IBM, Capgemini & Deloitte kennisleiders in consulting
IBM produceert volgens analistenbureau Source het beste kennisleiderschap in de adviesbranche. Maar de wereldwijde IT-gigant voelt de druk van Capgemini Consulting, die in rap tempo zijn research capaciteiten vergroot, en Deloitte. De top wordt afgesloten door Big 4 bureau EY en strategy consultancybureau The Boston Consulting Group.
Als gevolg van de veranderende dynamiek in de adviesbranche is ‘differentiatie’ van bedrijfsmodellen en –diensten essentieel geworden voor het succes van consultancybureaus. Naast de traditionele differentiatie die inherent uit de strategie van een bureau voortvloeit – met betrekking tot bijvoorbeeld zijn operatiemodel, sector-/klantfocus of dienstenportfolio – wordt kennisleiderschap gezien als een van de belangrijkste factoren voor het creëren van een onderscheidende branding en positionering in de markt. Een recent onderzoek van PR-bureau Man Bites Dogs bijvoorbeeld, onthult dat bijna 90% van de partners en marketeers in de sector kennisleiderschap ziet als het #1 belangrijkste kanaal voor differentiatie ten opzichte van concurrenten.
Het belang van kennisleiderschap vormt geenszins een nieuw fenomeen binnen de markt – sinds de 60’er jaren, toen McKinsey & Company bijvoorbeeld zijn geprezen ‘McKinsey Quarterly’ magazine lanceerde, hebben adviesbureaus het belang van thought leadership erkend, een trend die zich sindsdien snel versneld heeft, tot een punt waar het momenteel het hart van de strategie van een adviesbureau vormt.
Effectiviteit van kennisleiderschap
Voor bureaus is de belangrijkste vraag: hoe goed doen we het qua kennisleiderschap? Om adviesbureaus te helpen inzicht te krijgen in de effectiviteit – en uiteindelijk de ROI – van hun onderzoeksrapporten en white papers, lanceerde analistenbureau Source Information Services (‘Source’) in 2008 een methodologie gericht op het kwantificeren en benchmarken van de impact van kennisleiderschap. De algehele effectiviteit is gebaseerd op vier evaluatiecriteria:
De laatste benchmark, welke twee keer per jaar wordt uitgebracht, onthult dat IBM nog altijd voorop loopt, voornamelijk het gevolg van de succesvolle ‘low volume/high investment’ aanpak bij het creëren van content en systematische follow-up leads. Al verschoof Deloitte van de tweede naar de derde plek, toch blijft het bureau de Big Four leiden, volgens Source co-Managing Director Fiona Czerniawska het gevolg van een “publishing mind-set” en hoogwaardige content van Deloitte University Press, de wereldwijde onderzoekstak die in 2012 gelanceerd werd. EY sprong van de tiende plek naar #4 en The Boston Consulting Group sluit de top 5 af.
De snelste groeier is Capgemini Consulting, die onlangs een spectaculaire groei doormaakte in de ranking: 1,5 jaar geleden stond de consultancy unit van Capgemini op #15 genoteerd, en staat nu op de tweede plek. “Capgemini Consulting’s benadering van kennisleiderschap is het leveren van materiaal van hoogwaardige kwaliteit”, legt Czerniawska uit.
Source vs TTCSP
Eerder dit jaar werd een andere grote thought leaderschip ranking vrijgegeven – de zogenaamde ‘Best For Profit Think Tanks’ ranking van TTCSP*. In hun ranking van de top 30 wereldwijde Think Tanks staan negen adviesbureaus, waarvan de #1 consultancyspeler – McKinsey & Company – zelfs als de op een na beste onderzoeksunit ter wereld gezien wordt, na Economist Intelligence Unit. Een overzicht van de 9 consultancybureaus die de TTCSP ranking** gehaald hebben:
Zie het artikel: ‘9 consultancybureaus bij beste wereldwijde denktanks’ voor meer informatie.
* De Think Tanks and Civil Societies Program (TTCSP) is een van de leidende wereldwijde instellingen die de kwaliteit van de impact van publicaties monitort.
** Merk op dat Booz & Company sindsdien gerebrand is naar Strategy&, terwijlThe Parthenon Group gekocht werd door de Advisory praktijk van EY.