Roland Berger: Zelfrijdende autos goed voor $40 miljard
In 2030 zullen naar verwachting zelfrijdende auto’s op de wegen een feit zijn. Dit is een ontwikkeling waar autofabrikanten en leveranciers nu al rekening mee dienen te houden voor hun toekomstige businessmodellen, stelt consultancybureau Roland Berger. Volgens de consultants zal het potentiële marktaandeel van zelfrijdende auto’s tegen 2030 groeien naar tussen de $40 en $60 miljard.
Automatisch rijden
Automatisch rijden verwijst naar het rijproces waarin een zelfrijdende auto of gerobotiseerde auto –zonder bestuurder– in staat is om te voldoen aan de transportcapaciteit van een traditionele auto zonder de inmenging van een bestuurder. Een dergelijk autonoom voertuig is in staat om zijn omgeving aan te voelen en te navigeren zonder menselijke input.
Het wereldwijde consultancybureau Roland Berger Strategy Consultants bracht onlangs een nieuw onderzoek uit, gericht op autonoom rijden. Het bureau stelt dat dit type vervoer een groeiend verschijnsel is en het potentieel heeft om de automotive sector de komende jaren fundamenteel te veranderen. Het consultancybureau verwacht dat tegen 2020 de eerste sterk geautomatiseerde voertuigen op de snelweg zullen rijden, en dat deze tegen 2025-2030 volledig in staat zullen zijn autonoom te rijden. “Automatisch rijden zal in een geleidelijk proces worden ingevoerd, maar tegen 2030 zal het voor een ware revolutie zorgen binnen de autosector,” zeggen Wolfgang Bernhart en Marc Winterhoff, Senior Partners bij Roland Berger.
De ontwikkeling biedt een enorm marktpotentieel voor de automotive en OEM sector, aangezien afstandssensoren, parkeerhulp, cruise control systemen, en andere soft- en hardwaresystemen nodig zullen zijn om automatisch rijden mogelijk te maken. Volgens de consultants zal autonoom rijden tegen 2030 een geschatte marktgrootte hebben van $40 tot $60 miljard aan nieuwe hardware en software. Hiervan komt ongeveer $30 tot $40 miljard voort uit de verkoop van hardwarecomponenten voor autonoom rijden, zoals camera’s, sensoren en communicatiesystemen. Nog eens $10 tot $20 miljard komt tenslotte uit de verkoop van geavanceerde software- en gerelateerde diensten, zoals nauwkeurige kaarten en voorspellende en beslissende algoritmen.
Roland Berger stelt dat autofabrikanten en –leveranciers nu al dienen na te denken over de rol die zij in deze markt van de toekomst willen aannemen, en hun businessmodellen daar omheen moeten bouwen. “Automotive fabrikanten en leveranciers zouden scenario’s moeten gebruiken om bijtijds de rol te kunnen bepalen die zij in deze veelbelovende markt willen spelen. Want alleen met een geschikte strategie en een goedgekozen businessmodel zullen zij erin slagen te profiteren van de interessante mogelijkheden die automatisch rijden hen kan bieden,” leggen Bernhart en Winterhoff uit.