Roland Berger: Gedeeld autogebruik groeit explosief
De markt voor gedeeld autogebruik – autodelen en rittendelen – groeit de komende jaren explosief, verwacht Roland Berger Strategy Consultants. Volgens het adviesbureau groeit de markt met tussen de 30% en 35% per jaar tot 2020, met als gevolg dat de totale markt over zes jaar tijd goed is voor €7,2 miljard, en in het meest gunstige geval zelfs €10,8 miljard.
In de studie 'Shared mobility, how new businesses are rewriting the rules of the private transportation game’ bekijkt het consultancybureau hoe mensen zich de komende jaren zullen verplaatsen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek: de zogeheten ‘gedeelde mobiliteit’, waaronder het delen van auto’s (autodelen en rittendelen), fietsdelen en het delen van parkeerplekken – is bezig met een forse opmars. “De houding van de consument is veranderd. De voorkeur voor gebruik in plaats van eigendom zal het personenvervoer transformeren,” zegt René Seyger, partner bij het adviesbureau.
Momenteel maken zo’n 110 duizend Nederlanders gebruik van autodelen, door gebruik te maken van onder meer Greenwheels, Car2Go, Snappcar en Mywheels en ConnectCar. Volgens Roland Berger staat echter 1 op de 5 Nederlanders open voor gedeelde mobiliteit, zodat een snelle groei voor de hand ligt. Op de langere termijn is de potentie zelfs nog groter – circa de helft van de auto eigenaren in ontwikkelde landen, waaronder Nederlandse respondenten, geeft aan in de toekomst in principe open te staan voor autodelen. Als gevolg van deze trend zal de markt voor gedeelde autogebruik de komende jaren explosief groeien. Seyger verwacht dat het autodelen over zes jaar wereldwijd tussen de €3,7 en €5,6 miljard omzet genereert, en het rittendelen tussen de €3,5 en €5,2 miljard.
Vier aanjagers
Vier ‘megatrends’ zijn de grote aanjagers van de gedeelde mobiliteit. Naast de veranderde houding van de consument zijn dat een schaarste aan middelen bij overheden en particulieren (zowel financieel als in ruimte voor infrastructuur), demografische veranderingen (steeds meer huishoudens in de steden) en de voortschrijdende digitalisering. Seyger: “Internet maakt het delen van informatie en het boeken en betalen van diensten steeds gemakkelijker. Dat speelt de gedeelde mobiliteit in de kaart.”
Daarnaast biedt de markt lucratieve kansen voor aanbieders van gedeelde mobiliteitsoplossingen, wat innovatie in de hand werkt. De innovatiedrang heeft op zijn beurt een stuwende werking op de groei van de markt, stelt Casper Veenman, Projectmanager bij Roland Berger. “De modellen zijn over het algemeen gemakkelijk schaalbaar, zodat bedrijven snel kunnen groeien als ze eenmaal door de opstartfase zijn. Ze vereisen bovendien geen grote investeringen in mensen of materieel.” Al met al is mobiliteit hiermee “een van de snelst groeiende sectoren van de nieuwe deeleconomie."