5 meest veelbelovende tech trends volgens SXSW15
Het South by Southwest festival – een groot 9-daags muziek-, film- en technologiespektakel in Austin, Texas (VS) – dat medio maart plaatsvond, trok dit jaar zo’n 75.000 bezoekers. Onder hen waren zo’n 250 ondernemers uit Nederland en tal van overige investeerders en organisaties uit de media-, film- en muziekbranche. Ook Ouke Arts, partner bij Thaesis, was van de partij.
South By Southwest (SXSW) is een jaarlijks festival waar de wereld van muziek, film en (interactieve) technologie samenkomen. De 2015 editie werd gehouden in Austin, Texas (VS). Het 9 dagen durende festival trekt duizenden ondernemers, bedrijven, investeerders en tal van overige doelgroepen uit de media-, film en muziekbranche, die gedurende het evenement gezamenlijk inspiratie opdoen en met elkaar netwerken. Het evenement telt honderden interactieve sessies, waarin bijvoorbeeld leidende bedrijven uit het veld hun innovatieve producten introduceren, presentaties worden gehouden en nieuwe trends worden besproken in de diverse panel discussies.
In een blog op de site van Thaesis gaat Partner Ouke Arts uitgebreid in op de belangrijkste trends en ontwikkelingen die tijdens het event zijn aandacht trokken. Zo schrijft hij onder meer over thema’s als Big data en kunstmatige intelligentie, de opkomst van Social entrepreneurs en Technologisch dystopia, een term die gegeven wordt aan het feit dat de wereld steeds meer wordt gedomineerd door technologie. Ook doet hij verslag van de vijf meest veelbelovende trends.
Volgens Arts stond het festival, in tegenstelling tot eerdere edities van het evenement, dit jaar minder in het teken van social media trends, zoals bijvoorbeeld het innovatieve social media concept Meerkat, een live video streaming app die werkt via Twitter. In plaats daarvan werden veel van de meer dan 800 inhoudelijke en interactieve sessies gedomineerd door steekwoorden als ‘technologie’, ’social’, ‘data’, ‘start-up’, ‘digital’ en ‘design’. Een overzicht van de vijf actuele trends.
Robotisering
Gedurende het evenement zag Arts tal van sessies gericht op het thema van robotisering. De samensmelting van de wereld van robots en mensen zal in de toekomst steeds reëler worden. Zo kunnen robots onze arbeidsproductiviteit nog verder optimaliseren, kunnen zij de sociale interactie tussen mensen verbeteren en kan de kwaliteit van onze zorg en onderwijs verbeterd worden. Een mogelijke keerzijde van robotisering ligt echter ook op de loer, zoals Deloitte recent voorspelde.
Synthetische biologie
Niet alleen raakt de wereld van mensen en robots versmolten. Ook zal in het menselijk lichaam zelf robotica worden geïntegreerd. Natuurkunde en technische wetenschappen creëren samen nieuwe praktische toepassingen van software en synthetische biologie. Voorbeelden hiervan zijn human augmentation (technologie die de functies van het menselijk lichaam kan verbeteren) en deep brain stimulation – een behandelingsvorm waarbij diep in de hersenen elektroden worden geplaatst, waardoor elektrische stimulatie mogelijk wordt. Hierdoor kunnen symptomen van verschillende ziektebeelden (mogelijk) worden onderdrukt. Een ander voorbeeld van synthetische biologie zijn geïntegreerde robotische protheses die fysieke impulsen doorgeven aan een smartphone, die de impuls wederom omzet in een beweging van de prothese.
Virtual reality headsets
Ook virtual reality is zich volgens Arts volop in ontwikkeling. Naast de gaming industrie, waar reeds veel aandacht is voor de technologie, lenen bijvoorbeeld ook de film- en journalistieke branche zich voor toekomstige toepassingen. Zo zal een virtual reality headset bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om binnen een 360°-gezichtsveld films van ‘immersive storytelling’ te voorzien, waarbij de kijker echt in de filmwereld wordt ondergedompeld.
Wearables
Sinds Google zijn Google Glass onthulde en Apple zijn iWatch aankondigde, is de markt voor wearables ontploft en worden tal van innovatieve concepten ontwikkeld. Ter illustratie: afgelopen jaar werden er zo’n 20 miljoen wearables verkocht, de komende periode stijgt de verkoop hard, tot 126 miljoen stuks in 2019. Op het SXSW festival ziet Arts tal van draagbare en draadloze technologieën de revue passeren. Voorbeelden zijn naast Google onder meer afkomstig van Pepsi, Nike en zelfs Disney ontwikkelt concepten voor wearables. Hij wijst daarnaast op de trend dat deze wearables steeds minder zichtbaar worden, doordat deze bijvoorbeeld geïntegreerd worden in kleding en schoeisel.
Quantified self
Tenslotte beschrijft Arts de trend van ‘quantified self’. Anno 2015 is het mogelijk om met behulp van mobiele toepassingen diverse individuele waarden te meten. Daarbij gaat het om waarden die gedrag kunnen kwantificeren en ter bevordering van de gezondheid dienen. Praktische toepassingen voor bedrijven liggen bijvoorbeeld in het meten van de werknemerstevredenheid binnen organisaties en de stimulatie van geluk of bepaalde culturele waarden onder werknemers.
Om te bekijken welke van de bovenstaande trends interessant zijn voor investeerders, ondernemers en overige stakeholders – en welke een bedreiging voor hen vormen – is het volgens Arts voornamelijk belangrijk dat zij de juiste filters toepassen. De trends kunnen verstorende gevolgen hebben voor de strategie, het business model of de structuur van organisaties en het is daarom voor hen zeer belangrijk om de potentiële risico’s of kansen in kaart te brengen. Thaesis heeft hiervoor verschillende methodieken in huis, waarbij het “expliciet maken van aannames en verwachtingen” centraal staat.