Verkoop van wearables wereldwijd nadert 50 miljoen

07 april 2015 Consultancy.nl

Naar verwachting worden er in 2015 wereldwijd bijna 46 miljoen wearables verscheept. Vooral wearables voor om de pols zijn populair en smart wearables zullen in 2015 de basic wearables inhalen met 6 miljoen meer verscheepte exemplaren. Dat voorspelt onderzoeksbureau IDC. In 2019 zal de grens van 125 miljoen doorbroken worden.

Tegenwoordig zien we steeds vaker intelligente wearables om ons heen, zoals de Google Glass en SmartWatches. Wearables verschaffen de consument continu inzicht in onder meer zijn sportprestaties, slaappatroon, eetgedrag of updates op social media. Ook worden de mogelijkheden van zakelijke toepassingen van wearables steeds duidelijker en noemt Big 4 kantoor Deloitte wearables een van de belangrijkste techtrends voor de zorg. 

Verkoop van wearables wereldwijd

Groeiende markt
In 2014 werden 19,6 miljoen wearables verscheept wereldwijd. Vooral de wearables voor om de pols zijn in trek, daar werden er in 2014 17,7 miljoen van verscheept. Voor de komende jaren voorspelt onderzoeksbureau IDC een verdere explosieve groei van de markt voor wearables. In 2015 worden naar verwachting 45,7 miljoen exemplaren verscheept – 130% meer dan in 2014.

Ook in de jaren daarna zal de groei doorzetten en zal naar verwachting in 2018 de magische grens van 100 miljoen exemplaren worden doorbroken en in 2019 zelfs de grens van 125 miljoen verscheepte wearables – en groei van 543% ten opzichte van 2014. Over de jaren blijven de pols-wearables het meest populair, al zullen kleding-wearables het hardste groeien in de jaren tot 2019, als bedrijven rekencapaciteit gaan inbouwen in shirts, petten en andere kledingstukken. Modulaire wearables kunnen op meerdere manieren gedragen worden door middel van een klipje of bandje, en blijven voorlopig de op een na populairste wearablecategorie.

Verkoop van wearables wereldwijd - Basis / Smart

Smart vs basic
Waar in 2014 nog vooral basic wearables werden verkocht, is de voorspelling dat in 2015 er meer smart exemplaren verscheept zullen worden. “Smart wearables staan op het punt een grote stap voorwaarts te maken met de lancering van de Apple Watch dit jaar,” geeft Ramon Llamas van IDC's Wearables team als verklaring voor de voorspelde groei naar 26 miljoen smart tegenover 20 miljoen basic wearables in 2015. Maar ook de basic wearables blijven in trek, “omdat veel marktsegmenten op zoek blijven naar simpele wearables”. Basic zal in 2015 met 5 miljoen exemplaren toenemen en in 2019 worden naar verwachting 52 miljoen stuks verscheept.

Maar er blijven wel uitdagingen bestaan voor de markt volgens Llamas: “Hoewel Apple’s intrede in de markt een symbolisch moment is, zal het creëren van overtuigende voorbeelden van gebruiksgemak voor de gemiddelde consument cruciaal zijn voor het succes van de markt. Veel gebruikers zullen een goede reden moeten krijgen om hun traditionele horloge of accessoire te vervangen met een pols-gedragen device of een andere soort wearable, dat waarschijnlijk dagelijks moet worden opgeladen en regelmatig software upgrades benodigd.”