Thaesis: 5 tech trends voor automotive industrie
Een steeds verder digitaliserende auto en een krimpende markt zorgen voor kansen en bedreigingen voor zowel nieuwe als gevestigde spelers in de automotive industrie. Consultancybureau Thaesis zette vijf prominente techtrends in de automotive branche op een rij.
Automotive sector verandert
De automotive sector staat op het punt zeer ingrijpende veranderingen te ondergaan. Sommige trends zijn reeds zichtbaar, zoals de explosieve groei van gedeeld autogebruik, andere zijn nog minder zichtbaar aanwezig – maar misschien des te impactvoller – zoals de verwachte opkomst van zelfrijdende auto’s. De gehele industrie heeft moeilijke tijden achter de rug – o.a. door stijgende brandstofprijzen, dalend consumentenvertrouwen en toegenomen ov-gebruik kromp de markt voor personenauto’s. Verwachting is dat tot en met 2016 de markt nog eens 2% verder zal krimpen. Maar de steeds verdere digitalisering van auto’s die zich de komende jaren zal voortzetten, stelt de sector voor een heel andere uitdaging.
De afgelopen jaren is de technologische toolkit van auto’s al ingrijpend veranderd. Denk bijvoorbeeld aan automatisch inparkeren, inparkeercamera’s, ingebouwde navigatiesystemen, cruise control, en futuristische veranderingen zoals de projectie van de snelheidsmeter op de voorruit. Volgens consultancybureau Thaesis zal verdere digitalisering de automotive markt de komende jaren volledig ontwrichten. De digitalisering van de auto zal volgens het bureau uit Hilversum de markt voorgoed veranderen, waarbij zowel bestaande als nieuwe spelers op de markt hun productieprocessen, personeelsbestand en onderhoudsdiensten zullen moeten aanpassen. Maar naast bedreigingen bieden de aanstaande veranderingen ook voldoende kansen. Thaesis zette de vijf meest prominente automotive trends op technologisch gebied op een rij:
Embedded intelligence
Auto’s worden steeds meer voorzien van ‘intelligente’ onderdelen. Recente voorbeelden zijn motoren die zelf ‘weten’ dat ze onderhoud nodig hebben, of banden die de bestuurder ‘laten weten’ dat hun luchtdruk te laag is. Ook zijn steeds meer ontwikkelingen in opkomst op het gebied van remote monitoring, waarbij autobezitters op afstand inzicht krijgen in de locatie van hun auto, het brandstofpeil, of zelfs de temperatuur in de auto.
Autonome auto’s
Verwachting is dat in 10 tot 15 jaar de eerste geheel autonome auto’s op de markt zullen verschijnen. Een bestuurderloze toekomst ligt in het verschiet. Volgens Thaesis zijn alle grote automerken bezig met het ontwikkelen van autonome auto’s. Een recente technologische ontwikkeling die de komende jaren steeds vaker te zien zal zijn in de Nederlandse straten is het vermogen van nieuwe auto’s om zichzelf in te parkeren.
Connective cars
Auto’s raken steeds meer verbonden met hun omgeving en de buitenwereld. Geïntegreerde black-boxen houden garages en fabrikanten op de hoogte van de technische staat van de auto en nemen contact op met de eigenaar wanneer belangrijke afwijkingen worden gemeten. Bestuurders zullen naast externe controle ook steeds meer op hun auto’s kunnen rekenen als het gaat om informatievoorziening. Waar staan files? Waar zijn vrije parkeerplekken? Waar kan ik goedkoop tanken? In de auto van de toekomst zie je het allemaal op je dashboard verschijnen.
Strategische partnerships
Om technologische ontwikkelingen die buiten traditionele autotechniek vallen bij te houden zullen autofabrikanten steeds meer buiten hun eigen sector moeten kijken. Het aangaan van samenwerkingen met bedrijven die kennis van ‘slimme’ technologieën wel in huis hebben is vaak interessanter dan dergelijke technologie zelf te moeten ontwikkelen.
Allround monteurs
Om de steeds meer tech-heavy auto’s te kunnen blijven onderhouden zullen monteurs over steeds meer kennis van hardware en software moeten beschikken. Naast traditionele reparaties moeten garages straks ook in staat zijn de digitale foefjes in de auto’s te onderhouden of te repareren. De komst van de 3D-printer – voor het op locatie printen van benodigde onderdelen – is een andere ontwikkeling die van monteurs vraagt om hun competentiepakket te vergroten.
Thaesis raadt spelers in de automotive sector aan om op deze trends in te spelen. Door zich voor te bereiden op de technologische ontwikkelingen, kunnen bestaande fabrikanten hun toekomstige positie op de markt versterken. Maar ook voor nieuwe spelers op de markt zijn er voldoende kansen, mede omdat zij minder worden tegengehouden door het moeten aanpassen van bestaande productielijnen / -processen. Tot slot zal er een toenemende vraag ontstaan naar (digitaal-)technisch opgeleid personeel, omdat bedrijven in de automotive-industrie daar nu al hun voordeel mee kunnen doen.