl

YSE, 1 dag offline en Ygenwijs hebben eind mei het ‘Unplug de Dag’ evenement georganiseerd. Het evenement is een reactie op het toenemende aantal burn-outs onder Young Professionals, en richt zich erop organisaties en professionals te stimuleren hier iets aan te doen. Tijdens de dag zetten 150 Young Professionals en leidinggevenden van organisaties als ABN AMRO, Achmea, Philips, Unilever en Van Lanschot de eerste stap naar 100% werkgeluk.

Vandaag de dag ervaren professionals meer stress door de constante werkdruk en informatie-overload waar zij dagelijks mee te maken krijgen. Jaarlijks lopen bijna één miljoen mensen in Nederland het risico op een burn-out of andere werk-gerelateerde psychische ziekten. Vanuit de overheid wordt ingezet op het meer bespreekbaar maken van het thema werkstress. Zo heeft bijvoorbeeld Vicepremier Lodewijk Asscher vorig jaar aangekondigd alles op alles te zetten om de taboe rondom het thema weg te werken en een cultuurverandering in het bedrijfsleven in gang te zetten.

Unplug de Dag
Young Professional ontwikkelaar YSE, 1 dag offline en Ygenwijs, een platform voor de Generatie Y, zijn blij met de uitspraak van de Vicepremier. “Toen wij vorig jaar in een brief van Lodewijk Asscher lazen dat hij alles op alles zette om het thema werkstress bespreekbaar te maken, hebben we gezamenlijk de handschoen opgepakt”, aldus Simon Klop van YSE. Maar het thema bespreekbaar maken is in zijn ogen niet genoeg, en daarom besloten de bedrijven de handen ineen te slaan om het evenement ‘Unplug de Dag’ te organiseren. “Wij vinden namelijk dat stress niet alleen bespreekbaar moet worden gemaakt, maar dat organisaties en medewerkers zelf de verantwoordelijkheid hebben om actief aan de slag te gaan om burn-outs te voorkomen.”

Op 28 mei gingen tijdens Unplug de Dag 150 Young Professionals en leidinggevenden van organisaties als ABN AMRO, Achmea, Philips, Unilever en Van Lanschot aan de slag om een weg te bouwen naar 0% burn-out en 100% werkgeluk binnen hun organisatie. Het evenement werd georganiseerd in het hoofdkantoor van Unilever Nederland in Rotterdam en bestond uit een programma van inspirerende breakout-sessies, verhalen, sprekers en een afsluiting met ontmoetingsborrel. Tijdens de negen verschillende sessies gingen de deelnemers aan de slag met thema’s als ‘energie management’, ‘mindfulness’ en ‘jobcrafting’.

Unplug de Dag georganiseerd in hoofdkantoor van Unilever

Oplossingen voor burn-outs
Om burn-outs en stress tegen te gaan stelden de initiatiefnemers samen met de verzorgers van de sessies diverse aanbevelingen op. Allereerst is het essentieel om medewerkers voor te lichten over wat een burn-out precies is. “Een burn-out is niet per se een psychische klacht, het uit zich juist vaak lichamelijk”. Een andere tip is om een keer per maand de telefoons en computers uit te zetten. “Dit zorgt ervoor dat werknemers ook ‘uit’ staan en even niet bezig zijn met informatie verwerken.”

Andere aanbevelingen omvatten het stimuleren en faciliteren van spel en sport, het inzetten van werknemers op die taken waar zij interesse of passie voor hebben, en het meer uitgaan van intrinsieke motivatie en persoonlijke zingeving van werknemers in plaats van controleren en monitoren. Tot slot adviseren de initiatiefnemers een overgang van Persoonlijke Ontwikkel Plannen (POPs) naar PEP-gesprekken. In plaats van de persoonlijke ontwikkeling gaat het hierbij om Passie, Energie en het Plezier van de werknemer, en worden stressbeleving en drijfveren bespreekbaar gemaakt.

Organisatoren van Unplug de Dag

Naast de organisatoren werd Unplug de Dag ondersteund door Unilever (de locatiesponsor), Horizon Training & Ontwikkeling en Baarns adviesbureau Kirkman Company.

More on: YSE
Netherlands
Company profile
YSE
YSE is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

YSE

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.